Maatschappelijke kosten onveilig verkeer
Verkeersveiligheidscoalitie

Kosten door onveilig verkeer 10 miljard euro hoger dan gedacht

De maatschappelijke kosten door verkeersonveiligheid worden geschat op 27 miljard euro per jaar.Marloes Kanselaar / ProMedia, 2022

De maatschappelijke kosten door verkeersonveiligheid zijn veel groter dan gedacht, blijkt uit de nieuwste cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM). De jaarlijkse kosten worden nu geschat op 27 miljard euro. In 2018 kwam de berekening nog uit op 17 miljard euro. De belangrijkste reden voor de stijging is dat mensen veel meer waarde zijn gaan hechten aan het voorkomen van verkeersongevallen.

De hogere jaarlijkse kosten van verkeersongevallen komen vooral omdat mensen er meer waarde aan hechten om verkeersveiligheidsrisico’s te verkleinen. Dit blijkt uit het internationale onderzoek VALOR (VALue Of Road safety) uit 2021 met nieuwe waarderingen voor een statistisch mensenleven (value of a statistical life’, VSL) en voor een statistisch ernstig gewonde (‘value of a statistical serious injury’, VSSI).

Met de VSL en VSSI worden de immateriële kosten van verkeersongevallen berekend. De immateriële kosten hebben een groot aandeel (75%) in de totale kosten van verkeersongevallen. Het schatten van de immateriële kosten gaat gepaard met onzekerheid. Dit is weerspiegeld in de bandbreedte van € 15 tot € 36 miljard voor de totale kosten. Dit is ruimer dan in de laatste schatting in 2018.

De berekening komt voort uit een onderzoek dat het bureau W2Economics heeft uitgevoerd in opdracht van het KiM.

Verkeersveiligheidscoalitie

De Verkeersveiligheidscoalitie vindt dat nu echt alles op alles gezet moet worden om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. “Alleen als we echt inzetten op verkeersveilige steden, veilige voertuigen, handhaving én afleiding in het verkeer tegengaan, kunnen we het aantal verkeersslachtoffers drastisch omlaag brengen. En op weg naar nul slachtoffers in 2050 wordt nagenoeg onmogelijk. Terwijl uit verschillende wetenschappelijke studies blijkt dat investeren in een verkeersveilige infrastructuur het meest kosteneffectief is: iedere euro betaalt zich drie tot vier keer terug. De hoogste tijd dus voor de overheid en politiek om hier gehoor aan te geven en maatregelen te nemen om het aantal verkeersongevallen fors te verlagen.”

“Kabinet moet doorpakken”

Gisteren werd bekend dat het streven om het totaal aantal verkeersslachtoffers in 2030 te halveren, al niet meer haalbaar is. Tegelijkertijd bracht het kabinet naar buiten dat er 50 miljoen euro opzij gezet wordt om met gerichte maatregelen het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers te verminderen.

“Een prima begin”, noemt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland dit. “Maar als je de komende dertig jaar dichterbij die nul verkeersslachtoffers wil komen, moet het kabinet doorpakken.” Uit eerdere doorrekeningen blijkt dat er de komende dertig jaar nog zeker 15 miljard extra nodig is ten opzichte van de huidige budgetten, waarvan ruim 6,5 miljard euro aan investeringen in een verkeersveilige infrastructuur.

“Het ministerie moet ervoor zorgen dat de wegen goed zijn, maar ook investeren in acties en campagnes om het gedrag van mensen de goede kant op te krijgen. Het is goed dat er gefocust wordt op een aantal zaken, maar er zijn nog veel meer dingen die je nu al kunt doen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.” Stomphorst denkt aan een technische aanpassing van scootmobielen; “dat zou al veertig slachtoffers per jaar schelen.” Of het weghalen van gevaarlijke paaltjes of onduidelijke borden.

Eenduidige maatregelen

Ook vindt de woordvoerder dat de snorfiets overal in Nederland van het fietspad naar de rijbaan moet. “Dat is nu alleen nog maar in Amsterdam en Utrecht het geval. Maar met een eenduidige maatregel weten weggebruikers waar ze aan toe zijn en is bovendien de aanstaande helmplicht beter uit te leggen.”

De Verkeersveiligheidscoalitie bestaat sinds 2017 is een samenwerkingsverband van enkele tientallen maatschappelijke organisaties, waaronder Veilig Verkeer Nederland, private partijen en kennisinstellingen die zich inzetten voor betere verkeersveiligheid.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.