Vialis test nieuwe veelzijdige parkeerautomaat

Een parkeerautomaat die niet alleen kaartjes afgeeft maar ook de parkeerbezetting in een straat of wijk bijhoudt en de geluidoverlast in de buurt meet. Het kan volgens Vialis allemaal met de Vipark.

De parkeerautomaat werd al een tijdje geleden geïntroduceerd, maar is nu voor het eerst ook op straat te zien. Begin februari stelde Vialis in de gemeente Nieuwegein de eerste ViPark in bedrijf. Deze automaat kan met verschillende functies in een DVM-netwerk worden gehangen. Zo is het mogelijk de apparaten informatie te laten verzamelen en verzenden over de parkeerbezetting in een straat of wijk. Ook kunnen de apparaten optioneel worden uitgerust om geluids- of milieu-overlast te meten. Zo ontstaat een fijnmazig netwerk waarmee de aanwezigheid van PM10 en NO2 is te meten. De verkregen informatie kan worden gebruikt als voeding voor het informeren, geleiden en sturen van het verkeer, maar bijvoorbeeld ook voor het doen van verkeersonderzoek en het verder vullen van de herkomst-bestemmingsmatrixen die in het hart van elk DVM-systeem liggen.

De automaten zijn standaard te programmeren met dynamische tarifering op basis van bezetting van het wegennet of op basis van scenario’s en incidenten. De Vipark is tevens te gebruiken als oplaadpunt voor elektrische auto’s. Ook is het mogelijk plaatsen te reserveren. Bijzonder is daarnaast de inzet van de apparaten bij het verspreiden van Amber Alerts voor de urgente opsporing van vermiste kinderen.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vialis test nieuwe veelzijdige parkeerautomaat - VerkeersNet

Vialis test nieuwe veelzijdige parkeerautomaat

Een parkeerautomaat die niet alleen kaartjes afgeeft maar ook de parkeerbezetting in een straat of wijk bijhoudt en de geluidoverlast in de buurt meet. Het kan volgens Vialis allemaal met de Vipark.

De parkeerautomaat werd al een tijdje geleden geïntroduceerd, maar is nu voor het eerst ook op straat te zien. Begin februari stelde Vialis in de gemeente Nieuwegein de eerste ViPark in bedrijf. Deze automaat kan met verschillende functies in een DVM-netwerk worden gehangen. Zo is het mogelijk de apparaten informatie te laten verzamelen en verzenden over de parkeerbezetting in een straat of wijk. Ook kunnen de apparaten optioneel worden uitgerust om geluids- of milieu-overlast te meten. Zo ontstaat een fijnmazig netwerk waarmee de aanwezigheid van PM10 en NO2 is te meten. De verkregen informatie kan worden gebruikt als voeding voor het informeren, geleiden en sturen van het verkeer, maar bijvoorbeeld ook voor het doen van verkeersonderzoek en het verder vullen van de herkomst-bestemmingsmatrixen die in het hart van elk DVM-systeem liggen.

De automaten zijn standaard te programmeren met dynamische tarifering op basis van bezetting van het wegennet of op basis van scenario’s en incidenten. De Vipark is tevens te gebruiken als oplaadpunt voor elektrische auto’s. Ook is het mogelijk plaatsen te reserveren. Bijzonder is daarnaast de inzet van de apparaten bij het verspreiden van Amber Alerts voor de urgente opsporing van vermiste kinderen.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.