Beleving fietssnelweg
Meet4research

Goudappel integreert belevingsonderzoeken in diensten

Genoeg bomen langs een fietspad dragen bij aan de beleving en de waardering van de infrastructuur.Antoon Kuper / Flickr, 2022

Adviesbureau Goudappel heeft alle aandelen overgenomen van Meet4research: een marktonderzoekbureau, gespecialiseerd in belevingsonderzoek in het openbaar vervoer en de openbare ruimte. Hiermee wil Goudappel voorzien in de groeiende behoefte aan kennis en inzicht op het gebied van beleving.

Meet4research is gespecialiseerd in kwalitatief en kwantitatief onderzoek en verricht metingen zoveel mogelijk op het moment van beleving. Hiermee worden handvatten geboden om te komen tot beleidsadviezen die de leefomgeving verbeteren. Directeur Wim Korver: “Wij hadden al een 49% belang in Meet4research en door dit belang te verhogen naar 100% kunnen we belevingsonderzoek aan al onze klanten aanbieden. Dit sluit aan op onze visie: Wij verbeteren de leefomgeving met onze mobiliteitskennis, en dragen zo bij aan het vergroten van de brede welvaart in de samenleving.”

Beleving beïnvloedt gedrag

Rick Schotman, trekker van het belevingsonderzoek binnen Goudappel: “Beleving en gedrag worden in de praktijk vaak op één hoop gegooid. Toch gaat het hier om verschillende aspecten die in elkaars verlengde liggen. Menselijk gedrag wordt beïnvloed door prikkels uit de omgeving, vaak zonder dat wij ons hiervan bewust zijn. Ruim 95% van de omgevingsprikkels (zoals geluid, temperatuur, kleur en geur) nemen we onbewust waar, maar beïnvloeden wel onze gevoelens (beleving) en daarmee ons gedrag. Beleving is een ‘zacht’ begrip dat ‘hard’ meetbaar is. Meet4research doet hier voor uiteenlopende opdrachtgevers onderzoek naar: in het openbaar vervoer (reis- en stationsbeleving), onder fietsers (stedelijk en buitenstedelijk) en voetgangers ten behoeve van hinderbeleving (wegonderhoud), en in stadscentra en specifieke openbare ruimtes.”

Neem bijvoorbeeld snelfietspaden, die op veel plekken in Nederland ontwikkeld worden. “Natuurlijk moeten die voldoen aan de CROW-normen. De basis – veiligheid, doorstroming en gemak – moet op orde zijn. Maar deze randvoorwaarden hebben minder met beleving te maken. Zaken als: genoeg bomen langs de route, glad asfalt waar je prettig op rijdt, het wegwerken van lelijke industriële hekken, genoeg bankjes of schuilplekken voor als het regent, dragen bij aan het comfort en de aantrekkelijkheid van de infrastructuur.”

Sturingselement

Met name in de manier waarop beleving kan worden ingezet als sturingselement, ziet Schotman veel mogelijkheden. “Beleving kan ingezet worden om op kostenefficiënte wijze sturing te geven. Voor de basis kun je ervoor kiezen om genoegen te nemen met een 7,5, in plaats van een 10. De kosten die je dan bespaart door niet nog een extra halve meter asfalt aan te leggen, investeer je in comfort en aantrekkelijkheid en dus een hogere score op beleving. Het heeft heel veel meerwaarde om dit te onderzoeken en te integreren in onze adviezen.”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.