Peek realiseert reistijdmeting met elektronische ‘vingerafdruk’ voor bestaande verkeersregelaar

Stand 2096
Stand 2119

Reistijdinformatie inwinnen kan met verschillende, vaak kostbare en gevoelige systemen gerealiseerd worden. Peek heeft met het elektronische voertuigprofiel een alternatief voorhanden. Bestaande lussen en verkeersregelaars vormen de basis voor hoogwaardige en weersonafhankelijke reistijdmeting met het Peek Vehicle Inductive Profile (VIP). Daarbij is de privacy gewaarborgd omdat VIP informatie niet naar een berijder terug gevoerd kan worden.
Bij een groeiende behoefte om meer dynamisch en operationeel verkeersmanagement uit te voeren hoort ook een toenemende informatiebehoefte. Reistijdinformatie is een belangrijke indicator voor het functioneren van het gehele verkeerssysteem. Traditionele reistijdsystemen gebruiken gevoelige sensoren zoals camera’s die bijvoorbeeld bij slechte weersomstandigheden minder presteren. Bovendien moet een forse investering gedaan worden om tot een sensornetwerk te komen en zijn de kosten hoog om deze te onderhouden. Met VIP wordt bestaande onderhoudsongevoelige infrastructuur gebruikt om tot reistijdinformatie te komen.
Elk voertuig dat een inductieve lus passeert geeft een uniek profiel af. Aan de hand van dit unieke profiel kunnen voertuigpassages onder alle weersomstandigheden geïdentificeerd worden. Door al deze passages te koppelen aan de kennis van de ligging van de verkeersregelaars worden reistijden afgeleid. Deze reistijden zijn vervolgens in diverse vormen en op diverse locaties opvraagbaar.
VIP biedt de mogelijkheid om met bestaande verkeersregelaars en inductieve lussen reistijdinformatie in te winnen. Zonder forse investeringen in installatie en apparatuur en met beduidend geringere beheer- en onderhoudskosten dan conventionele reistijdsystemen zoals camera’s. Daarbij komt dat privacy geen issue vormt door het niet kunnen herleiden van profiel naar personen. De huidige generatie verkeersregelaars wordt standaard al voorbereid met Vip functionaliteit.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Peek realiseert reistijdmeting met elektronische ‘vingerafdruk’ voor bestaande verkeersregelaar - VerkeersNet

Peek realiseert reistijdmeting met elektronische ‘vingerafdruk’ voor bestaande verkeersregelaar

Stand 2096
Stand 2119

Reistijdinformatie inwinnen kan met verschillende, vaak kostbare en gevoelige systemen gerealiseerd worden. Peek heeft met het elektronische voertuigprofiel een alternatief voorhanden. Bestaande lussen en verkeersregelaars vormen de basis voor hoogwaardige en weersonafhankelijke reistijdmeting met het Peek Vehicle Inductive Profile (VIP). Daarbij is de privacy gewaarborgd omdat VIP informatie niet naar een berijder terug gevoerd kan worden.
Bij een groeiende behoefte om meer dynamisch en operationeel verkeersmanagement uit te voeren hoort ook een toenemende informatiebehoefte. Reistijdinformatie is een belangrijke indicator voor het functioneren van het gehele verkeerssysteem. Traditionele reistijdsystemen gebruiken gevoelige sensoren zoals camera’s die bijvoorbeeld bij slechte weersomstandigheden minder presteren. Bovendien moet een forse investering gedaan worden om tot een sensornetwerk te komen en zijn de kosten hoog om deze te onderhouden. Met VIP wordt bestaande onderhoudsongevoelige infrastructuur gebruikt om tot reistijdinformatie te komen.
Elk voertuig dat een inductieve lus passeert geeft een uniek profiel af. Aan de hand van dit unieke profiel kunnen voertuigpassages onder alle weersomstandigheden geïdentificeerd worden. Door al deze passages te koppelen aan de kennis van de ligging van de verkeersregelaars worden reistijden afgeleid. Deze reistijden zijn vervolgens in diverse vormen en op diverse locaties opvraagbaar.
VIP biedt de mogelijkheid om met bestaande verkeersregelaars en inductieve lussen reistijdinformatie in te winnen. Zonder forse investeringen in installatie en apparatuur en met beduidend geringere beheer- en onderhoudskosten dan conventionele reistijdsystemen zoals camera’s. Daarbij komt dat privacy geen issue vormt door het niet kunnen herleiden van profiel naar personen. De huidige generatie verkeersregelaars wordt standaard al voorbereid met Vip functionaliteit.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.