Fietsen Utrecht
Onderzoek

Trajan start landelijke enquête naar fietsbeleid in Nederlandse gemeenten

Onderzoeksbureau Trajan wil met een grootschalige nationale enquête inzicht krijgen in het fietsbeleid van Nederlandse gemeenten. Shutterstock / Nongnut Moijanghan

Hoeveel tijd besteden gemeenteambtenaren eigenlijk aan het ontwikkelen van fietsbeleid? Hoe verloopt de samenwerking tussen gemeenten om doorfietsroutes te realiseren? Wat gaat goed op het gebied van fietsinfrastructuur en waar zitten juist de knelpunten? Kortom, hoe is het gesteld met ons nationale fietsbeleid? Op deze vraag verwacht onderzoeksbureau Trajan antwoord te krijgen door een grootschalige enquête onder alle gemeenten van Nederland te houden.

Voor steeds meer gemeenten is het stimuleren van de fiets als duurzaam vervoermiddel een belangrijk speerpunt van het mobiliteitsbeleid. “Voor autobeleid is er zoveel vastgelegd en is er al veel in kannen en kruiken”, legt Jesper Boersma van Trajan uit. “Dat is voor fietsbeleid anders, terwijl gemeenten zoveel vragen hebben, weten wij uit ervaring.”

Knelpunten

Een nationaal onderzoek naar het fietsbeleid in alle 342 gemeenten, moet het Haarlemse onderzoeksbureau waardevolle data en informatie bieden over alles wat er speelt op dit gebied.

“Veel gemeenten lopen tegen dezelfde knelpunten aan”, weet projectleider Milou Grimbergen. “Als adviseur voor gemeenten is de informatie die wij uit ons onderzoek halen van onschatbare waarde. Het helpt ons om beter advies te geven en gemeenten te ondersteunen in hun fietsbeleid. In plaats van ze opnieuw het wiel uit te laten vinden, kunnen we met behulp van het onderzoek oplossingen aandragen die op andere plekken al effectief zijn gebleken.”

Een groot issue voor veel gemeenten is bijvoorbeeld het fietsparkeren, vertelt Grimbergen. “Ze hopen dat door het ontwikkelen van een grote centrale fietsenstalling waar mensen graag hun fiets neerzetten, er vaker gefietst gaat worden. Maar het moet nog blijken of dat ook echt de oplossing is, of dat mensen liever hun fiets direct voor de winkel zetten.”

“Fietsenstallingen zoals ze in Amsterdam ontwikkeld worden en daar effectief blijken, hoeven niet te werken voor Alphen aan den Rijn”, vult Boersma aan.

Trends

Trajan hoopt een zo breed mogelijke respons te krijgen op de enquête. Niet alleen in de hoeveelheid reacties vanuit verschillende gemeenten, maar ook vanuit alle uithoeken van het land. “Zo krijgen we een compleet beeld van hoe het fietsbeleid eruit ziet. Er zit natuurlijk een verschil in de uitdagingen die ze in de Randstad hebben, tegenover dunbevolkte gebieden.”

Boersma en Grimbergen zouden na een succesvolle eerste ronde graag vervolg geven aan het onderzoek. “Dan kunnen we trends op het gebied van fietsbeleid signaleren en wordt zichtbaar hoe eerder genoemde knelpunten of problemen worden opgepakt”, aldus Grimbergen. De enquête is zo een instrument om te zien welke kant het fietsbeleid in Nederland op gaat, maar ook welke maatregelen zijn geïntroduceerd en welke succesvol zijn.

“We laten ons graag verrassen”, vult Boersma aan. “Het zou geweldig zijn als we van honderd gemeenten horen hoe ze over fietsbeleid denken en daar ook volgend jaar weer een terugkoppeling op te geven.”

De nationale enquête is binnenkort beschikbaar voor alle gemeentelijke medewerkers die zich bezighouden met fietsbeleid. Wil jij ook bijdragen aan dit onderzoek en als eerste de enquête in je mailbox ontvangen? Stuur dan een e-mail naar [email protected] onder vermelding van Enquête Fietsbeleid 2023.

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

1 reactie op “Trajan start landelijke enquête naar fietsbeleid in Nederlandse gemeenten”

Henk van der Zanden|08.06.23|10:27

Natuurlijk zetten mensen hun fiets liever direct bij de winkel. Alle beleid om dat anders te willen is gedoemd te mislukken.
Leuk dat als voorbeeld Alphen aan den Rijn is genoemd. Daar hebben de wethouders verkeer het al sinds de jaren 1980 begrepen en is het beleid dat de fiets zo dicht mogelijk bij de winkels moet kunnen komen. Je moet je fietstassen handig en veilig kunnen volladen bij de supermarkt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Trajan start landelijke enquête naar fietsbeleid in Nederlandse gemeenten - VerkeersNet
Fietsen Utrecht
Onderzoek

Trajan start landelijke enquête naar fietsbeleid in Nederlandse gemeenten

Onderzoeksbureau Trajan wil met een grootschalige nationale enquête inzicht krijgen in het fietsbeleid van Nederlandse gemeenten. Shutterstock / Nongnut Moijanghan

Hoeveel tijd besteden gemeenteambtenaren eigenlijk aan het ontwikkelen van fietsbeleid? Hoe verloopt de samenwerking tussen gemeenten om doorfietsroutes te realiseren? Wat gaat goed op het gebied van fietsinfrastructuur en waar zitten juist de knelpunten? Kortom, hoe is het gesteld met ons nationale fietsbeleid? Op deze vraag verwacht onderzoeksbureau Trajan antwoord te krijgen door een grootschalige enquête onder alle gemeenten van Nederland te houden.

Voor steeds meer gemeenten is het stimuleren van de fiets als duurzaam vervoermiddel een belangrijk speerpunt van het mobiliteitsbeleid. “Voor autobeleid is er zoveel vastgelegd en is er al veel in kannen en kruiken”, legt Jesper Boersma van Trajan uit. “Dat is voor fietsbeleid anders, terwijl gemeenten zoveel vragen hebben, weten wij uit ervaring.”

Knelpunten

Een nationaal onderzoek naar het fietsbeleid in alle 342 gemeenten, moet het Haarlemse onderzoeksbureau waardevolle data en informatie bieden over alles wat er speelt op dit gebied.

“Veel gemeenten lopen tegen dezelfde knelpunten aan”, weet projectleider Milou Grimbergen. “Als adviseur voor gemeenten is de informatie die wij uit ons onderzoek halen van onschatbare waarde. Het helpt ons om beter advies te geven en gemeenten te ondersteunen in hun fietsbeleid. In plaats van ze opnieuw het wiel uit te laten vinden, kunnen we met behulp van het onderzoek oplossingen aandragen die op andere plekken al effectief zijn gebleken.”

Een groot issue voor veel gemeenten is bijvoorbeeld het fietsparkeren, vertelt Grimbergen. “Ze hopen dat door het ontwikkelen van een grote centrale fietsenstalling waar mensen graag hun fiets neerzetten, er vaker gefietst gaat worden. Maar het moet nog blijken of dat ook echt de oplossing is, of dat mensen liever hun fiets direct voor de winkel zetten.”

“Fietsenstallingen zoals ze in Amsterdam ontwikkeld worden en daar effectief blijken, hoeven niet te werken voor Alphen aan den Rijn”, vult Boersma aan.

Trends

Trajan hoopt een zo breed mogelijke respons te krijgen op de enquête. Niet alleen in de hoeveelheid reacties vanuit verschillende gemeenten, maar ook vanuit alle uithoeken van het land. “Zo krijgen we een compleet beeld van hoe het fietsbeleid eruit ziet. Er zit natuurlijk een verschil in de uitdagingen die ze in de Randstad hebben, tegenover dunbevolkte gebieden.”

Boersma en Grimbergen zouden na een succesvolle eerste ronde graag vervolg geven aan het onderzoek. “Dan kunnen we trends op het gebied van fietsbeleid signaleren en wordt zichtbaar hoe eerder genoemde knelpunten of problemen worden opgepakt”, aldus Grimbergen. De enquête is zo een instrument om te zien welke kant het fietsbeleid in Nederland op gaat, maar ook welke maatregelen zijn geïntroduceerd en welke succesvol zijn.

“We laten ons graag verrassen”, vult Boersma aan. “Het zou geweldig zijn als we van honderd gemeenten horen hoe ze over fietsbeleid denken en daar ook volgend jaar weer een terugkoppeling op te geven.”

De nationale enquête is binnenkort beschikbaar voor alle gemeentelijke medewerkers die zich bezighouden met fietsbeleid. Wil jij ook bijdragen aan dit onderzoek en als eerste de enquête in je mailbox ontvangen? Stuur dan een e-mail naar [email protected] onder vermelding van Enquête Fietsbeleid 2023.

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

1 reactie op “Trajan start landelijke enquête naar fietsbeleid in Nederlandse gemeenten”

Henk van der Zanden|08.06.23|10:27

Natuurlijk zetten mensen hun fiets liever direct bij de winkel. Alle beleid om dat anders te willen is gedoemd te mislukken.
Leuk dat als voorbeeld Alphen aan den Rijn is genoemd. Daar hebben de wethouders verkeer het al sinds de jaren 1980 begrepen en is het beleid dat de fiets zo dicht mogelijk bij de winkels moet kunnen komen. Je moet je fietstassen handig en veilig kunnen volladen bij de supermarkt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.