SIXT Share Hofvijver Den Haag (low res)

Prijsverlaging helpt autodelen op gang in Rotterdam en Den Haag

Amsterdammers hebben elektrische deelauto’s omarmd, maar in Rotterdam en Den Haag lopen mensen minder warm voor deze vorm van vervoer van SIXT share. Daarom verlaagt de autodeeldienst tijdelijk de prijs in deze twee steden naar 9 cent per uur. Een belangrijke reden dat de deelauto minder populair is in de Zuid-Hollandse plaatsen, is dat de parkeerproblemen hier nog niet zo groot zijn als in de hoofdstad.

Een andere verklaring voor het beperkte gebruik is dat Amsterdammers meer gewend zijn aan deelconcepten. Mensen die al vaker scooters, fietsen of huizen huren via een deelconcept, zijn meer geneigd ook een auto te huren. “Wij merken dat mensen snel wennen aan het idee dat je een auto kan pakken op het moment dat je er een nodig hebt – en het dan ook vaker doen. Ook is het aantal ritjes tussen de drie steden nu al hoger dan verwacht bij de lancering van SIXT Share”, aldus Karen van den Boom, topvrouw van SIXT Benelux.

Over stadsgrenzen heen

Inmiddels is het ook mogelijk om de deelauto’s van SIXT share te gebruiken voor ritten buiten de stadsgrenzen en dat is vooral in Amsterdam voordelig geweest voor het gebruik. Mensen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kunnen via een app hun wagen huren en deze overal in die drie steden achterlaten. Het is ook mogelijk om het voertuig af te leveren bij een SIXT-vestiging in Utrecht, Maastricht, Groningen, Almere en Eindhoven.

Om meer mensen kennis te laten opdoen met het delen van auto’s wordt de prijs per minuut verlaagd in de twee plaatsen in Zuid-Holland. Normaal betalen gebruikers 19 cent per minuut en dat wordt tijdelijk 9 cent. De autodeeldienst hoopt dat zo meer mensen elektrisch gaan rijden, iets dat volgens het bedrijf past bij de ambities voor duurzame mobiliteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. SIXT share heeft honderden voertuigen voertuigen ter beschikking in de drie grote steden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.