Ontwikkelingsplan Automobiliteit
Ontwikkelagenda automobiliteit

Harbers: “Het beste tijdperk van de auto ligt nog voor ons”

Volgens minister Mark Harbers is de auto niet weg te denken uit ons straatbeeld, zeker niet nu de auto ook nog steeds schoner, stiller en veiliger wordt. Shutterstock / Aerovista Luchtfotografie

Minister Mark Harbers maakt vandaag zijn Ontwikkelagenda Automobiliteit openbaar, waarin hij oproept de auto de ruimte te blijven geven, in alle delen van ons land. ‘De auto wordt steeds slimmer, schoner en veiliger en heeft ook in de toekomst een belangrijke rol in de bereikbaarheid van Nederland’, zo stelt de VVD-minister.

“De auto geeft vrijheid en brengt je waar je moet zijn, maar de auto draagt ook bij aan onze economie. Daarom roep ik gemeenten op de auto de ruimte te blijven geven. Autovrije wijken zijn mooi, maar mensen blijven behoefte houden aan vervoer en veel mensen hebben nog steeds graag een eigen auto en dus ook aan een parkeerplaats in de buurt”, aldus Harbers in een persbericht.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat investeert in alle soorten vervoer en vraagt met deze ontwikkelagenda ruimte voor het voertuig dat Nederlanders verreweg het meest gebruiken. In Nederland rijden zo’n 9 miljoen personenauto’s rond. Deze rijden zo’n zeventig procent van alle afgelegde kilometers in Nederland en 43 procent van alle verplaatsingen. Dit jaar zal het ministerie de ontwikkelagenda gaan uitwerken in samenwerking met partners, waaronder ook belangenorganisaties.

Groot sociaal en economisch belang

De grote rol die de auto speelt in de bereikbaarheid buiten de stad, maakt het volgens het ministerie van IenW belangrijk om hierin te blijven investeren. ‘Het bieden van bereikbaarheid is van groot sociaal en economisch belang, maar niet vanzelfsprekend’, zo staat er in het persbericht.

Het streven van het kabinet is dat vanaf 2030 alle nieuw verkochte auto’s op het Nederlandse wegennet emissievrij zijn. Het ministerie verleent subsidies om de aanschaf van nieuwe en tweedehands elektrische auto’s te stimuleren. Daarnaast voert het gesprekken met ontwikkelaars en uitgevers van navigatieapps om bijvoorbeeld schoolzones in routeplanners te vermijden.

Daarnaast is ‘een betrouwbaar, veilig en toekomstbestendig hoofdwegennet een voorwaarde om automobilisten goede bereikbaarheid te bieden. Er wordt onder andere geïnvesteerd in verkeersmanagement en smart mobility-oplossingen rond grote steden en er wordt fors geïnvesteerd in beheer, onderhoud, vervanging en renovatie om te zorgen dat het wegennet zoveel mogelijk beschikbaar is en blijft.’

“Mensen willen en kunnen vaak niet zonder hun auto”, aldus Harbers. “Vanuit ons ministerie wordt geïnvesteerd in alle vormen van mobiliteit en dus zeker ook in autobereikbaarheid. Het wordt weer tijd dat de auto de prominente plek ook weer aan de gesprekstafels van de overheid krijgt, waarbij we kijken naar hoe de kracht van de auto kan worden ingezet om Nederland zo goed mogelijk bereikbaar te krijgen. De auto is niet weg te denken uit ons straatbeeld, sterker nog, nu de auto ook nog steeds schoner, stiller en veiliger wordt ligt het beste tijdperk van de auto nog voor ons!”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

1 reactie op “Harbers: “Het beste tijdperk van de auto ligt nog voor ons””

Cornelius Koelewijn|23.03.23|11:51

Tja, wat valt er anders te verwachten van een vroem-vroem VVD’er…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Harbers: "Het beste tijdperk van de auto ligt nog voor ons" - VerkeersNet
Ontwikkelingsplan Automobiliteit
Ontwikkelagenda automobiliteit

Harbers: “Het beste tijdperk van de auto ligt nog voor ons”

Volgens minister Mark Harbers is de auto niet weg te denken uit ons straatbeeld, zeker niet nu de auto ook nog steeds schoner, stiller en veiliger wordt. Shutterstock / Aerovista Luchtfotografie

Minister Mark Harbers maakt vandaag zijn Ontwikkelagenda Automobiliteit openbaar, waarin hij oproept de auto de ruimte te blijven geven, in alle delen van ons land. ‘De auto wordt steeds slimmer, schoner en veiliger en heeft ook in de toekomst een belangrijke rol in de bereikbaarheid van Nederland’, zo stelt de VVD-minister.

“De auto geeft vrijheid en brengt je waar je moet zijn, maar de auto draagt ook bij aan onze economie. Daarom roep ik gemeenten op de auto de ruimte te blijven geven. Autovrije wijken zijn mooi, maar mensen blijven behoefte houden aan vervoer en veel mensen hebben nog steeds graag een eigen auto en dus ook aan een parkeerplaats in de buurt”, aldus Harbers in een persbericht.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat investeert in alle soorten vervoer en vraagt met deze ontwikkelagenda ruimte voor het voertuig dat Nederlanders verreweg het meest gebruiken. In Nederland rijden zo’n 9 miljoen personenauto’s rond. Deze rijden zo’n zeventig procent van alle afgelegde kilometers in Nederland en 43 procent van alle verplaatsingen. Dit jaar zal het ministerie de ontwikkelagenda gaan uitwerken in samenwerking met partners, waaronder ook belangenorganisaties.

Groot sociaal en economisch belang

De grote rol die de auto speelt in de bereikbaarheid buiten de stad, maakt het volgens het ministerie van IenW belangrijk om hierin te blijven investeren. ‘Het bieden van bereikbaarheid is van groot sociaal en economisch belang, maar niet vanzelfsprekend’, zo staat er in het persbericht.

Het streven van het kabinet is dat vanaf 2030 alle nieuw verkochte auto’s op het Nederlandse wegennet emissievrij zijn. Het ministerie verleent subsidies om de aanschaf van nieuwe en tweedehands elektrische auto’s te stimuleren. Daarnaast voert het gesprekken met ontwikkelaars en uitgevers van navigatieapps om bijvoorbeeld schoolzones in routeplanners te vermijden.

Daarnaast is ‘een betrouwbaar, veilig en toekomstbestendig hoofdwegennet een voorwaarde om automobilisten goede bereikbaarheid te bieden. Er wordt onder andere geïnvesteerd in verkeersmanagement en smart mobility-oplossingen rond grote steden en er wordt fors geïnvesteerd in beheer, onderhoud, vervanging en renovatie om te zorgen dat het wegennet zoveel mogelijk beschikbaar is en blijft.’

“Mensen willen en kunnen vaak niet zonder hun auto”, aldus Harbers. “Vanuit ons ministerie wordt geïnvesteerd in alle vormen van mobiliteit en dus zeker ook in autobereikbaarheid. Het wordt weer tijd dat de auto de prominente plek ook weer aan de gesprekstafels van de overheid krijgt, waarbij we kijken naar hoe de kracht van de auto kan worden ingezet om Nederland zo goed mogelijk bereikbaar te krijgen. De auto is niet weg te denken uit ons straatbeeld, sterker nog, nu de auto ook nog steeds schoner, stiller en veiliger wordt ligt het beste tijdperk van de auto nog voor ons!”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

1 reactie op “Harbers: “Het beste tijdperk van de auto ligt nog voor ons””

Cornelius Koelewijn|23.03.23|11:51

Tja, wat valt er anders te verwachten van een vroem-vroem VVD’er…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.