Robotfiets
Crash test dummy

Robotfiets moet kans op ongeval tussen fietser en voertuig verkleinen

Met een dummy op de robotfiets kunnen realistische verkeersconflicten nagebootst worden.Chalmers, 2022

Voertuigen beter laten anticiperen op het gedrag van fietsers moet de kans op verkeersongevallen verkleinen. Met die gedachte ontwikkelden studenten en onderzoekers van de Technische Universiteit Chalmers in Zweden een robotfiets om tests mee uit te voeren. Hiermee kunnen voertuigen voorbereid worden op ‘echte’ fietsers, wat zorgt voor een betere verkeersveiligheid.

De zelfrijdende fiets kan ingenieurs uit de auto-industrie helpen nieuwe systemen te ontwikkelen waarmee voertuigen automatisch fietsers kunnen detecteren en hun gedrag kunnen voorspellen. En op de lange termijn volledig zelfstandig te reageren, bijvoorbeeld bij een noodstop. Dat meldt de website Engineer Online.

Nieuwe voertuigen zijn vaak uitgerust met een of meer camera’s en radars, die de bestuurder kunnen helpen om te volgen wat er in de verkeersomgeving rond het voertuig gebeurt. Jonas Sjöberg, hoogleraar mechatronica aan de afdeling Elektrotechniek van Chalmers, die leiding geeft aan de ontwikkeling van de autonome fiets, zegt: “Dergelijke systemen worden in de regel voor het eerst geïntroduceerd in premium auto’s, maar na een paar jaar is de technologie rijpt en wordt meer een standaardfunctie, vaak gevolgd door eisen van de overheid om de functie aan boord te krijgen.” Maar om een standaardfunctie te eisen, moet het mogelijk zijn om deze te testen.

Wiebel keer op keer herhalen

In vergelijking met het testen van veiligheidsvoorzieningen tussen voertuigen, moet er een extra aspect worden overwogen wanneer er onbeschermde weggebruikers bij betrokken zijn, zoals voetgangers en fietsers. Het is niet acceptabel bij testen die potentieel gevaarlijk zijn voor een testpersoon, daarom kan een robotfiets met een dummy worden gebruikt bij de tests.

“Een automatisch systeem in het voertuig moet er bijvoorbeeld rekening mee houden als de fietser wankelt bij een inhaalmanoeuvre, omdat het wiebelen de kans op een ongeval kan vergroten. Het inhalen moet dan met een grotere marge gebeuren. Maar om om de functie te testen, moet het mogelijk zijn om de wiebel keer op keer op exact dezelfde manier te herhalen”, zegt Sjöberg.

Een menselijke testfietser kan dit bijna niet. Maar een robotfiets kan worden geprogrammeerd om zo vaak als je wilt identiek te bewegen. Zwaaien, een bocht naar links maken of recht de rijbaan oprijden – elke bedreigende verkeerssituatie die het voertuig automatisch moet kunnen detecteren en erop moet kunnen reageren. “Wat er vandaag in de vorm van testapparatuur beschikbaar is, is een fiets die op een kleine slee wordt getrokken. Dit werkt voor eenvoudigere tests. Maar met een robotfiets zouden de manoeuvres veel realistischer kunnen zijn.”

De verwachting is dat het nog een paar jaar duurt voordat er een volledig bruikbaar prototype klaar is.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.