Peek netwerkregelsysteem beperkt gevolgen lange dichtligtijden van spoorwegovergangen

[gesponsorde bijdrage]

Op het traject Eindhoven – Amsterdam hebben ProRail en NS beproefd wat nodig is om elke tien minuten een trein te kunnen rijden. De reacties van reizigers waren enthousiast. Minder enthousiast zijn diverse gemeentes, die vrezen voor lange dichtligtijden van de spoorwegovergangen met verkeershinder en overlast tot gevolg.
Zonder grote civieltechnische maatregelen is deze problematiek niet op te lossen. Wel is het mogelijk om de hinder zo gering mogelijk te houden. Voor geregelde kruispunten in combinatie met een spoorwegovergang of brug heeft Peek Traffic BV binnen het netwerkregelsysteem een functionaliteit ontwikkeld om de verkeersafwikkeling tijdens en na ingrepen gecoördineerd te laten verlopen.
Het Peek netwerkregelsysteem heeft een geïntegreerd wachtrijmodel en optimalisatieproces. Zelfs tijdens ingrepen houdt het systeem de wachtrijopbouw bij en de wachttijd van een richting. Na een ingreep zal het Peek netwerkregelsysteem het wachtende verkeer verwerken volgens een langstwachtendenstructuur en/of vaste richting. Doordat de wachtrij bekend is zal het Peek netwerkregelsysteem het groen gaan afmeten op het aantal voertuigen dat verwerkt moet worden. Eén voor één worden op deze manier de wachtende richtingen verwerkt, alvorens de normale cyclus weer wordt opgepakt. Per signaalgroep is in te stellen bij welke wachttijd een groep als langstwachtende wordt aangemerkt.
De functionaliteit voor het gecoördineerd afwikkelen van wachtrijen is te implementeren op een lokaal kruispunt. Om alle voordelen van het Peek netwerkregelsysteem te benutten is het aan te raden om ook de nabij liggende kruispunten in het netwerk op te nemen. In dat geval zal de afwikkeling gecoördineerd worden door het gehele netwerk. Het gecoördineerd verwerken van wachtrijen zal leiden tot een afname van de voertuigverliesuren.
Het Peek netwerkregelsysteem is werkend te zien in Helmond. Meer informatie: Niels van den Bosch, Peek Traffic BV, telefoonnummer 033-4541903.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.