Een RET-bus rijdt over een Flexdrempel. FOTO TTS

Nieuwe flexibele drempel laat auto afremmen, bus kan er zo overheen

Een RET-bus rijdt over een Flexdrempel. FOTO TTS

Hij remt de snelheid van een auto, maar een bus kan er zo overheen: de Flexdrempel. Deze op het oog normale drempel zakt namelijk in op het moment dat er zwaar voertuig overheen rijdt. De vinding van het Ridderkerkse bedrijf TTS, bedoeld om het rijcomfort van onder meer buschauffeurs en hun passagiers te vergroten, is volledig doorontwikkeld en is klaar om de straten te veroveren.

De RET-bus komt de Baanvakwei in Barendrecht opgereden. Soepel glijdt de bus over de twee drempels in de straat. “Vraag het de buschauffeur, die zweert erbij”, business developer Michiel Casteleijn, die langs de kant van de weg staat. “Hij voelt ‘m nog maar een klein beetje. Maar de achterkant van de bus is iets zwaarder en drukt de drempel zelfs helemaal plat. De mensen in de bus merken er niks van.”

Lag hier een gewone asfalt-drempel, dan zou de bus bijna stuiteren bij het eroverheen rijden, vertelt Casteleijn. Zo erg, zegt hij, dat het ondoenlijk wordt als je er meerdere keren per dag langskomt. Volgens hem leggen OV-maatschappijen zelfs routes om op het moment dat een gemeente een vaste, steile drempel plaatst. Je ziet ook wel eens dat gemeentes als alternatief flauwe of zelfs nepdrempels plaatsen, maar die werken onvoldoende, zegt hij.

Weinig onderhoud

De Flexdrempel lijkt er eentje in het genre ‘dat iemand dit niet eerder heeft bedacht’. Het effect blijkt groot en de uitvoering is niet eens zo ingewikkeld. Casteleijn loopt naar de drempel en vertelt uit welke onderdelen die bestaat: een betonbak, een stalen rijplaat met antisliplaag – die functioneert als een veer – en een aantal rubber elementen die kunnen schuiven. Rijdt er een voertuig van tien ton zwaar of meer overheen – een bus, maar bijvoorbeeld ook een vrachtwagen of brandweerwagen – dan zakt de rijplaat in. Casteleijn benadrukt dat het nieuwste type van de Flexdrempel weinig onderhoud vraagt.

Vijftien jaar geleden al legde Alfred Spijkerman de basis van dit product. “Hij zag tegengestelde belangen en zocht daar een oplossing voor”, zegt Casteleijn. “Ouders willen liefst veel verkeersdrempels rond de school van hun kinderen maar tegelijkertijd ook comfortabel openbaar vervoer naar die school toe. Dit was nooit verenigbaar, tot Alfred hierop inspeelde.”

Schokvrij

Spijkerman ontwierp een eerste versie van de Flexdrempel. Zijn kennis van de maritieme sector kwam hier goed van pas. Zijn bedrijf is op dat moment gespecialiseerd in het stil en schokbestendig maken van schepen, voornamelijk voor de marine. Vooral in oorlogssituaties is dat relevant, legt Casteleijn uit. “Het zorgt ervoor dat een schip schokken van mijnen of torpedo’s kan opvangen. Maar ook op een andere manier is het nuttig: een schip dat stil is en geen trillingen veroorzaakt, valt niet op op een radar. De stap van schokvrij varen naar schokvrij rijden bleek snel gemaakt.”

Die eerste versie kwam in 2004 op de markt. Hier bleef het niet bij. Spijkerman verbeterde het product steeds weer. Ervaringen van gemeentes, omwonenden en bestuurders van zware voertuigen nam hij hierin mee. Zo versterkte hij de gelaste stalen rijplaat, zodat die beter bestand moet zijn tegen intensief zwaar verkeer. Ook is de rijplaat voorzien van vele kleine gaatjes, waardoor die veel minder vooral laagfrequent geluid moet afstralen. “Nu is het product echt af”, zegt Casteleijn. “Alle kinderziektes zijn eruit. We durven nu de publiciteit op te zoeken.”

Geen hinder

Momenteel liggen er zo’n honderd Flexdrempels in Nederland. Maar als het aan TTS ligt, verveelvoudigt dat aantal. “Veilige locaties creëren ook op busroutes, dat drijft ons”, zegt Casteleijn. De ervaringen van gemeentes en bestuurders van zware voertuigen zijn positief, onderstreept Casteleijn. Hij wijst als voorbeeld op Amsterdam, waar mede door het GVB zeker twintig Flexdrempels liggen.

Debora Zijdenbos, senior verkeersspecialist OV bij de GVB, beaamt dit. “We streven naar de meest comfortabele rit voor onze reizigers en bestuurders, en asfalt verkeersdrempels zijn dan wel een uitdaging”, zegt ze. “Wanneer verkeersdrempels noodzakelijk zijn voor de veiligheid, kan een Flexdrempel beslist het verschil maken voor het OV. Zowel qua comfort, als qua onderhoud van de bussen.”

Trillingen

Ook brandweerlieden zijn enthousiast, benadrukt Casteleijn. TTS heeft de werking van de drempel met een tankautospuit getest. De maximale snelheid waarmee het voertuig er overheen reed, bedroeg 60 km per uur. Dat voelde “aan als een lichte glooiing in het wegdek.”

Volgens Casteleijn zijn partijen ook te spreken over de drempel vanwege een andere bijkomstigheid: in sommige gevallen gaat hij trillingen tegen. “Zwaar verkeer dat over een drempel rijdt, kan trillingsoverlast geven. Die klachten kunnen toenemen als de grond zacht is. De Flexdrempel kan de klachten reduceren. Ik wil wel voorzichtig zijn, elke situatie is anders. Maar op een paar locaties hebben we hier succes mee geboekt.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

5 reacties op “Nieuwe flexibele drempel laat auto afremmen, bus kan er zo overheen”

Sanne Wurzer|19.06.19|09:54

Vervolgens test je, vraag je om ervaringen, en kijk je wat het effect is van intensief en langdurig gebruik. Een goede productontwikkelaar (vind ik), houdt die resultaten en de feedback van gebruikers in de gaten en doet er iets mee. Dat vind ik juist zo mooi om aan dit product te merken en hier ook terug te lezen van de ontwikkelaars. Ja, de eerste variant had nog doorontwikkeling nodig, maar die is ook gekomen en nu zijn er veel mensen dik tevreden mee. Hopelijk binnenkort nog meer!

Sanne Wurzer|19.06.19|09:51

Een prachtige ontwikkeling! En ieder product kent -als het goed is- meerdere fases van ontwikkeling. Dat geldt dus ook voor de Flexdrempel. Je ontwikkelt een nieuw soort drempel, die op zichzelf al op diverse punten een verbetering is ten opzichte van de reguliere drempel.

Maarten Casteleijn|09.06.19|23:49

Goed plan, in mijn wijk zou het zeker bijdragen voor de veiligheid van mijn kids. Schade door zwaar verkeer aan huizen even daargelaten. Doe mij er maar een paar!

Marina de Groene|06.06.19|12:41

Helemaal met Heinrich Zant eens. Als deze drempels na 15 jaar!! nog niet overal zijn toegepast, moet er toch iets niet goed zijn. Ik denk dat er gewoon een puntenrijbewijs moet worden ingevoerd en waarom moet een weg voldoen aan de snelheid die gereden mag worden? Als je de wegen zo indeelt dat men aan de belijning, plaats waar een woonwijk/erf is men weet hoe hard gereden mag worden, dan is dat allemaal niet nodig en weet een ieder hoe hoog de snelheid mag zijn. Pakkans is in NL zo klein!!

Heinrich Zant|06.06.19|09:48

Leuk bedacht, maar dit systeem bestaat inmiddels al jaren. In Almere Buiten op de weg de Evenaar hebben jarenlang dit soort drempels gelegen die bij bussen en andere zware voertuigen indeuken. Inmiddels zijn deze drempels weg omdat ze minstens jaarlijks defect raakten en dan helemaal niet meer werkten. Beetje jammer dus dat hier nu zo groot nieuws van wordt gemaakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe flexibele drempel laat auto afremmen, bus kan er zo overheen - VerkeersNet
Een RET-bus rijdt over een Flexdrempel. FOTO TTS

Nieuwe flexibele drempel laat auto afremmen, bus kan er zo overheen

Een RET-bus rijdt over een Flexdrempel. FOTO TTS

Hij remt de snelheid van een auto, maar een bus kan er zo overheen: de Flexdrempel. Deze op het oog normale drempel zakt namelijk in op het moment dat er zwaar voertuig overheen rijdt. De vinding van het Ridderkerkse bedrijf TTS, bedoeld om het rijcomfort van onder meer buschauffeurs en hun passagiers te vergroten, is volledig doorontwikkeld en is klaar om de straten te veroveren.

De RET-bus komt de Baanvakwei in Barendrecht opgereden. Soepel glijdt de bus over de twee drempels in de straat. “Vraag het de buschauffeur, die zweert erbij”, business developer Michiel Casteleijn, die langs de kant van de weg staat. “Hij voelt ‘m nog maar een klein beetje. Maar de achterkant van de bus is iets zwaarder en drukt de drempel zelfs helemaal plat. De mensen in de bus merken er niks van.”

Lag hier een gewone asfalt-drempel, dan zou de bus bijna stuiteren bij het eroverheen rijden, vertelt Casteleijn. Zo erg, zegt hij, dat het ondoenlijk wordt als je er meerdere keren per dag langskomt. Volgens hem leggen OV-maatschappijen zelfs routes om op het moment dat een gemeente een vaste, steile drempel plaatst. Je ziet ook wel eens dat gemeentes als alternatief flauwe of zelfs nepdrempels plaatsen, maar die werken onvoldoende, zegt hij.

Weinig onderhoud

De Flexdrempel lijkt er eentje in het genre ‘dat iemand dit niet eerder heeft bedacht’. Het effect blijkt groot en de uitvoering is niet eens zo ingewikkeld. Casteleijn loopt naar de drempel en vertelt uit welke onderdelen die bestaat: een betonbak, een stalen rijplaat met antisliplaag – die functioneert als een veer – en een aantal rubber elementen die kunnen schuiven. Rijdt er een voertuig van tien ton zwaar of meer overheen – een bus, maar bijvoorbeeld ook een vrachtwagen of brandweerwagen – dan zakt de rijplaat in. Casteleijn benadrukt dat het nieuwste type van de Flexdrempel weinig onderhoud vraagt.

Vijftien jaar geleden al legde Alfred Spijkerman de basis van dit product. “Hij zag tegengestelde belangen en zocht daar een oplossing voor”, zegt Casteleijn. “Ouders willen liefst veel verkeersdrempels rond de school van hun kinderen maar tegelijkertijd ook comfortabel openbaar vervoer naar die school toe. Dit was nooit verenigbaar, tot Alfred hierop inspeelde.”

Schokvrij

Spijkerman ontwierp een eerste versie van de Flexdrempel. Zijn kennis van de maritieme sector kwam hier goed van pas. Zijn bedrijf is op dat moment gespecialiseerd in het stil en schokbestendig maken van schepen, voornamelijk voor de marine. Vooral in oorlogssituaties is dat relevant, legt Casteleijn uit. “Het zorgt ervoor dat een schip schokken van mijnen of torpedo’s kan opvangen. Maar ook op een andere manier is het nuttig: een schip dat stil is en geen trillingen veroorzaakt, valt niet op op een radar. De stap van schokvrij varen naar schokvrij rijden bleek snel gemaakt.”

Die eerste versie kwam in 2004 op de markt. Hier bleef het niet bij. Spijkerman verbeterde het product steeds weer. Ervaringen van gemeentes, omwonenden en bestuurders van zware voertuigen nam hij hierin mee. Zo versterkte hij de gelaste stalen rijplaat, zodat die beter bestand moet zijn tegen intensief zwaar verkeer. Ook is de rijplaat voorzien van vele kleine gaatjes, waardoor die veel minder vooral laagfrequent geluid moet afstralen. “Nu is het product echt af”, zegt Casteleijn. “Alle kinderziektes zijn eruit. We durven nu de publiciteit op te zoeken.”

Geen hinder

Momenteel liggen er zo’n honderd Flexdrempels in Nederland. Maar als het aan TTS ligt, verveelvoudigt dat aantal. “Veilige locaties creëren ook op busroutes, dat drijft ons”, zegt Casteleijn. De ervaringen van gemeentes en bestuurders van zware voertuigen zijn positief, onderstreept Casteleijn. Hij wijst als voorbeeld op Amsterdam, waar mede door het GVB zeker twintig Flexdrempels liggen.

Debora Zijdenbos, senior verkeersspecialist OV bij de GVB, beaamt dit. “We streven naar de meest comfortabele rit voor onze reizigers en bestuurders, en asfalt verkeersdrempels zijn dan wel een uitdaging”, zegt ze. “Wanneer verkeersdrempels noodzakelijk zijn voor de veiligheid, kan een Flexdrempel beslist het verschil maken voor het OV. Zowel qua comfort, als qua onderhoud van de bussen.”

Trillingen

Ook brandweerlieden zijn enthousiast, benadrukt Casteleijn. TTS heeft de werking van de drempel met een tankautospuit getest. De maximale snelheid waarmee het voertuig er overheen reed, bedroeg 60 km per uur. Dat voelde “aan als een lichte glooiing in het wegdek.”

Volgens Casteleijn zijn partijen ook te spreken over de drempel vanwege een andere bijkomstigheid: in sommige gevallen gaat hij trillingen tegen. “Zwaar verkeer dat over een drempel rijdt, kan trillingsoverlast geven. Die klachten kunnen toenemen als de grond zacht is. De Flexdrempel kan de klachten reduceren. Ik wil wel voorzichtig zijn, elke situatie is anders. Maar op een paar locaties hebben we hier succes mee geboekt.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

5 reacties op “Nieuwe flexibele drempel laat auto afremmen, bus kan er zo overheen”

Sanne Wurzer|19.06.19|09:54

Vervolgens test je, vraag je om ervaringen, en kijk je wat het effect is van intensief en langdurig gebruik. Een goede productontwikkelaar (vind ik), houdt die resultaten en de feedback van gebruikers in de gaten en doet er iets mee. Dat vind ik juist zo mooi om aan dit product te merken en hier ook terug te lezen van de ontwikkelaars. Ja, de eerste variant had nog doorontwikkeling nodig, maar die is ook gekomen en nu zijn er veel mensen dik tevreden mee. Hopelijk binnenkort nog meer!

Sanne Wurzer|19.06.19|09:51

Een prachtige ontwikkeling! En ieder product kent -als het goed is- meerdere fases van ontwikkeling. Dat geldt dus ook voor de Flexdrempel. Je ontwikkelt een nieuw soort drempel, die op zichzelf al op diverse punten een verbetering is ten opzichte van de reguliere drempel.

Maarten Casteleijn|09.06.19|23:49

Goed plan, in mijn wijk zou het zeker bijdragen voor de veiligheid van mijn kids. Schade door zwaar verkeer aan huizen even daargelaten. Doe mij er maar een paar!

Marina de Groene|06.06.19|12:41

Helemaal met Heinrich Zant eens. Als deze drempels na 15 jaar!! nog niet overal zijn toegepast, moet er toch iets niet goed zijn. Ik denk dat er gewoon een puntenrijbewijs moet worden ingevoerd en waarom moet een weg voldoen aan de snelheid die gereden mag worden? Als je de wegen zo indeelt dat men aan de belijning, plaats waar een woonwijk/erf is men weet hoe hard gereden mag worden, dan is dat allemaal niet nodig en weet een ieder hoe hoog de snelheid mag zijn. Pakkans is in NL zo klein!!

Heinrich Zant|06.06.19|09:48

Leuk bedacht, maar dit systeem bestaat inmiddels al jaren. In Almere Buiten op de weg de Evenaar hebben jarenlang dit soort drempels gelegen die bij bussen en andere zware voertuigen indeuken. Inmiddels zijn deze drempels weg omdat ze minstens jaarlijks defect raakten en dan helemaal niet meer werkten. Beetje jammer dus dat hier nu zo groot nieuws van wordt gemaakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.