Kerncijfers mobiliteit 2022
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Reizigers leggen meer kilometers af, maar nog onder niveau van 2019

In de Kerncijfers mobiliteit 2022 onderzoekt het KiM de ontwikkelingen in de mobiliteit tussen 2010 en 2021.Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

De totale afstand die Nederlanders aflegden met de auto, openbaar vervoer, vliegtuig, fiets of lopend lag in 2021 iets hoger dan in 2020. Wel lag de personenmobiliteit vorig jaar nog duidelijk onder het niveau van 2019. Vooral reizen via trein, bus, tram en metro en de luchtvaart laten een sterke daling zien. Dit staat in de Kerncijfers Mobiliteit 2022 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). In deze publicatie kijkt het kennisinstituut terug op de ontwikkelingen in de mobiliteit tussen 2010 en 2021.

De personenmobiliteit werd vorig jaar nog duidelijk beïnvloed door de COVID-pandemie. Hoewel de afgelegde afstand van personen iets hoger uitviel dan in 2020, lag deze nog wel duidelijk onder het niveau van 2019.

Zo werd er met de auto een afstand van in totaal 80,3 miljard kilometer afgelegd, dit is 6% meer dan in 2020, maar 22% minder dan in 2019. Fietsers reden vorig jaar 15,8 miljard kilometer, wat 4% meer is dan in 2020, maar 11% minder dan in 2019. Voor treinreizigers was de afgelegde afstand in 2021 9,6 miljard kilometer; 9% meer dan in 2020, maar ruim 50% minder dan in het jaar ervoor. Bus,- tram- en metroreizigers tot slot legden 3 miljard kilometer af. Dit is een stijging van 3% met vorig jaar, maar een daling van 46% met 2019.

Drie scenario’s

Daarnaast schetst een KiM een beeld voor de korte en middellange termijn aan de hand van drie scenario’s. Deze verschillen in omgevingsonzekerheden (economische en demografische ontwikkelingen), tijdelijke en structurele corona-effecten en (potentiële) aanbodtekorten, zoals de afschaling in het OV en het onderdelentekort bij de e-fiets. Aannames die leiden tot minder mobiliteitsgroei, zijn gegroepeerd in het minder-scenario en de aannames die leiden tot meer mobiliteitsgroei in het meer-scenario. Het basisscenario zit globaal in het midden.

Groei weg-en fietsverkeer

Zowel voor weg-en fietsverkeer tonen alle scenario’s groei. Voor het wegverkeer op hoofdwegen raamt het KiM een groei van de afgelegde afstand in 2027 van 14% (basis-scenario), 20% (meer-scenario) en 7% (minder-scenario) ten opzichte van 2019. In hoeverre dit ook tot meer files leidt, beschrijft het KiM kwalitatief. Mogelijk is de filevorming op sommige dagen minder sterk dan voorheen door een betere spreiding van het verkeer over de uren van de dag en de dagen van de week als gevolg van meer thuiswerken. Ook de afgelegde afstand per fiets wordt de komende jaren meer. Dit komt in 2027 ten opzichte van 2019 tot een groei van 9% (basis-scenario), 12% (meer-scenario) en 8% (minder-scenario).

Toekomst openbaar vervoer

Het treinverkeer komt volgens het KiM in het basis-scenario in 2026 weer boven het niveau van 2019 uit. In het meer-scenario is dit twee jaar eerder, in 2024. Het bus-, tram- en metroverkeer komt in het basis-scenario in 2024 weer boven het niveau van 2019 uit en in het meer-scenario in 2023. In het minder-scenario ligt het complete openbaar vervoer in 2027 nog onder het niveau van 2019.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.