Verkeersmodel voor alle vervoerwijzen

Goudappel Coffeng BV heeft zijn eigen Nederland-brede verkeersmodel (NVM) uitgebreid zodat het naast auto en vrachtverkeer ook het OV en het langzaam verkeer beschrijft. De voorloper van het model, sinds 2005 ontwikkeld en beheerd door Goudappel Coffeng BV, beschreef alleen het autoverkeer.

Het model is in de loop der jaren al voor een groot aantal projecten en producten ingezet. Een van de meest bekende is de nationale bereikbaarheidskaart (www.bereikbaarheidskaart.nl), waarvoor het model is toegerust met een dynamische toedelingsmodule die reistijden van deur tot deur berekend. Met het toevoegen van OV en langzaam verkeer beschrijft het NVM nu ook de concurrentie en interactie tussen auto, OV en fiets. In tegenstelling tot het LMS en het NRM worden OV-matrices in het NVM gekalibreerd op waarnemingen en toegedeeld aan een landelijk OV-netwerk. Met name voor regionale OV-studies biedt het model daarmee extra mogelijkheden. De vervoersvraagmatrices van het NVM zijn gevalideerd op basis van data uit het Mobiliteitsonderzoek Nederland 2008 en bevatten de ritmotieven woon-werk, zakelijk, winkel,onderwijs en overige. De prognoses van het model sluiten aan bij de laatste WLO scenario’s van CPB/PBL. Dit maakt vergelijking met andere modellen en bronnen eenvoudig en is de communicatie rondom uitgangspunten eenduidig.
Momenteel wordt de dynamische toedelingsmodule van het NVM vernieuwd waarna het gebruik zal maken van Streamline. Streamline is het nieuwe macroscopisch dynamische toedelingsmodel van Goudappel Coffeng dat zich al is toegepast op grote netwerken (toepassingen in Amsterdam, Rotterdam, Apeldoorn, Friesland en Assen).

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.