Fietsveiligheid schoolzone
Investering fietsveiligheid

SWOV-directeur Martin Damen: “Extra maatregelen redden levens”

Veilige schoolomgevingen is één van de aandachtspunten van het ministerie van IenW om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.ANP / hans engbers, 2010

Het deze week gepubliceerde SWOV-rapport Kiezen of delen onderstreept volgens directeur Martin Damen de noodzaak van de aangekondigde maatregelen om de fietsveiligheid te vergroten. “We gaan teveel uit van eigen verantwoordelijkheid; iedereen kan een pechvogel zijn.” 

“We hebben de toekomst geschetst en maatregelen doorgerekend op hun effectiviteit”, vertelt Martin Damen. “We weten dat er maatregelen tussen zitten die controversieel zijn. Maar het rapport heet niet voor niets Kiezen of delen. Als we het aantal slachtoffers willen delen door twee, zal de politiek keuzes moeten maken.”

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) maakte mede naar aanleiding van het SWOV-rapport bekend dat er 50 miljoen euro wordt vrijgemaakt voor fietsveiligheid. Dit geld wordt geïnvesteerd in vier aandachtspunten: ouderen, enkelvoudige ongevallen, sport- en schoolomgevingen en drukte op het fietspad.

Kwestie van prioritering

“De eerste twee focuspunten sluiten aan bij al onze bevindingen”, zegt Damen. “Ouderen fietsen veel en verder, maar zijn een kwetsbare groep. Wat betreft enkelvoudige ongevallen, daar is nog maar heel weinig data over. We weten maar 10 of 15 procent van dit type ongevallen, terwijl het een groot aandeel heeft in het aantal verkeersslachtoffers.”

De focus op sport- en schoolomgevingen vindt Damen begrijpelijk, maar zou volgens de SWOV-directeur breder getrokken moeten worden. “Ik snap dat het een kwestie van prioritering is. Maar uit principe zegt SWOV: álles moet veiliger worden. Niet alleen het gebied rondom scholen en sportverenigingen, maar ook de weg ernaartoe. Het ministerie wil extra verantwoordelijkheid laten zien en dat is heel begrijpelijk, het gaat over de veiligheid van kinderen. Maar wij zouden zeggen: de hele route moet veilig.”

Dan de drukte op het fietspad. “Ja het wordt drukker, dat is ontegenzeggelijk waar. Maar is het ook onveiliger? We hebben er nog geen bewijs voor dat het per fietser onveiliger wordt. Dat neemt niet weg dat het logisch is dat er aandacht aan besteed wordt, al is het voor de subjectieve veiligheid. Een betere doorstroming kan ook een reden zijn om hier een focuspunt van te maken, zonder dat dat rechtstreeks met verkeersveiligheid te maken heeft.”

Controversiële maatregelen

Dat door SWOV genoemde controversiële maatregelen als het alcoholslot, dwingende ISA en de fietshelm niet meegenomen zijn in het kabinetsplan, heeft volgens Damen mede te maken met de neiging van de Nederlandse samenleving om van eigen verantwoordelijkheid uit te gaan. Mensen willen zelf de keuze hebben of ze een helm dragen of niet.

“Bij SWOV hebben we veel meer de filosofie: iedereen kan een pechvogel zijn. Oftewel, iedereen kan een ongeluk krijgen en dan ben je kwetsbaar. Daarom zijn wij eerder geneigd om te kiezen voor een fietshelm en dwingende ISA. Maar dat staat op gespannen voet met het uitgangspunt: wij zijn brokkenmakers, waarbij je mensen aanspreekt op hun eigen verantwoordelijkheid. Maar uiteindelijk redden extra maatregelen wel levens en voorkomen ze gewonden.”

In 2019 kwamen 661 mensen in Nederland om het leven in het verkeer. SWOV verwacht in het meest gunstige scenario dat dit er in 2030 in totaal 480 zullen zijn. De prognose voor het aantal ernstig verkeersgewonden laat zelfs in het meest gunstige geval een forse stijging zien, van 6900 in 2019 naar 8400 in 2030. In het minst gunstige scenario stijgt zowel het aantal verkeersdoden als ernstig gewonden in 2030.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.