
Congres Mobiliteitstransitie 2023: grote ideeën in klein Madurodam
Madurodam was vorige week voor de tweede keer het podium van het Congres Mobiliteitstransitie. Waar bezoekers zich buiten in het park konden verwonderen over Nederland in het klein, stond het programma binnen in het teken van grote ideeën om de mobiliteitstransitie vooruit te helpen.
Dagvoorzitter Esther van Rijswijk trapte de dag af met een herkenbaar dilemma voor velen: pak ik het ov, of ga ik voor de auto? Omstandigheden zorgden ervoor dat zij koos voor de auto, zo vertelde ze, met als gevolg dat zij in een fikse file belandde.
Dit persoonlijke verhaal was tekenend voor de uitdagingen waar we vanuit alle betrokken partijen mee te maken hebben en zette de toon voor het dagprogramma. Een programma dat onder meer ging over bereikbaarheid, gedragsverandering, duurzame mobiliteit en woonwerk-verkeer.

Niels Van Oort zette als eerste spreker de lijnen uit voor de rest van de dag. Niet één modaliteit, maar een combinatie van modaliteiten is nodig om de mobiliteitstransitie écht van de grond te krijgen, zo betoogde de TU Delft-onderzoeker. Ook stelde hij dat goed en toekomstbestendig mobiliteitsbeleid begint bij goed ruimtelijk beleid.
Zijn plek op het podium werd daarna ingevuld door Caspar de Jonge. De programmamanager Mobiliteit en Transities bij het ministerie van IenW pleitte voor een samenhang van alle partijen die te maken hebben met mobiliteit, om met elkaar tot een toekomstbrede visie te komen. Enige urgentie is volgens De Jonge wel geboden: Voor we het weten is het 2030 en dan moet de CO2-uitstoot gehalveerd zijn en moeten er 1 miljoen woningen gebouwd zijn.

Verschillende deelsessies brachten verdieping over alles wat met mobiliteitstransitie te maken heeft. Zijn mobiliteitshubs bijvoorbeeld een belangrijke schakel in het geheel? Of moet autodelen meer gestimuleerd worden en zo ja, hoe dan? Ook de regelgeving en uitdagingen rondom deelmobiliteit in Nederlandse gemeenten, kwam tijdens verschillende sessies aan bod.

De dag werd afgesloten met een klassiek ‘Lagerhuis-debat’. Van theateropstelling naar recht tegenover elkaar, hoorden de aanwezigen hoe vier panelleden dachten over allerlei stellingen met als rode draad het belang van elektrificatie in de mobiliteitstransitie. Maar van stilzwijgend luisteren was geen sprake. Dagvoorzitter Esther van Rijswijk stimuleerde het de deelnemers in de zaal ook daadwerkelijk stelling te nemen. Eens, dan de ene kant op, oneens, dan de andere kant. Zo ontstond er een dynamisch en prikkelend einddebat, waar alle aanwezigen in werden betrokken.

Heeft u het congres gemist en bent u nieuwsgierig geworden naar de sfeer van de dag? Bekijk dan de aftermovie!
Lees ook: