A4 rijgedrag pilot
Succesvolle pilot

Gericht rijadvies voor automobilisten verbetert doorstroming

Op de A4 bij Leiden kregen automobilisten wisselende rijadviezen om de doorstroming te verbeteren. harry_nl / Flickr, 2022

Door precies de juiste hoeveelheid automobilisten van gericht rijadvies te voorzien, verbetert de doorstroming op de drukke A4 bij Leiden. Dit blijkt uit de succesvolle pilot die van 5 september tot en met 11 november werd uitgevoerd. Maar liefst 40 procent van de gebruikers van de Flitsmeister-app, dat het advies kreeg om de parallelrijbaan te gebruiken, volgde dit op. “Het is heel bijzonder dat we dit voor elkaar hebben weten te krijgen.”

De innovatieve pilot is een initiatief van Rijkswaterstaat, de TU Delft en Zuid-Holland Bereikbaar, in samenwerking met Flitsmeister. Twee maanden lang werd een deel van de automobilisten in de ochtendspits via de Flitsmeister-app geadviseerd om de parallelbaan richting Amsterdam te gebruiken, in plaats van de hoofdrijbaan.

“Op de A4 bij Leiden moeten automobilisten van Den Haag richting Amsterdam namelijk de keuze maken tussen de hoofdrijbaan of de parallelbaan”, vertelde Mounir El Hassnaoui, projectleider Smart Mobility bij Rijkswaterstaat in een eerder artikel op VerkeersNet. “De parallelbaan sluit weliswaar later weer aan op de hoofdrijbaan, maar de bebording vertelt bestuurders richting Amsterdam om op de twee linker rijstroken te gaan rijden. Dit heeft tot gevolg dat veel verkeer op de rijbaan van rechts naar links weeft. Als dat kort voor de scheiding van de rijbaan gebeurt, ontstaat hier een filekiem die best ver kan terugslaan.”

“Eigenlijk zijn er twee problemen”, vult Victor Knoop aan, onderzoeker bij de TU Delft. “Ten eerste wil er meer verkeer over de twee stroken van de hoofdrijbaan dan er overheen kan. Ten tweede zijn er veel wisselingen van rijstrook. Of zoals we het intern verwoordden: dit zorgt voor veel onrust. Dat is onnodig, omdat er nog capaciteit over is op die parallelbaan. Dus hebben we doorgaand verkeer geadviseerd om gewoon op de parallelbaan te blijven. Daarmee wordt de hoofdrijbaan ontlast en stroomt het verkeer beter door.”

Optimaal aantal berichten

Er zijn gedurende de pilot ruim 40.000 meldingen gestuurd. Dit komt neer op gemiddeld 650 tot 800 meldingen per ochtendspits, op werkdagen. Voor de pilot reed al ongeveer 7,5 procent van het verkeer over de parallelrijbaan en aan het einde van de pilot was dit gegroeid naar boven de 13 procent.

Maar de hoeveelheid automobilisten die dit advies mocht ontvangen, luisterde nauw.
“Je wil ook niet te veel verkeer naar de parallelbaan sturen, want dan loopt het daar weer vast. Dus er is onderzoek gedaan naar hoeveel verkeer je idealiter maximaal naar de parallelstructuur wil sturen”, legt El Hassnaoui uit.

“Geef je namelijk te veel automobilisten dit advies, dan verplaats je niet alleen het probleem, dan wordt het ook erger”, voegt Knoop hieraan toe. “We zijn op zoek gegaan naar een zeker optimum.”

A4 pilot Zuid-Holland Bereikbaar
Op deze manier kreeg een deel van de Flitsmeisterapp-gebruikers het andere rijadvies te zien.

‘Supertevreden’

Dat optimum werd vastgesteld op 20 procent van alle Flitsmeistergebruikers. Oftewel: een op de vijf automobilisten die deze app gebruiken, kregen het advies om over de parallelrijbaan te rijden. Hierbij hielden de onderzoekers rekening met een veranderde verkeerssituatie. “We zijn in 2021 met dit project begonnen toen we nog met allerlei thuiswerkadviezen zaten”, vertelt Knoop. “Daar is afgelopen jaar natuurlijk het een en ander aan veranderd, wat betekent dat er minder ruimte was op de parallelrijbaan dan we van tevoren bedacht hadden. Die 20 procent was aan de lage kant, maar we wilden echt voorkomen dat teveel automobilisten het bericht zouden krijgen.”

De bewuste keuze om een voorzichtig deel van de Flitsmeistergebruikers het advies te geven, bleek een slimme. “Ik ben supertevreden. Het is heel goed dat we een veiligheidsmarge hebben ingebouwd, want het was inderdaad drukker geworden. En daarmee zitten we eigenlijk precies op wat we hoopten. Ik vind het heel bijzonder dat we dit voor elkaar hebben kunnen krijgen”, aldus Knoop.

De pilot heeft uitgewezen dat de gemiddelde snelheid over het traject hetzelfde is gebleven. “Daardoor lijkt het misschien dat het er niet op vooruit gegaan is, maar het was tijdens de pilot zo’n 18% drukker op de weg”, voegt El Hassnaoui toe. “Desondanks hebben we nog steeds een hoge systeemsnelheid, dus het lijkt erop te duiden dat we het verkeer beter kunnen spreiden en dat het beter doorstroomt. Het is er niet slechter op geworden, terwijl je dit wel zou verwachten omdat het veel drukker is geworden.”

40% past rijgedrag aan

Het advies werd door 27,5 procent van de ontvangers opgevolgd, meer dan wanneer je hier Dynamische Route-Inforamtiepanelen (DRIP’s) voor zou gebruiken. “En dan heb je natuurlijk nog mensen die het advies al een keer eerder hebben gehad en het blijven doen. Uiteindelijk kunnen we op basis van deze pilot concluderen dat ongeveer 40 procent van de Flitsmeistergebruikers dat het advies krijgt, dit opvolgt en hun rijgedrag aanpast”, vertelt El Hassnaoui. “We hebben de proef ook een tijdje uitgezet, om te kijken of mensen het advies blijven opvolgen als ze er geen actief bericht meer van krijgen. En dit bleek het geval. Ze hadden al snel door dat het echt reistijd scheelde.”

Infographic A4 Rijgedrag project
Resultaten van de pilot gevat in een infographic.

Algemeen toepasbaar

Als het aan El Hassnaoui en Knoop ligt, wordt de maatregel in de toekomst op meer locaties toegepast. “Collega’s binnen Rijkswaterstaat zijn erg enthousiast en geïnteresseerd”, zegt El Hassnaoui. “Er zijn nog geen concrete plannen, maar het lijkt me wel iets wat eraan zit te komen. Er moet dan alleen opnieuw vooronderzoek gedaan worden, om de juiste verhoudingen en aantallen meldingen te bepalen.”

Volgens Knoop zijn er voldoende mogelijkheden, omdat het principe vrij algemeen toepasbaar is. “Er zijn genoeg plekken waar je dit soort parallelstructuren hebt. En als je, net als wat we nu gedaan hebben, mensen op tijd informeert op plekken waar veel verkeer van richting verandert, dan kun je daarmee veel onrust voorkomen. Het is gewoon een nuttige maatregel.”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

1 reactie op “Gericht rijadvies voor automobilisten verbetert doorstroming”

Wijnand de Gelder|12.05.23|08:02

Een heel mooi gebeuren, maar is iemand die ook ziet dat in het artikel al een deel van het probleem wordt geschetst maar dat daar niets aan gedaan wordt, in ieder geval hoor/lees ik er niets over:
“”de bebording vertelt bestuurders richting Amsterdam om op de twee linker rijstroken te gaan rijden””. Naast evt de app ook op de (rechter)bebording aangeven dat de twee rechter rijstroken ook die kant opleiden met evt. een extra (tijdelijk) informatiebord die datzelfde idee weergeeft mbv pijlen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gericht rijadvies voor automobilisten verbetert doorstroming - VerkeersNet
A4 rijgedrag pilot
Succesvolle pilot

Gericht rijadvies voor automobilisten verbetert doorstroming

Op de A4 bij Leiden kregen automobilisten wisselende rijadviezen om de doorstroming te verbeteren. harry_nl / Flickr, 2022

Door precies de juiste hoeveelheid automobilisten van gericht rijadvies te voorzien, verbetert de doorstroming op de drukke A4 bij Leiden. Dit blijkt uit de succesvolle pilot die van 5 september tot en met 11 november werd uitgevoerd. Maar liefst 40 procent van de gebruikers van de Flitsmeister-app, dat het advies kreeg om de parallelrijbaan te gebruiken, volgde dit op. “Het is heel bijzonder dat we dit voor elkaar hebben weten te krijgen.”

De innovatieve pilot is een initiatief van Rijkswaterstaat, de TU Delft en Zuid-Holland Bereikbaar, in samenwerking met Flitsmeister. Twee maanden lang werd een deel van de automobilisten in de ochtendspits via de Flitsmeister-app geadviseerd om de parallelbaan richting Amsterdam te gebruiken, in plaats van de hoofdrijbaan.

“Op de A4 bij Leiden moeten automobilisten van Den Haag richting Amsterdam namelijk de keuze maken tussen de hoofdrijbaan of de parallelbaan”, vertelde Mounir El Hassnaoui, projectleider Smart Mobility bij Rijkswaterstaat in een eerder artikel op VerkeersNet. “De parallelbaan sluit weliswaar later weer aan op de hoofdrijbaan, maar de bebording vertelt bestuurders richting Amsterdam om op de twee linker rijstroken te gaan rijden. Dit heeft tot gevolg dat veel verkeer op de rijbaan van rechts naar links weeft. Als dat kort voor de scheiding van de rijbaan gebeurt, ontstaat hier een filekiem die best ver kan terugslaan.”

“Eigenlijk zijn er twee problemen”, vult Victor Knoop aan, onderzoeker bij de TU Delft. “Ten eerste wil er meer verkeer over de twee stroken van de hoofdrijbaan dan er overheen kan. Ten tweede zijn er veel wisselingen van rijstrook. Of zoals we het intern verwoordden: dit zorgt voor veel onrust. Dat is onnodig, omdat er nog capaciteit over is op die parallelbaan. Dus hebben we doorgaand verkeer geadviseerd om gewoon op de parallelbaan te blijven. Daarmee wordt de hoofdrijbaan ontlast en stroomt het verkeer beter door.”

Optimaal aantal berichten

Er zijn gedurende de pilot ruim 40.000 meldingen gestuurd. Dit komt neer op gemiddeld 650 tot 800 meldingen per ochtendspits, op werkdagen. Voor de pilot reed al ongeveer 7,5 procent van het verkeer over de parallelrijbaan en aan het einde van de pilot was dit gegroeid naar boven de 13 procent.

Maar de hoeveelheid automobilisten die dit advies mocht ontvangen, luisterde nauw.
“Je wil ook niet te veel verkeer naar de parallelbaan sturen, want dan loopt het daar weer vast. Dus er is onderzoek gedaan naar hoeveel verkeer je idealiter maximaal naar de parallelstructuur wil sturen”, legt El Hassnaoui uit.

“Geef je namelijk te veel automobilisten dit advies, dan verplaats je niet alleen het probleem, dan wordt het ook erger”, voegt Knoop hieraan toe. “We zijn op zoek gegaan naar een zeker optimum.”

A4 pilot Zuid-Holland Bereikbaar
Op deze manier kreeg een deel van de Flitsmeisterapp-gebruikers het andere rijadvies te zien.

‘Supertevreden’

Dat optimum werd vastgesteld op 20 procent van alle Flitsmeistergebruikers. Oftewel: een op de vijf automobilisten die deze app gebruiken, kregen het advies om over de parallelrijbaan te rijden. Hierbij hielden de onderzoekers rekening met een veranderde verkeerssituatie. “We zijn in 2021 met dit project begonnen toen we nog met allerlei thuiswerkadviezen zaten”, vertelt Knoop. “Daar is afgelopen jaar natuurlijk het een en ander aan veranderd, wat betekent dat er minder ruimte was op de parallelrijbaan dan we van tevoren bedacht hadden. Die 20 procent was aan de lage kant, maar we wilden echt voorkomen dat teveel automobilisten het bericht zouden krijgen.”

De bewuste keuze om een voorzichtig deel van de Flitsmeistergebruikers het advies te geven, bleek een slimme. “Ik ben supertevreden. Het is heel goed dat we een veiligheidsmarge hebben ingebouwd, want het was inderdaad drukker geworden. En daarmee zitten we eigenlijk precies op wat we hoopten. Ik vind het heel bijzonder dat we dit voor elkaar hebben kunnen krijgen”, aldus Knoop.

De pilot heeft uitgewezen dat de gemiddelde snelheid over het traject hetzelfde is gebleven. “Daardoor lijkt het misschien dat het er niet op vooruit gegaan is, maar het was tijdens de pilot zo’n 18% drukker op de weg”, voegt El Hassnaoui toe. “Desondanks hebben we nog steeds een hoge systeemsnelheid, dus het lijkt erop te duiden dat we het verkeer beter kunnen spreiden en dat het beter doorstroomt. Het is er niet slechter op geworden, terwijl je dit wel zou verwachten omdat het veel drukker is geworden.”

40% past rijgedrag aan

Het advies werd door 27,5 procent van de ontvangers opgevolgd, meer dan wanneer je hier Dynamische Route-Inforamtiepanelen (DRIP’s) voor zou gebruiken. “En dan heb je natuurlijk nog mensen die het advies al een keer eerder hebben gehad en het blijven doen. Uiteindelijk kunnen we op basis van deze pilot concluderen dat ongeveer 40 procent van de Flitsmeistergebruikers dat het advies krijgt, dit opvolgt en hun rijgedrag aanpast”, vertelt El Hassnaoui. “We hebben de proef ook een tijdje uitgezet, om te kijken of mensen het advies blijven opvolgen als ze er geen actief bericht meer van krijgen. En dit bleek het geval. Ze hadden al snel door dat het echt reistijd scheelde.”

Infographic A4 Rijgedrag project
Resultaten van de pilot gevat in een infographic.

Algemeen toepasbaar

Als het aan El Hassnaoui en Knoop ligt, wordt de maatregel in de toekomst op meer locaties toegepast. “Collega’s binnen Rijkswaterstaat zijn erg enthousiast en geïnteresseerd”, zegt El Hassnaoui. “Er zijn nog geen concrete plannen, maar het lijkt me wel iets wat eraan zit te komen. Er moet dan alleen opnieuw vooronderzoek gedaan worden, om de juiste verhoudingen en aantallen meldingen te bepalen.”

Volgens Knoop zijn er voldoende mogelijkheden, omdat het principe vrij algemeen toepasbaar is. “Er zijn genoeg plekken waar je dit soort parallelstructuren hebt. En als je, net als wat we nu gedaan hebben, mensen op tijd informeert op plekken waar veel verkeer van richting verandert, dan kun je daarmee veel onrust voorkomen. Het is gewoon een nuttige maatregel.”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

1 reactie op “Gericht rijadvies voor automobilisten verbetert doorstroming”

Wijnand de Gelder|12.05.23|08:02

Een heel mooi gebeuren, maar is iemand die ook ziet dat in het artikel al een deel van het probleem wordt geschetst maar dat daar niets aan gedaan wordt, in ieder geval hoor/lees ik er niets over:
“”de bebording vertelt bestuurders richting Amsterdam om op de twee linker rijstroken te gaan rijden””. Naast evt de app ook op de (rechter)bebording aangeven dat de twee rechter rijstroken ook die kant opleiden met evt. een extra (tijdelijk) informatiebord die datzelfde idee weergeeft mbv pijlen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.