SWOV halvering verkeersdoden
SWOV-rapport

Halvering aantal verkeersslachtoffers in 2030 ligt buiten bereik

Volgens het SWOV-rapport Kiezen of delen is er van halvering van het aantal verkeersslachtoffers in 2030 geen sprake. ANP / RDB Producties, 2022

Een halvering van het totaal aantal verkeersslachtoffers in 2030 ligt – ook met extra maatregelen – buiten bereik. In het meest gunstige geval kan het aantal verkeersdoden gehalveerd worden, maar alleen als er zowel maatregelen voor gemotoriseerd verkeer als maatregelen die de fietsveiligheid vergroten, worden ingesteld. Met extra maatregelen is een forse reductie van het aantal ernstig gewonden wel mogelijk. Dat stelt SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) in het rapport Kiezen of delen

SWOV onderzocht in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat of een halvering mogelijk is en zo ja, hoe dat is te realiseren. Dit naar aanleiding van de motie Geurts die de regering verzocht deze tussendoelstelling te hanteren. In het rapport stelt SWOV dat het aantal ernstig verkeersgewonden zonder aanvullende maatregelen fors zal stijgen in 2030. Mede door deze resultaten besloot Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) 50 miljoen euro opzij te zetten om met gerichte maatregelen het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers te verminderen.

Prognoses slachtofferaantallen

Voor het onderzoek heeft SWOV in twee scenario’s prognoses gemaakt over hoe de slachtofferaantallen zich tot 2030 zullen ontwikkelen. Het eerste scenario gaat er vanuit dat de daling in het aantal verkeersslachtoffers tijdens de coronajaren voor een blijvende verbetering van de verkeersveiligheid hebben gezorgd, onder andere door de verminderde mobiliteit. In het tweede scenario wordt uitgegaan van een tijdelijk effect van de coronajaren en zal de verkeersveiligheid zich in de komende jaren weer ontwikkelen als vóór corona.

Bij een blijvend coronaeffect laat de prognose een lichte daling van het aantal verkeersdoden in 2030 zien naar 480 (2019: 661). In hetzelfde scenario laat de prognose voor het aantal ernstige verkeersgewonden een forse stijging zien naar 8.400 (2019: 6.900).

Was het effect van corona tijdelijk, dan verwacht SWOV dat het aantal verkeersdoden zal stijgen naar 810 in 2030. En ook hier valt een forse stijging te verwachten in het aantal ernstig verkeersgewonden naar 9.500.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.