Europese Mobiliteitsweek Den Haag
Europese Mobiliteitsweek

Succesvolle campagne Haagse werkgevers: minder file en uitstoot

Mede dankzij de samenwerking van meerdere werkgevers in Den Haag en omgeving, heeft de Europese Mobiliteitsweek goede resultaten opgeleverd.ANP / Hollandse hoogte / Peter Hilz, 2022

Het waren niet alleen de positieve cijfers die de Europese Mobiliteitsweek tot een succes maakten. Natuurlijk, minimaal 3% minder file rondom Den Haag, 70.000 minder gereden kilometers op de drukke A4 en een reductie van 14 ton CO2; het zijn resultaten waar Zuid-Holland Bereikbaar en The Hague Connected zeer tevreden over zijn. Maar het is vooral de goede samenwerking tussen de werkgevers die smaakt naar meer.

Afgelopen september was ‘duurzame mobiliteit’ het centrale thema tijdens de Europese Mobiliteitsweek. Negen grote werkgevers in Den Haag en omgeving deden mee: T-Mobile, NN, PostNL, Siemens, ANWB, Shell, Aegon, European Patent Office en TUI. Zij maakten dit thema concreet door hun medewerkers te stimuleren tot ander reisgedrag. Zoals niet reizen (thuiswerken), spitsmijden, fietsen of het gebruik van het openbaar vervoer. Met elkaar vertegenwoordigen de deelnemende bedrijven circa 10.000 medewerkers.

Samen met Rijkswaterstaat analyseerde Zuid-Holland Bereikbaar alle data voorafgaand aan-, tijdens en een maand na de actieweek. Dit leverde de volgende conclusies op: Er is in deze periode in totaal 70.000 kilometer minder afgelegd op de A4, de A12 en de N14. Uitgaande van deze afstand en een gemiddelde uitstoot van een personenauto, leidt dat tot een reductie tot 14 ton CO2. Het was voor de organisatoren ongelukkig dat in dezelfde periode stakingen dreigden in het OV. Dit heeft wellicht minder werknemers doen besluiten met het openbaar vervoer naar hun werk te gaan.

“We zijn heel blij met de kwantitatieve resultaten, maar het was vooral belangrijk dat alle bedrijven die aangehaakt waren, ook meededen. En dat is gelukt”, vertelt Elske van de Fliert, mobiliteitsadviseur bij Zuid Holland Bereikbaar.

Mobiliteitspact

Zuid Holland Bereikbaar en The Hague Connected waren nauw betrokken bij het project. Volgens Van de Fliert was de Europese Mobiliteitsweek een uitgelezen kans om het project rond de A4 onder de aandacht te brengen. “We zijn al een tijd bezig met de werkgevers om te kijken of we de filedruk daar kunnen verminderen. We waren al eerder in contact gekomen met The Hague Connected en toen zagen we dat een aantal grote werkgevers al heel serieus bezig zijn met het onderwerp mobiliteit. Om echt nog iets te gaan doen met het project rondom de A4, leek het ons slim aan te haken bij die Europese Mobiliteitsweek.”

The Hague Connected is een onderdeel van de Economic Board The Hague, een onafhankelijke denktank en aanjager van de Haagse economie. Binnen The Hague Connected hebben zeven grote werkgevers zich verenigd in dit mobiliteitspact. “Alle werkgevers hebben hun eigen duurzaamheidsplannen en hun eigen wegen om in te slaan, maar in The Hague Connected zoeken ze de samenwerking”, legt Guy van Eijkeren, Project Manager Economic Board The Hague, uit. “De kracht is dus ook dat niet alleen tijdens de Mobiliteitsweek, maar ook tijdens de gemeenteraadsverkiezingen en de landelijke verkiezingen, het signaal door meerdere bedrijven wordt afgegeven dat Den Haag als stad bereikbaar moet blijven.”

Dit signaal werd eind 2021 al afgegeven tijdens het project ‘Spreiden en mijden’. Grote werkgevers in Den Haag spraken zich toen gezamenlijk uit en zetten zich in voor ‘spreiden en mijden’ door hybride werken te faciliteren en spitsdrukte te verminderen. Zij werden hierbij ondersteund door de voorloper van Zuid-Holland Bereikbaar en wisselden onderling voorbeelden uit.

Vers ontbijt voor fietsers

Tijdens de Mobiliteitsweek werden allerlei activiteiten georganiseerd om medewerkers
te stimuleren tot ander reisgedrag. Zoals een vers ontbijt voor fietsers, een fietsenmaker op locatie voor een fietscheck en kleine reparaties. Een plattegrond met de P&R locaties rondom het hoofdkantoor als praatplaat, een Eco-chat waarin dagelijks een mobiliteitsonderwerp werd besproken, een ‘fiets-probeer-aanbod-pool’ en korting voor de aanschaf van een fiets. Ook was er extra aandacht voor het mobiliteitsbeleid vanuit de werkgevers waarin duurzame mobiliteit zoals deelvervoer en OV extra worden uitgelicht.

Alle werkgevers hebben hun eigen week ingevuld. “Voor bedrijven die letterlijk naast het station zitten, is het logisch om daarop in te spelen. Maar voor kantoren die met het OV minder makkelijk te bereiken zijn, is een fietsenplan een betere stimulans. Iedereen ging aan de slag met eigen activiteiten en het doel was gezamenlijk te kijken wat daarmee als resultaat behaald kon worden”, aldus Van Eijkeren.

“Tijdens zo’n campagneweek krijgen werkgevers de kans het accent te leggen op wat het beste bij hen past vanuit de mogelijkheden die wij ze aanreiken”, vult Van de Fliert aan. “Dat er een hele week actief aandacht wordt besteed aan duurzame mobiliteitsoplossingen, maakt dat het werkt. Idealiter doe je het een paar keer per jaar, maar die specifieke campagneweek is een mooi begin.”

Langdurige gedragsverandering

Dat is wat Van Eijkeren en Van de Fliert betreft ook de volgende stap: het vaker herhalen van vergelijkbare campagnes, om een langdurige gedragsverandering te bewerkstelligen. “Los van de goede resultaten, is het belangrijk dat er bewustzijn wordt gecreëerd onder werknemers. De laagdrempelige activiteiten tijdens de Mobiliteitsweek zorgen ervoor dat het bij mensen onder de aandacht komt”, zegt Van Eijkeren.

“De werkgevers moeten het uiteindelijk doen met hun werknemers”, vervolgt hij. “Zij zijn bezig met de laatste ontwikkelingen zoals het implementeren van MaaS-oplossingen. Door werkgevers samen te brengen ontstaat er kruisbestuiving en kunnen ze van elkaar leren. Zo hopen we dat dit soort ontwikkelingen versnellen. Daar draagt zo’n Mobiliteitsweek enorm aan bij.”

Zowel Van Eijkeren als Van de Fliert willen geïnteresseerde partijen ook vooral uitnodigen aan te kloppen bij The Hague Connected of Zuid Holland Bereikbaar, als zij aan willen haken bij vergelijkbare campagnes. The Hague Connected heeft het waardevolle netwerk om werkgevers met elkaar te verbinden. Zuid Holland Bereikbaar heeft de kennis in huis om allerlei vragen op het gebied van mobiliteit en woon-werkverkeer te beantwoorden en werkgevers te verbinden met netwerken buiten Den Haag.

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.