Wegen ijsvrij door verwarming onder de straat

De gemeente Woerden gaat een proef beginnen om de wegen in de winter met straatverwarming ijsvrij te houden. Het is een nieuw systeem waarbij warm rioolgas door leidingen vlak onder het wegdek wordt gevoerd.

Het asfalt wordt verwarmd via warme lucht uit het riool. Die lucht wordt via buisjes naar het asfalt geleid, dat een constante temperatuur van achttien tot twintig graden heeft. Tegen lagere temperaturen dan -3 graden biedt de verwarming geen weerstand en moet er toch gestrooid worden. Volgens de bedenker van het systeem, Frans Kleywegen, is dan wel het ontstaan van scheuren in de weg voorkomen.
Voor de proef zou al veel belangstelling zijn van andere gemeenten. Ook de Nationale Spoorwegen (NS) hebben volgens Kleywegen interesse in de proef getoond. De NS zouden het systeem kunnen gebruiken om parkeerplaatsen bij stations te verwarmen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Wegen ijsvrij door verwarming onder de straat - VerkeersNet

Wegen ijsvrij door verwarming onder de straat

De gemeente Woerden gaat een proef beginnen om de wegen in de winter met straatverwarming ijsvrij te houden. Het is een nieuw systeem waarbij warm rioolgas door leidingen vlak onder het wegdek wordt gevoerd.

Het asfalt wordt verwarmd via warme lucht uit het riool. Die lucht wordt via buisjes naar het asfalt geleid, dat een constante temperatuur van achttien tot twintig graden heeft. Tegen lagere temperaturen dan -3 graden biedt de verwarming geen weerstand en moet er toch gestrooid worden. Volgens de bedenker van het systeem, Frans Kleywegen, is dan wel het ontstaan van scheuren in de weg voorkomen.
Voor de proef zou al veel belangstelling zijn van andere gemeenten. Ook de Nationale Spoorwegen (NS) hebben volgens Kleywegen interesse in de proef getoond. De NS zouden het systeem kunnen gebruiken om parkeerplaatsen bij stations te verwarmen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.