De gouden jubileum fiets werd afgelopen week bezorgd bij de nietsvermoedende Gwenn Goormans (24 jaar) in Antwerpen FOTO Swapfiets

Populariteit Swapfiets opnieuw flink gestegen

De populariteit van fietsabonnementendienst Swapfiets is dit jaar fors gegroeid. Het bedrijf erachter heeft de mijlpaal van 100.000 klanten bereikt en heeft daarmee naar eigen zeggen het grootste fietsabonnement ter wereld. Sinds de start van het bedrijf in 2014 groeide het bedrijf ieder jaar met minimaal 500 procent. Werd het jaar 2017 nog afgesloten met 20.000 fietsabonnementen, nu zijn het er vijf keer zoveel.

“Het binnenhalen van de 100.000ste klant is een belangrijke mijlpaal in onze jonge historie”, zegt Steven Uitentuis, directeur van Swapfiets. “De blauwe banden van Swapfiets zijn inmiddels niet meer weg denken en hebben het straatbeeld blijvend veranderd”. Het bedrijf maakt de vergelijking met de OV-fiets en zegt flink groter te zijn. Momenteel staan er zo’n 20.000 geel-blauwe deelfietsen in het land.

Swapfiets, te herkennen aan haar blauwe voorband, werd in 2014 opgericht door drie vrienden. Zij zagen dat mensen wel een eigen fiets willen hebben, maar geen willen zorg dragen voor het onderhoud ervan. Swapfiets pakt het daarom anders aan dan andere aanbieders van fietsen: service en reparaties zijn inclusief bij een fietsabonnement. Dit bleek een gouden idee, het bedrijf groeide in een hoog tempo naar 100.000 klanten in vier landen: Nederland, Duitsland, België en Denemarken.

Zakelijke markt

Het idee achter Swapfiets blijkt dus veel mensen aan te spreken. Het concept werkt simpel: voor een vast bedrag per maand krijgen klanten een goed uitgeruste fiets met of zonder versnellingen – er zijn verschillende opties. Bij een defect, zoals een lekke band, komt er binnen een dag een fietsenmaker langs. Langsgaan in een Swapfiets-winkel kan ook. De fietsenmaker zal de Swapfiets repareren of inwisselen -‘swappen’ zoals het bedrijf het noemt – voor een ander exemplaar. Zo heeft de klant altijd een werkende fiets, is het idee.

De komende jaren gaat het bedrijf qua groeistrategie verder op de ingeslagen weg. Daarnaast is het bedrijf aan het testen met nieuwe type fietsen en wil de organisatie de zakelijke markt gaan bedienen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.