Chretienne Hoek BEELD Eigen foto

’Als je nu geen vrouwen meer kunt vinden, heb je niet goed gekeken’

Chretienne Hoek BEELD Eigen foto

Aan vrouwelijke input ontbreekt het nogal eens in de mobiliteitswereld. Op congressen, maar ook binnen bedrijven, vinden de vier oprichters van vrouwennetwerk [W]heels. Op een positieve manier willen ze laten zien hoe het anders kan. In deze serie laten we ze aan het woord. Aan de beurt is Chrétienne Hoek, consultant bij Rebel.

“Toen Monique Verhoef vertelde dat het plan om een vrouwennetwerk op te richten in haar hoofd speelde, dacht ik: hartstikke leuk. Want ik heb zelf op verschillende congressen gemerkt dat die toch wel heel erg gedomineerd worden door mannen. Ik heb niks tegen hen, maar heb wel zoiets van: volgens mij is allang bewezen dat diversiteit tot een breder perspectief op een onderwerp en daarmee tot betere oplossingen leidt.”

Onbekend maakt onbemind

“Als je daar iets aan wil veranderen, moet je vooral zorgen dat vrouwen beter op de kaart staan en vindbaar zijn. Daarom is dat ook een speerpunt van [W]heels. Het kan dus straks niet meer zo zijn dat een organisator van een congres zegt: we hebben niemand kunnen vinden. Want daarvan zeggen we: dan heb je niet goed gekeken.
Momenteel zijn vrouwen niet goed vindbaar, denk ik. Het werkveld wordt nu eenmaal gedomineerd door mannen. En volgens mij is het ook wel een beetje zo dat diegene die bekend is, sneller gevraagd wordt en zo nog bekender wordt. Onbekend maakt onbemind, ook.

Waar die onzichtbaarheid vandaan komt? We moeten oppassen voor stereotypen, maar je kunt, denk ik, wel zeggen dat vrouwen gemiddeld genomen minder op de voorgrond staan. Of dit valse bescheidenheid is of van nature zo, weet ik niet, maar je ziet het wel gebeuren. Het heeft natuurlijk ook te maken met de ontwikkelingen van arbeidsparticipatie in de maatschappij. Mijn moeder was huisvrouw, zoals voor veel vrouwen gold. We hebben misschien nog een inhaalslag te maken.”

Automatisch

“Ik herken het ook wel een beetje binnen de organisatie waar ik werk: mannen domineren de top. Dat zal bij veel andere bedrijven niet anders zijn, maar er is nog wel wat te winnen.

Het werkveld zou aantrekkelijker voor vrouwen mogen worden. De mobiliteitswereld is nog erg technisch. Kijk naar MaaS, juiste bij dit concept gaat het ook om gedragsverandering. Als je het perspectief verbreedt, trek je automatisch meer verschillende mensen aan.”

Uitdaging

“Het initiatief voor het vrouwennetwerk staat los van de bedrijven waar we werken. Het mooie is: iedereen kan zich aanmelden. Wat ons bindt is het thema mobiliteit.

We realiseren ons dat we zelf ook binnen [W]heels diversiteit nodig hebben: qua leeftijd, maar ook qua ervaring, opleiding en posities binnen bedrijven. Op zich lukt dat aardig. Maar hoe het zit op gebied van verschil in culturele achtergrond? Ja, daar ligt inderdaad nog wel een uitdaging.”

Lees ook

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

’Als je nu geen vrouwen meer kunt vinden, heb je niet goed gekeken’ - VerkeersNet
Chretienne Hoek BEELD Eigen foto

’Als je nu geen vrouwen meer kunt vinden, heb je niet goed gekeken’

Chretienne Hoek BEELD Eigen foto

Aan vrouwelijke input ontbreekt het nogal eens in de mobiliteitswereld. Op congressen, maar ook binnen bedrijven, vinden de vier oprichters van vrouwennetwerk [W]heels. Op een positieve manier willen ze laten zien hoe het anders kan. In deze serie laten we ze aan het woord. Aan de beurt is Chrétienne Hoek, consultant bij Rebel.

“Toen Monique Verhoef vertelde dat het plan om een vrouwennetwerk op te richten in haar hoofd speelde, dacht ik: hartstikke leuk. Want ik heb zelf op verschillende congressen gemerkt dat die toch wel heel erg gedomineerd worden door mannen. Ik heb niks tegen hen, maar heb wel zoiets van: volgens mij is allang bewezen dat diversiteit tot een breder perspectief op een onderwerp en daarmee tot betere oplossingen leidt.”

Onbekend maakt onbemind

“Als je daar iets aan wil veranderen, moet je vooral zorgen dat vrouwen beter op de kaart staan en vindbaar zijn. Daarom is dat ook een speerpunt van [W]heels. Het kan dus straks niet meer zo zijn dat een organisator van een congres zegt: we hebben niemand kunnen vinden. Want daarvan zeggen we: dan heb je niet goed gekeken.
Momenteel zijn vrouwen niet goed vindbaar, denk ik. Het werkveld wordt nu eenmaal gedomineerd door mannen. En volgens mij is het ook wel een beetje zo dat diegene die bekend is, sneller gevraagd wordt en zo nog bekender wordt. Onbekend maakt onbemind, ook.

Waar die onzichtbaarheid vandaan komt? We moeten oppassen voor stereotypen, maar je kunt, denk ik, wel zeggen dat vrouwen gemiddeld genomen minder op de voorgrond staan. Of dit valse bescheidenheid is of van nature zo, weet ik niet, maar je ziet het wel gebeuren. Het heeft natuurlijk ook te maken met de ontwikkelingen van arbeidsparticipatie in de maatschappij. Mijn moeder was huisvrouw, zoals voor veel vrouwen gold. We hebben misschien nog een inhaalslag te maken.”

Automatisch

“Ik herken het ook wel een beetje binnen de organisatie waar ik werk: mannen domineren de top. Dat zal bij veel andere bedrijven niet anders zijn, maar er is nog wel wat te winnen.

Het werkveld zou aantrekkelijker voor vrouwen mogen worden. De mobiliteitswereld is nog erg technisch. Kijk naar MaaS, juiste bij dit concept gaat het ook om gedragsverandering. Als je het perspectief verbreedt, trek je automatisch meer verschillende mensen aan.”

Uitdaging

“Het initiatief voor het vrouwennetwerk staat los van de bedrijven waar we werken. Het mooie is: iedereen kan zich aanmelden. Wat ons bindt is het thema mobiliteit.

We realiseren ons dat we zelf ook binnen [W]heels diversiteit nodig hebben: qua leeftijd, maar ook qua ervaring, opleiding en posities binnen bedrijven. Op zich lukt dat aardig. Maar hoe het zit op gebied van verschil in culturele achtergrond? Ja, daar ligt inderdaad nog wel een uitdaging.”

Lees ook

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.