Infrastructuur ADAS
ADAS-systemen

Infrastructuur aanpassen voor slimme auto’s kost 10 miljoen euro

Rijhulpsystemen moeten bebording goed kunnen 'lezen' om optimaal te functioneren.Fietsberaad / Flickr, 2009

Om rijhulpsystemen optimaal te laten functioneren, is maximaal 10 miljoen euro nodig voor de aanpassing van markeringen, belijningen en snelheidsborden. Dit blijkt uit een onderzoek naar de benodigde aanpassingen in de infrastructuur door Royal HaskoningDHV, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

De ‘rijtaakondersteunende’ ADAS-systemen LKA (Lane Keep Assist) en ISA (Intelligente Snelheidsassistentie) zijn vanaf 1 juli 2024 verplicht voor alle nieuwe voertuigen. LKA houdt het voertuig binnen de rijstrook en ISA geeft aan welke snelheidslimiet er op dat moment geldt.

Als de markering en de snelheidslimietborden niet ‘gelezen’ kunnen worden door de ADAS-toepassingen of verkeerd geïnterpreteerd worden, dan blijft het effect op de verkeersveiligheid beperkt. Als automobilisten te veel vertrouwen op die systemen of die systemen uitschakelen vanwege verkeerde markeringen of snelheidslimietborden, kan het effect zelfs negatief uitpakken.

Parallelwegen

Zo kan een ISA-systeem bijvoorbeeld in de war raken als er verschillende maximumsnelheden worden gehanteerd op twee parallel lopende wegen. Ook wordt bord dat aan het begin staat van een snelheidslimiet in veel gevallen beter gedetecteerd, dan het witte bord met diagonale strepen dat het einde van de snelheidslimiet aangeeft. In dit geval registreert het ISA-systeem dus niet dat de maximum snelheid verandert.

Het wegnemen van mogelijke verwarrende situaties door het aanpassen van de bebording in heel Nederland is nodig op het hoofdwegennet en op het onderliggende wegennet. Het aanpassen van de wegmarkering kan in de reguliere beheers- en onderhoudsplannen en leidt dan naar verwachting niet tot significant hogere kosten.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.