NOVI Verkeersacademie bouwt activiteiten geleidelijk af

De activiteiten van de NOVI Verkeersacademie worden afgebouwd. Er worden geen nieuwe eerstejaars studenten meer toegelaten tot de opleidingen. Dat heeft het bestuur van het instituut besloten. De reden voor de keuze is een gebrek aan belangstelling.

De opleidingen tot Verkeerskundig Medewerker (hbo-5 niveau, associate degree) en Verkeerskundige (hbo-6 niveau, bachelor) gingen medio 2005 van start. De studies hebben ruim tweehonderd afgestudeerden naar een nieuwe carrière binnen het werkveld van mobiliteit en verkeer geleid.

Na een bloeiperiode rond 2010 nam het aantal studenten gestaag af en na een korte opleving in 2017 en 2018 halveerde het aantal potentiële eerstejaars in 2019. Ook het aantal aangemelde derdejaars studenten is dit jaar ‘dusdanig gering’, dat het bestuur ‘zich heeft beraden op de toekomst van de opleidingen’.

Alternatieven

“Daarbij is geconstateerd dat er structureel onvoldoende vraag is naar deze specifieke deeltijdopleidingen”, valt te lezen in een persverklaring. “Dat beeld tekende zich al langer af en heeft er uiteindelijk toe geleid dat besloten is om verdere investeringen in de opleidingen te staken en deze geleidelijk af te bouwen. Daarbij zal het instituut haar verantwoordelijkheid richting de huidige studenten nakomen en als vanouds faciliteren bij het voltooien van de reeds gestarte opleiding. De huidige accreditatie loopt begin 2021 af en zal niet worden vernieuwd.”

Het ontbreken van een nieuwe eerstejaarsgroep heeft ook gevolgen voor de samenwerking met CROW en voor de geïnteresseerden in losse eerstejaars-modules. Voor deze groep zijn de cursusactiviteiten van NOVI Verkeersacademie tot nader order stilgelegd. NOVI Verkeersacademie en CROW onderzoeken momenteel alternatieve opleidingsmogelijkheden.

Weinig draagvlak

Initiatiefnemer en directeur Bo Boormans laat weten zich te berusten in de situatie: “Er is klaarblijkelijk onvoldoende draagvlak in ons werkveld voor opleidingen als de onze. Dit ondanks twee succesvol verlopen accreditatierondes en de vele complimenten die we van werkgevers hebben ontvangen over de wijze waarop we hun medewerkers voorbereidden op een nieuwe toekomst in de Verkeerskunde.”

Persoonlijk is hij trots op wat ze met de circa veertig docenten en de ondersteuning door DTV Consultants hebben weten op te bouwen. “Tegelijkertijd heb ik er vrede mee dat er kennelijk (nog) te weinig draagvlak is voor Life Long Learning binnen ons vakgebied en voor een gezonde doorstroom van mbo-ers richting hbo-banen”.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.