De Chinezen komen!

Saeda MoormanSaeda Moorman, onderzoeker bij het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)  – Als forens op het traject Haarlem – Den Haag zie ik elk voorjaar een piek in het aantal buitenlandse toeristen in de trein. Ik stel me zo voor dat reisgidsen in alle talen deze treinrit aanprijzen als dé manier om de karakteristieke bollenvelden te bewonderen. De ‘oh’s en ‘ah’s zijn meestal niet van de lucht, stiltecoupé of niet. Waren het voorheen vooral Amerikaanse toeristen, de laatste jaren zijn er ook steeds meer Chinezen bij.

Aantal Chinese toeristen in de lift
Chinezen zijn de afgelopen jaren steeds welvarender geworden, en het toerisme is een groeimarkt. Chinezen gaan in toenemende mate in eigen land op vakantie, maar ook steeds meer over de grenzen. Chinezen vormen in Nederland nu al de één na grootste groep bezoekers van buiten Europa (Amerikanen staan, met een miljoen bezoeken per jaar, op nummer één). En de verwachting is dat hun aantal over tien jaar bijna zal zijn verdrievoudigd: van 300.000 nu naar ruim 800.000 per jaar in 2025. KLM is bezig met een ‘Chinafication’ en hoopt steeds meer Chinese klanten aan boord te krijgen.

Meer dan Amsterdam
Wat weten we van het reisgedrag van Chinezen in ons land? Niet zo heel veel.
De doorsnee toerist blijft tijdens zijn bezoek aan Nederland vooral in de buurt van Amsterdam. Slechts een kwart brengt ook nog een bezoek aan een andere stad, en vaak is dat dan Rotterdam of Den Haag. Wat Chinezen bijzonder lijkt te maken ten opzichte van andere toeristen, is dat ze, eenmaal in Nederland, bereid zijn relatief grote afstanden af te leggen. Giethoorn bijvoorbeeld is een zodanig populaire bestemming voor Chinese toeristen, dat bus 70 van treinstation Steenwijk naar Giethoorn economisch ‘draait’ op Chinese busreizigers en busbedrijf Connexxion speciaal voor hen de buskaartjes in het Chinees vertaalt. De horeca in Giethoorn is er blij mee. Ook komen Chinezen, meer dan toeristen uit andere landen, naar Nederland (en Europa) voor de frisse lucht, bij gebrek hieraan in eigen land. Een natuurbestemming zoals de Veluwe staat vaak op het program. Als profiel van de Chinese buitenlandse vakantieganger geeft het China Tourism Research Institute: merendeels in de leeftijdcategorie 25-34 jaar, merendeels vrouw en dol op shoppen. Een outlet-winkelcentrum in Roermond trekt dan ook veel Chinese toeristen aan.

Met z’n allen in de bus of…?
En hoe verplaatsen Chinezen zich in Nederland? Daar weten we helemaal weinig van. Van álle buitenlandse toeristen samen reist nu ruwweg één derde voornamelijk met de eigen auto of huurauto door Nederland, één derde met het openbaar vervoer en één derde te voet, per fiets of met de taxi. De touringcar is voor 4% van de buitenlandse bezoekers het belangrijkste vervoermiddel. Maar deze cijfers hebben geen betrekking op speciaal Chinezen en zeggen ook niets over de afstanden die worden afgelegd.

Een clichébeeld van Chinezen is dat ze graag in grote groepen, bij voorkeur per touringcar, reizen. Dit lijkt nog steeds te kloppen: Minister Kamp ontving vorig jaar in het Mauritshuis de delegatieleiders van een reisgezelschap van 4.500 werknemers van één Chinees bedrijf, dat met 90 bussen door ons land toerde. Er zijn echter ook geluiden dat er een kentering op komst is: een groeiende groep Chinezen reist graag individueel en zoekt reisbestemmingen buiten de gebaande paden. De bezoekers die op station Steenwijk op de bus naar Giethoorn staan te wachten zijn wellicht slechts de voorbode van wat ons nog te wachten staat. Of, zoals een in China woonachtige Nederlandse blogger na een bezoek aan een uitpuilende Chinese toeristische attractie schreef: “Geregeld vraag ik me af wat er gebeurt als al deze mensen uiteindelijk allemaal buiten China op vakantie gaan…”

In de file naar het Tjeukemeer of de Brouwersdam?
Een interessante vraag voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu is wat de groei van het Chinese toerisme de komende jaren gaat betekenen voor de mobiliteit in Nederland. Chinezen komen met het vliegtuig, maar hoe verplaatsen ze zich binnen Nederland? Waar gaan ze naartoe? Het Tjeukemeer? De Brouwersdam? Onderscheiden ze zich significant van de toeristen die nu al in Nederland zijn? Wat betekent hun reisgedrag voor de drukte op Nederlandse autowegen en in het openbaar vervoer? En naast China zijn er natuurlijk nog meer landen met een groeiende en reislustige middenklasse, zoals Brazilië en India. Wat betekent de komst van toeristen uit die landen? Het KiM gaat op onderzoek uit en zal hier mogelijk in het komende Mobiliteitsbeeld (najaar 2016) aandacht aan besteden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

De Chinezen komen! - VerkeersNet

De Chinezen komen!

Saeda MoormanSaeda Moorman, onderzoeker bij het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)  – Als forens op het traject Haarlem – Den Haag zie ik elk voorjaar een piek in het aantal buitenlandse toeristen in de trein. Ik stel me zo voor dat reisgidsen in alle talen deze treinrit aanprijzen als dé manier om de karakteristieke bollenvelden te bewonderen. De ‘oh’s en ‘ah’s zijn meestal niet van de lucht, stiltecoupé of niet. Waren het voorheen vooral Amerikaanse toeristen, de laatste jaren zijn er ook steeds meer Chinezen bij.

Aantal Chinese toeristen in de lift
Chinezen zijn de afgelopen jaren steeds welvarender geworden, en het toerisme is een groeimarkt. Chinezen gaan in toenemende mate in eigen land op vakantie, maar ook steeds meer over de grenzen. Chinezen vormen in Nederland nu al de één na grootste groep bezoekers van buiten Europa (Amerikanen staan, met een miljoen bezoeken per jaar, op nummer één). En de verwachting is dat hun aantal over tien jaar bijna zal zijn verdrievoudigd: van 300.000 nu naar ruim 800.000 per jaar in 2025. KLM is bezig met een ‘Chinafication’ en hoopt steeds meer Chinese klanten aan boord te krijgen.

Meer dan Amsterdam
Wat weten we van het reisgedrag van Chinezen in ons land? Niet zo heel veel.
De doorsnee toerist blijft tijdens zijn bezoek aan Nederland vooral in de buurt van Amsterdam. Slechts een kwart brengt ook nog een bezoek aan een andere stad, en vaak is dat dan Rotterdam of Den Haag. Wat Chinezen bijzonder lijkt te maken ten opzichte van andere toeristen, is dat ze, eenmaal in Nederland, bereid zijn relatief grote afstanden af te leggen. Giethoorn bijvoorbeeld is een zodanig populaire bestemming voor Chinese toeristen, dat bus 70 van treinstation Steenwijk naar Giethoorn economisch ‘draait’ op Chinese busreizigers en busbedrijf Connexxion speciaal voor hen de buskaartjes in het Chinees vertaalt. De horeca in Giethoorn is er blij mee. Ook komen Chinezen, meer dan toeristen uit andere landen, naar Nederland (en Europa) voor de frisse lucht, bij gebrek hieraan in eigen land. Een natuurbestemming zoals de Veluwe staat vaak op het program. Als profiel van de Chinese buitenlandse vakantieganger geeft het China Tourism Research Institute: merendeels in de leeftijdcategorie 25-34 jaar, merendeels vrouw en dol op shoppen. Een outlet-winkelcentrum in Roermond trekt dan ook veel Chinese toeristen aan.

Met z’n allen in de bus of…?
En hoe verplaatsen Chinezen zich in Nederland? Daar weten we helemaal weinig van. Van álle buitenlandse toeristen samen reist nu ruwweg één derde voornamelijk met de eigen auto of huurauto door Nederland, één derde met het openbaar vervoer en één derde te voet, per fiets of met de taxi. De touringcar is voor 4% van de buitenlandse bezoekers het belangrijkste vervoermiddel. Maar deze cijfers hebben geen betrekking op speciaal Chinezen en zeggen ook niets over de afstanden die worden afgelegd.

Een clichébeeld van Chinezen is dat ze graag in grote groepen, bij voorkeur per touringcar, reizen. Dit lijkt nog steeds te kloppen: Minister Kamp ontving vorig jaar in het Mauritshuis de delegatieleiders van een reisgezelschap van 4.500 werknemers van één Chinees bedrijf, dat met 90 bussen door ons land toerde. Er zijn echter ook geluiden dat er een kentering op komst is: een groeiende groep Chinezen reist graag individueel en zoekt reisbestemmingen buiten de gebaande paden. De bezoekers die op station Steenwijk op de bus naar Giethoorn staan te wachten zijn wellicht slechts de voorbode van wat ons nog te wachten staat. Of, zoals een in China woonachtige Nederlandse blogger na een bezoek aan een uitpuilende Chinese toeristische attractie schreef: “Geregeld vraag ik me af wat er gebeurt als al deze mensen uiteindelijk allemaal buiten China op vakantie gaan…”

In de file naar het Tjeukemeer of de Brouwersdam?
Een interessante vraag voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu is wat de groei van het Chinese toerisme de komende jaren gaat betekenen voor de mobiliteit in Nederland. Chinezen komen met het vliegtuig, maar hoe verplaatsen ze zich binnen Nederland? Waar gaan ze naartoe? Het Tjeukemeer? De Brouwersdam? Onderscheiden ze zich significant van de toeristen die nu al in Nederland zijn? Wat betekent hun reisgedrag voor de drukte op Nederlandse autowegen en in het openbaar vervoer? En naast China zijn er natuurlijk nog meer landen met een groeiende en reislustige middenklasse, zoals Brazilië en India. Wat betekent de komst van toeristen uit die landen? Het KiM gaat op onderzoek uit en zal hier mogelijk in het komende Mobiliteitsbeeld (najaar 2016) aandacht aan besteden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.