Betonnen barrier met lichtmasten

Op de middenberm van de N15 richting Maasvlakte II wordt een voertuiggeleidingssysteem uitgevoerd van prefab betonnen barriers. Het is geschikt voor zware vrachtwagens en biedt plaats voor lichtmasten.

De lichtmasten worden zodanig geïntegreerd in de barrier dat zij mee kunnen verplaatsen bij een eventuele aanrijding met de barrier, zo meldt het Cement&BetonCentrum.
Tijdens het ontwerp van dit nieuwe deel van de N15 werd het Havenbedrijf Rotterdam geconfronteerd met zeer geringe ruimte in het dwarsprofiel op een deel van de N15. Over een afstand van bijna 1 km bleek er onvoldoende ruimte in de middenberm te zijn voor aanleg van een voertuigkerende stalen geleiderail. Daarom koos men daar voor het DB 100 betonbarriersysteem van Detla Bloc, inclusief de specifieke oplossing met geïntegreerde lichtmasten óp de betonnen barrier. De elementen voldoen aan de zwaarste test van NEN EN 1317 voor vrachtauto´s van 38 ton (prestatieklasse H4b) en worden met het verplichte CE-keurmerk geleverd.
Door de geoptimaliseerde verbindingstechniek tussen de betonelementen is dit relatief zware systeem zelfs veilig voor personenauto´s (ASI B), waarbij volledig wordt voldaan aan de eisen van Rijkswaterstaat.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Betonnen barrier met lichtmasten - VerkeersNet

Betonnen barrier met lichtmasten

Op de middenberm van de N15 richting Maasvlakte II wordt een voertuiggeleidingssysteem uitgevoerd van prefab betonnen barriers. Het is geschikt voor zware vrachtwagens en biedt plaats voor lichtmasten.

De lichtmasten worden zodanig geïntegreerd in de barrier dat zij mee kunnen verplaatsen bij een eventuele aanrijding met de barrier, zo meldt het Cement&BetonCentrum.
Tijdens het ontwerp van dit nieuwe deel van de N15 werd het Havenbedrijf Rotterdam geconfronteerd met zeer geringe ruimte in het dwarsprofiel op een deel van de N15. Over een afstand van bijna 1 km bleek er onvoldoende ruimte in de middenberm te zijn voor aanleg van een voertuigkerende stalen geleiderail. Daarom koos men daar voor het DB 100 betonbarriersysteem van Detla Bloc, inclusief de specifieke oplossing met geïntegreerde lichtmasten óp de betonnen barrier. De elementen voldoen aan de zwaarste test van NEN EN 1317 voor vrachtauto´s van 38 ton (prestatieklasse H4b) en worden met het verplichte CE-keurmerk geleverd.
Door de geoptimaliseerde verbindingstechniek tussen de betonelementen is dit relatief zware systeem zelfs veilig voor personenauto´s (ASI B), waarbij volledig wordt voldaan aan de eisen van Rijkswaterstaat.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.