‘Schade van veel auto’s onbekend: gevaar voor verkeersveiligheid’

Lang niet iedereen meldt autoschade bij zijn of haar verzekeraar. Een grote groep mensen kiest voor reparatie in ‘het grijze circuit’. Met de nodige gevaren voor de verkeersveiligheid. Hoe weet je dan dat je geen kat in de zak koopt als je op zoek bent naar een leuk tweedehandsje? Autoverleden.nl zegt daar inzicht in te kunnen geven.

Auto’s worden steeds veiliger, maar de kans op schade is volgens u nog altijd groot.

Ben Veenman, oprichter van de website: “Er worden nog steeds heel veel schades gereden. Hoewel het aantal schades iets afneemt, stijgen de kosten ervan enorm. En wat we ook zien: niet iedereen meldt zijn of haar schade bij de verzekeraar.”

Hoe komt het dat het aantal schades afneemt, maar de kosten stijgen?

“Dat weet ik niet precies, maar heeft vast te maken met de economische situatie. Alles wordt duurder. Prijzen voor materialen stijgen, lonen zijn hoger. En auto’s bevatten steeds meer techniek: slimme systemen bijvoorbeeld, maar ook dashboardcomputers.”

Waarom melden mensen schades niet bij verzekeraar?

“Dat heeft geen nut. Wat heb je eraan? Stel: ik heb een WA-verzekering, zoals het gros van de mensen, en rij met mijn auto tegen een muurtje aan. Daar heeft een verzekeraar geen boodschap aan. Stel: ik heb een all risk-verzekering, en heb voor 1.500 euro. Doe je daar een beroep op, dan gaat het van je no claim af en kun je zomaar vijftig euro extra premie per maand gaan betalen.

Dus los je het zelf op: je ruilt je auto in, brengt ‘m naar de sloop, gaat naar een erkende schadehersteller of laat ‘m oplappen voor zo min mogelijk geld. En dan is de vraag of de kwaliteit voldoende gewaarborgd is.”

Over hoeveel auto’s hebben we het dan?

“Daar kan ik geen inschatting van maken. Maar ik weet op basis van de gegevens op de site dat het er veel meer zijn dan bij de verzekeraar gemeld worden. Dat zijn de gevallen waar de consument tegen beschermd moet worden. Kijk, bij een erkend bedrijf kun je vanuit gaan goed gebeurt. Maar bij een beunhaas die het voor de helft van het geld doet?”

Wat is het gevaar?

“Het gevaar is dat een auto niet goed hersteld is: dat slechte onderdelen gebruikt zijn, dat goedkope lak gebruikt wordt of zelfs dat airbags verwijderd worden en de koffer dichtgeplakt wordt – dat gebeurt echt bij malafide handelaren. Dat is de bizarre wereld van de autoschadehandel. Of denk aan auto’s die totaal in de prak gereden zijn, waar het dak even rechtgetrokken wordt zodat je niets meer ziet. Maar als de auto op z’n kop terecht komt, deukt ‘ie weer heel snel in. Dat zijn echt serieuze risico’s.

Dat is de bizarre wereld van de autoschadehandel

Soms zijn auto’s niet goed uitgebalanceerd, waardoor banden sneller slijten, je aerodynamica afneemt en je veel meer brandstof kwijt bent. Bovendien weten we: een auto waarmee gesjoemeld is, heeft vaak veel meer verborgen gebreken. Vooral bij importauto’s. Dan is bijvoorbeeld de kilometerstand teruggedraaid. Een koper kan zo voor vervelende verassingen komen te staan. Je distributieriem moet je vaak na 120.000 kilometer laten vervangen. Staat er op de teller 60.000 kilometer, dan denk je dat je nog wel even door kunt rijden, maar rijd je wel je motor in de soep. Bovendien betaal je voor schadeauto’s altijd teveel.”

Wat doet autoverleden?

“Via onze site kun je tegen betaling het verleden van de auto opvragen: de kilometerstand, waarde, aantal eigenaren, type eigenaren – het is een superuitgebreid rapport. En je krijgt inzicht in het schadeverleden van de auto. Dat kun je bijna nergens krijgen.”

Hoe komen jullie daar dan aan?

“We doen het al sinds 2007 en bouwen sinds die tijd aan een database waarin we data van verschillende grote en kleine partijen toevoegen. Het gaat om informatie van leasemaatschappijen tot kleine schadeherstelbedrijven.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.