Helmplicht voor snorfietsen
Snorfietsen

Helmplicht regels: wat verandert er precies vanaf 1 januari?

Per 1 januari 2023 is het verplicht om een helm te dragen op een snorfiets op zowel de rijbaan als op fietspaden. ANP SEM VAN DER WAL, 2022

Vanaf het moment dat we op Oudejaarsavond met z’n allen afgeteld hebben naar het nieuwe jaar, moeten snorfietsers rekening gaan houden met nieuwe regelgeving op de weg. Op 1 januari 2023 gaat namelijk de helmplicht in en is het voor berijders van snorfietsen en (snor)scooters, die 25 km/u rijden, verplicht een helm te dragen. VerkeersNet zet de regels en verwachtingen op een rijtje.

De helmplicht geldt voor scooters met een blauw nummerbord en andere snorfietsen die maximaal 25 kilometer per uur gaan. De plicht geldt zowel voor fietspaden als rijbanen. Uit onderzoek blijkt dat de kans op dodelijk hoofdletsel in het verkeer met 71 procent afneemt als snorfietsers een helm dragen.

De invoering van de helmplicht is een half jaar later dan gepland. De regel werd uitgesteld om helmproducenten en aanbieders van deelscooters genoeg tijd te geven om zich voor te bereiden op de maatregel. Het blijft wel toegestaan om op het fietspad te rijden. Alleen in Amsterdam en Utrecht zijn snorfietsers verplicht om de rijbaan te gebruiken. Snorfietsers die zonder helm de weg op gaan, riskeren een boete van 100 euro.

Type helm

Naast de motorhelm is ook een lichtere en meer ventilerende speedpedelec-helm toegestaan. Beide type helmen dragen bij aan het verminderen van hoofdletsel, blijkt uit twee onderzoeken van TNO, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Eerder werden kritische vragen aan minister Mark Harbers gesteld, over het toestaan van de speedpedelec-helm. Deze zou niet genoeg bescherming bieden. De minister reageerde hierop: ‘Het toestaan van deze helm draagt door het beperkte gewicht en de extra keuzemogelijkheid bij aan het draagvlak en daarmee het naleven van deze maatregel’.

Een goedgekeurde brom/motorfietshelm is te herkennen aan een cirkel met de hoofletter E erin. Achter de E staat een cijfer, en elk cijfer staat voor een EU-land. In Nederland krijgen goedgekeurde helmen het cijfer 4. Een goedgekeurde speedpedelec-helm is voorzien van deze markering: NTA 8776:2016.

Daling verkochte snorfietsen

De geplande helmplicht heeft voor een flinke daling gezorgd in het aantal aangeschafte snorfietsen. Tot aan december werden ongeveer 2850 snorfietsen verkocht, dat waren er vorig jaar nog 4700, een daling van ruim veertig procent. De (elektrische) bromfiets werd juist veertig procent meer verkocht.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Helmplicht regels: wat verandert er precies vanaf 1 januari? - VerkeersNet
Helmplicht voor snorfietsen
Snorfietsen

Helmplicht regels: wat verandert er precies vanaf 1 januari?

Per 1 januari 2023 is het verplicht om een helm te dragen op een snorfiets op zowel de rijbaan als op fietspaden. ANP SEM VAN DER WAL, 2022

Vanaf het moment dat we op Oudejaarsavond met z’n allen afgeteld hebben naar het nieuwe jaar, moeten snorfietsers rekening gaan houden met nieuwe regelgeving op de weg. Op 1 januari 2023 gaat namelijk de helmplicht in en is het voor berijders van snorfietsen en (snor)scooters, die 25 km/u rijden, verplicht een helm te dragen. VerkeersNet zet de regels en verwachtingen op een rijtje.

De helmplicht geldt voor scooters met een blauw nummerbord en andere snorfietsen die maximaal 25 kilometer per uur gaan. De plicht geldt zowel voor fietspaden als rijbanen. Uit onderzoek blijkt dat de kans op dodelijk hoofdletsel in het verkeer met 71 procent afneemt als snorfietsers een helm dragen.

De invoering van de helmplicht is een half jaar later dan gepland. De regel werd uitgesteld om helmproducenten en aanbieders van deelscooters genoeg tijd te geven om zich voor te bereiden op de maatregel. Het blijft wel toegestaan om op het fietspad te rijden. Alleen in Amsterdam en Utrecht zijn snorfietsers verplicht om de rijbaan te gebruiken. Snorfietsers die zonder helm de weg op gaan, riskeren een boete van 100 euro.

Type helm

Naast de motorhelm is ook een lichtere en meer ventilerende speedpedelec-helm toegestaan. Beide type helmen dragen bij aan het verminderen van hoofdletsel, blijkt uit twee onderzoeken van TNO, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Eerder werden kritische vragen aan minister Mark Harbers gesteld, over het toestaan van de speedpedelec-helm. Deze zou niet genoeg bescherming bieden. De minister reageerde hierop: ‘Het toestaan van deze helm draagt door het beperkte gewicht en de extra keuzemogelijkheid bij aan het draagvlak en daarmee het naleven van deze maatregel’.

Een goedgekeurde brom/motorfietshelm is te herkennen aan een cirkel met de hoofletter E erin. Achter de E staat een cijfer, en elk cijfer staat voor een EU-land. In Nederland krijgen goedgekeurde helmen het cijfer 4. Een goedgekeurde speedpedelec-helm is voorzien van deze markering: NTA 8776:2016.

Daling verkochte snorfietsen

De geplande helmplicht heeft voor een flinke daling gezorgd in het aantal aangeschafte snorfietsen. Tot aan december werden ongeveer 2850 snorfietsen verkocht, dat waren er vorig jaar nog 4700, een daling van ruim veertig procent. De (elektrische) bromfiets werd juist veertig procent meer verkocht.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.