kasteel traverse 1
Congres Mobiliteitstransitie

Industriestad Helmond moet van de auto af: ‘Stad loopt vast als we niets doen’

"Als we niets doen, dan wordt de stad juist onbereikbaarder voor de auto.” Gemeente Helmond

Industriestad Helmond is al jaren gelukkig getrouwd met de auto. De stad staat volledig in het teken van de dikke verkeersaders van oost naar west en ook de inwoners lijken gelukkig met de auto als eerste vervoerskeuze. De stad dreigt nu echter dicht te slibben door een enorme woningbouwopgave. Aan AT Osborne en Sweco de taak om te inventariseren wat kansrijke maatregelen zijn voor de mobiliteitstransitie. Het advies: “Zet onder andere meer in op stappen en trappen.”

In Helmond liggen grote woningbouwplannen, vertelt Thomas Bast, projectleider deelmobiliteit en gedragsverandering bij de gemeente Helmond. “Er komen zowel woningen als arbeidsplaatsen bij in de regio. Als we niets doen op het gebied van mobiliteitstransitie, lopen we helemaal vast.”

De gemeente heeft een aantal jaar geleden ook al een mobiliteitsvisie opgesteld, maar die is inmiddels achterhaald. “In de oude visie had de auto veel ruimte, maar in de nieuwe visie zal dit minder zijn.” De nieuwe mobiliteitsvisie wordt nu opgesteld door de gemeente. Sweco en AT Osborne hebben een advies uitgebracht en geven daarmee handen en voeten aan de mobiliteitstransitie. De adviesbureaus onderzochten de verkeersstromen in Helmond en concluderen daaruit dat stappen en trappen meer aandacht moeten krijgen in de plannen. Ook het openbaar vervoer moet in het geheel beter worden in Helmond.

Autostad Helmond

Stijn Altena en Jan Hartman van Sweco en Iris van Gerrevink, Frits Verhees en Lieke Fransen van AT Osborne hebben de belangrijke verkeersstromen in Helmond bekeken en geanalyseerd. De onderzoekers kijken naar verplaatsingen binnen wijken, binnen de regio en ook verkeer van en naar Helmond. Ze vergelijken de verkeersstromen met elkaar, maar ook met verkeersstromen van andere vergelijkbare steden in Nederland. “Een unieke aanpak”, zo stellen Altena en Van Gerrevink.

“Opvallend aan Helmond is dat de stad relatief veel treinstations heeft”, zegt Altena “Vier stations op 90.000 inwoners. Vanuit heel Helmond ben je binnen een kwartier lopen of fietsen op een treinstation. Het is daarom van belang om de fietsverbindingen van en naar de treinstations te verbeteren. Het valt op in onze analyse dat mensen weinig van de fiets gebruik maken voor regionale verplaatsingen.”

Dat heeft alles met de auto te maken. “Historisch gezien is Helmond een industriële stad”, zegt Bast. “De stad moest altijd toegankelijk zijn met de auto. Daarin is met het huidige gemeentebestuur wel een ommezwaai gekomen. Het huidige bestuur wil trappen en stappen meer centraal stellen, maar dat is een lastige opgave. De stad is best wel auto georiënteerd.”

Barrières voor fietsers

“We hebben vanuit de stations bekeken hoever reizigers komen met vijf minuten wandelen of fietsen”, zegt Van Gerrevink. “Je zou verwachten dat het een mooi cirkeltje is, maar het is een grillig patroon. Dat betekent dat je op sommige plekken er lang over doet om weinig afstand af te leggen. Op basis van die cijfers kijken wij naar barrières die in de weg staan voor bijvoorbeeld de fietser. In Helmond heb je bijvoorbeeld te maken met een grote doorgaande weg door het centrum, wat relatief veel wachttijd oplevert voor de fietser bij het stoplicht.”

“Ook zie je dat het goederenspoor druk bereden is”, vult Bast aan. “De grote verkeersaders en de drukke sporen zorgen echt voor barrières. Als het druk is, sta je al snel een hele tijd te wachten.”

kasteel traverse 2
De onderzoekers van Sweco en At Osborne hebben verkeersstromen binnen Helmond met elkaar vergeleken, maar ook met verkeersstromen van andere vergelijkbare steden in Nederland.

Autoritten vervangen

De onderzoekers proberen te voorspellen hoeveel autoritten vervangen kunnen worden door alternatief vervoer. Voor extra auto’s is namelijk geen ruimte meer in Helmond. “Dat was ook een duidelijke opdracht naar ons: toon aan dat de maatregelen kunnen leiden tot een lager aantal autoritten in de stad. De makkelijkste maatregel is de parkeercapaciteit in het centrum terugschroeven, maar dat is een politiek gevoelig onderwerp. We bevelen wel aan om minder te parkeren op straat en meer in garages, maar we focussen ons ook meer op de mobiliteitstransitie.”

“Helmond moet nog steeds bereikbaar blijven met de auto”, verzekert Altena. “Daarom moeten we ook de mobiliteitstransitie doorlopen. Als we niets doen, dan wordt de stad juist onbereikbaarder voor de auto.”

Meer stappen en trappen is een mooi idee, maar de bewoners van Helmond moeten daar zelf ook van overtuigd zijn. Elektrische deelscooters en -fietsen aanbieden klinkt leuk, maar hoe zorg je ervoor dat inwoners van Helmond daadwerkelijk ook de auto laten staan? Door het reisgedrag structureel te veranderen, vertelt Bast. “De gedragsverandering loopt als een satéprikker door de hele mobiliteitstransitie heen. De verplaatsingskeuze moet passen bij de eigenschappen van je reis. Wat sluit aan op de behoefte van de mensen? Je moet de mensen niet duwen, maar ze wel eerst een zetje geven en begeleiden.”

Deelmobiliteit aantrekkelijk maken

Deelmobiliteit komt moeilijk van de grond in Helmond. Aanbieders staan niet te springen om deelmobiliteit aan te bieden, terwijl de gemeente dolgraag deelmobiliteit wil faciliteren. “Wij moeten de randvoorwaarden zo aantrekkelijk mogelijk maken bijvoorbeeld met mobiliteitshubs”, zegt Bast. “Daar zijn we nu volop mee bezig.”

“We zien in verschillende onderzoeken dat inwoners deelmobiliteit nog niet als aantrekkelijk alternatief zien. Daar is ook in Nederland opschaling voor nodig. Zo moet het makkelijker worden om te boeken, betalen en de plannen. Daarnaast moet het ook makkelijker uit te wisselen zijn tussen verschillende steden.”

“Ook zien we ook dat mensen in Helmond nog veel denken in termen van traditioneel openbaar vervoer. De inwoners verwachten gewoon een bus volgens een vaste dienstregeling met veel opstapplaatsen, terwijl dat juist lastig is. We zien wel degelijk dat er veel behoefte is aan vervoer anders dan de auto.”

Reisgedrag veranderen

De gemeente is nu bezig met de nieuwe mobiliteitsvisie. Of de auto een stuk minder in het straatbeeld voor zal komen, is de vraag. “De flexibiliteit van de auto is geliefd”, zegt Altena. “De grootste uitwisseling die we met autogebruik zien, is op het gebied van fietsen en deelmobiliteit. Daar zijn enorme slagen te winnen. We zien ook potentie met het openbaar vervoer, maar daardoor zullen minder auto’s van de weg verdwijnen.”

“Als de infrastructuur straks helemaal klopt, dan is het reisgedrag ook nog een dingetje. Het is gewoon heel erg op gewoonte gebaseerd. Dan moet je mensen misschien nog wel een zetje geven en meenemen in de transitie. Zo niet, dan kiezen ze toch weer voor de oude vervoersvormen”, besluit Bast.

Niet elke gemeente moet het wiel opnieuw uitvinden en daarom delen Thomas Bast, Stijn Altena en Iris van Gerrevink graag de belangrijke resultaten en inzichten op het Congres Mobiliteitstransitie op 25 mei. Om alvast in de stemming te komen, hebben wij een aantal interessante artikelen voor u gebundeld in het Mobiliteitsmagazine.

Lees ook:

Auteur: Sander van vliet

1 reactie op “Industriestad Helmond moet van de auto af: ‘Stad loopt vast als we niets doen’”

Joe Vaidyason|26.06.23|14:07

Thank you so much learnt a lot of new thing through this post. Its useful

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Industriestad Helmond moet van de auto af: ‘Stad loopt vast als we niets doen’ - VerkeersNet
kasteel traverse 1
Congres Mobiliteitstransitie

Industriestad Helmond moet van de auto af: ‘Stad loopt vast als we niets doen’

"Als we niets doen, dan wordt de stad juist onbereikbaarder voor de auto.” Gemeente Helmond

Industriestad Helmond is al jaren gelukkig getrouwd met de auto. De stad staat volledig in het teken van de dikke verkeersaders van oost naar west en ook de inwoners lijken gelukkig met de auto als eerste vervoerskeuze. De stad dreigt nu echter dicht te slibben door een enorme woningbouwopgave. Aan AT Osborne en Sweco de taak om te inventariseren wat kansrijke maatregelen zijn voor de mobiliteitstransitie. Het advies: “Zet onder andere meer in op stappen en trappen.”

In Helmond liggen grote woningbouwplannen, vertelt Thomas Bast, projectleider deelmobiliteit en gedragsverandering bij de gemeente Helmond. “Er komen zowel woningen als arbeidsplaatsen bij in de regio. Als we niets doen op het gebied van mobiliteitstransitie, lopen we helemaal vast.”

De gemeente heeft een aantal jaar geleden ook al een mobiliteitsvisie opgesteld, maar die is inmiddels achterhaald. “In de oude visie had de auto veel ruimte, maar in de nieuwe visie zal dit minder zijn.” De nieuwe mobiliteitsvisie wordt nu opgesteld door de gemeente. Sweco en AT Osborne hebben een advies uitgebracht en geven daarmee handen en voeten aan de mobiliteitstransitie. De adviesbureaus onderzochten de verkeersstromen in Helmond en concluderen daaruit dat stappen en trappen meer aandacht moeten krijgen in de plannen. Ook het openbaar vervoer moet in het geheel beter worden in Helmond.

Autostad Helmond

Stijn Altena en Jan Hartman van Sweco en Iris van Gerrevink, Frits Verhees en Lieke Fransen van AT Osborne hebben de belangrijke verkeersstromen in Helmond bekeken en geanalyseerd. De onderzoekers kijken naar verplaatsingen binnen wijken, binnen de regio en ook verkeer van en naar Helmond. Ze vergelijken de verkeersstromen met elkaar, maar ook met verkeersstromen van andere vergelijkbare steden in Nederland. “Een unieke aanpak”, zo stellen Altena en Van Gerrevink.

“Opvallend aan Helmond is dat de stad relatief veel treinstations heeft”, zegt Altena “Vier stations op 90.000 inwoners. Vanuit heel Helmond ben je binnen een kwartier lopen of fietsen op een treinstation. Het is daarom van belang om de fietsverbindingen van en naar de treinstations te verbeteren. Het valt op in onze analyse dat mensen weinig van de fiets gebruik maken voor regionale verplaatsingen.”

Dat heeft alles met de auto te maken. “Historisch gezien is Helmond een industriële stad”, zegt Bast. “De stad moest altijd toegankelijk zijn met de auto. Daarin is met het huidige gemeentebestuur wel een ommezwaai gekomen. Het huidige bestuur wil trappen en stappen meer centraal stellen, maar dat is een lastige opgave. De stad is best wel auto georiënteerd.”

Barrières voor fietsers

“We hebben vanuit de stations bekeken hoever reizigers komen met vijf minuten wandelen of fietsen”, zegt Van Gerrevink. “Je zou verwachten dat het een mooi cirkeltje is, maar het is een grillig patroon. Dat betekent dat je op sommige plekken er lang over doet om weinig afstand af te leggen. Op basis van die cijfers kijken wij naar barrières die in de weg staan voor bijvoorbeeld de fietser. In Helmond heb je bijvoorbeeld te maken met een grote doorgaande weg door het centrum, wat relatief veel wachttijd oplevert voor de fietser bij het stoplicht.”

“Ook zie je dat het goederenspoor druk bereden is”, vult Bast aan. “De grote verkeersaders en de drukke sporen zorgen echt voor barrières. Als het druk is, sta je al snel een hele tijd te wachten.”

kasteel traverse 2
De onderzoekers van Sweco en At Osborne hebben verkeersstromen binnen Helmond met elkaar vergeleken, maar ook met verkeersstromen van andere vergelijkbare steden in Nederland.

Autoritten vervangen

De onderzoekers proberen te voorspellen hoeveel autoritten vervangen kunnen worden door alternatief vervoer. Voor extra auto’s is namelijk geen ruimte meer in Helmond. “Dat was ook een duidelijke opdracht naar ons: toon aan dat de maatregelen kunnen leiden tot een lager aantal autoritten in de stad. De makkelijkste maatregel is de parkeercapaciteit in het centrum terugschroeven, maar dat is een politiek gevoelig onderwerp. We bevelen wel aan om minder te parkeren op straat en meer in garages, maar we focussen ons ook meer op de mobiliteitstransitie.”

“Helmond moet nog steeds bereikbaar blijven met de auto”, verzekert Altena. “Daarom moeten we ook de mobiliteitstransitie doorlopen. Als we niets doen, dan wordt de stad juist onbereikbaarder voor de auto.”

Meer stappen en trappen is een mooi idee, maar de bewoners van Helmond moeten daar zelf ook van overtuigd zijn. Elektrische deelscooters en -fietsen aanbieden klinkt leuk, maar hoe zorg je ervoor dat inwoners van Helmond daadwerkelijk ook de auto laten staan? Door het reisgedrag structureel te veranderen, vertelt Bast. “De gedragsverandering loopt als een satéprikker door de hele mobiliteitstransitie heen. De verplaatsingskeuze moet passen bij de eigenschappen van je reis. Wat sluit aan op de behoefte van de mensen? Je moet de mensen niet duwen, maar ze wel eerst een zetje geven en begeleiden.”

Deelmobiliteit aantrekkelijk maken

Deelmobiliteit komt moeilijk van de grond in Helmond. Aanbieders staan niet te springen om deelmobiliteit aan te bieden, terwijl de gemeente dolgraag deelmobiliteit wil faciliteren. “Wij moeten de randvoorwaarden zo aantrekkelijk mogelijk maken bijvoorbeeld met mobiliteitshubs”, zegt Bast. “Daar zijn we nu volop mee bezig.”

“We zien in verschillende onderzoeken dat inwoners deelmobiliteit nog niet als aantrekkelijk alternatief zien. Daar is ook in Nederland opschaling voor nodig. Zo moet het makkelijker worden om te boeken, betalen en de plannen. Daarnaast moet het ook makkelijker uit te wisselen zijn tussen verschillende steden.”

“Ook zien we ook dat mensen in Helmond nog veel denken in termen van traditioneel openbaar vervoer. De inwoners verwachten gewoon een bus volgens een vaste dienstregeling met veel opstapplaatsen, terwijl dat juist lastig is. We zien wel degelijk dat er veel behoefte is aan vervoer anders dan de auto.”

Reisgedrag veranderen

De gemeente is nu bezig met de nieuwe mobiliteitsvisie. Of de auto een stuk minder in het straatbeeld voor zal komen, is de vraag. “De flexibiliteit van de auto is geliefd”, zegt Altena. “De grootste uitwisseling die we met autogebruik zien, is op het gebied van fietsen en deelmobiliteit. Daar zijn enorme slagen te winnen. We zien ook potentie met het openbaar vervoer, maar daardoor zullen minder auto’s van de weg verdwijnen.”

“Als de infrastructuur straks helemaal klopt, dan is het reisgedrag ook nog een dingetje. Het is gewoon heel erg op gewoonte gebaseerd. Dan moet je mensen misschien nog wel een zetje geven en meenemen in de transitie. Zo niet, dan kiezen ze toch weer voor de oude vervoersvormen”, besluit Bast.

Niet elke gemeente moet het wiel opnieuw uitvinden en daarom delen Thomas Bast, Stijn Altena en Iris van Gerrevink graag de belangrijke resultaten en inzichten op het Congres Mobiliteitstransitie op 25 mei. Om alvast in de stemming te komen, hebben wij een aantal interessante artikelen voor u gebundeld in het Mobiliteitsmagazine.

Lees ook:

Auteur: Sander van vliet

1 reactie op “Industriestad Helmond moet van de auto af: ‘Stad loopt vast als we niets doen’”

Joe Vaidyason|26.06.23|14:07

Thank you so much learnt a lot of new thing through this post. Its useful

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.