Wanneer wordt het eerste verkeerslicht in Nederland gehacked?


ron_hendriksRon Hendriks – Redacteur  

Met niet meer dan een laptop slaagden wetenschappers van de universiteit van Michigan er een paar maanden geleden in om bij wijze van experiment bijna 100 verkeerslichten te hacken in de VS.
Collega’s van de universiteit van California San Diego lukte het – eveneens met een laptop – om het radio/navigatiesysteem van een auto te bedienen van buiten af. Een paar maanden eerder toonde een internet-beveiligingsbedrijf aan dat het mogelijk is verkeersdetectoren in New York en andere Amerikaanse steden te beïnvloeden. Wederom met de laptop bleek het mogelijk op die manier verkeerslichten langer op rood te zetten.

Dat zijn enkele goed gedocumenteerde hacks van de laatste maanden. Daarnaast verscheen er een aantal berichten van hacks die niet altijd evengoed gedocumenteerd waren, maar die daarom vaak wel geloofwaardig overkomen.

Zo doken er foto’s van drips op, met mededelingen als ‘Hack by Sun Hacker’. Sprekend is ook de titel van één van de bijdragen op de internationale Def Con conferentie, waar hackers hun ervaringen uitwisselen: ‘How to hack all the transport networks of a country’. En vorige maand suggereerden krantenkoppen in Australië de mogelijkheid van een verkeerslichten-hack bij de G20 vergadering van wereldleiders in Sidney.

Je hoef er kennelijk niet eens superslim voor te zijn.

Je hoef er kennelijk niet eens superslim voor te zijn. Een internet-beveiligingsbedrijf vond tijdens een speurtocht op het web meer dan 100-duizend ‘devices’ die gekoppeld waren aan netwerken, inclusief verkeerscentrales, en die vaak met niet meer dan het default wachtwoord beveiligd waren.

Anekdotisch is de hack die werd gerapporteerd van een Braziliaanse verkeerscentrale, waar de trotse verkeermanager van de nieuwe centrale zich op de foto liet zetten, naast zijn computerscherm met zijn inlogcodes in beeld.

Als je er in Nederland deskundigen over spreekt, krijg je twee verschillende reacties. Soms krijg je een stellige ontkenning te horen. Technisch gezien zou het bij ons bijna niet mogelijk zijn om verkeerslichten te hacken, omdat het bijna altijd om strikt gesloten netwerken gaat. Maar andere deskundigen stellen daar tegenover dat, onder meer omdat steeds meer draadloos wordt gecommuniceerd, het voor de hand ligt dat binnenkort de eerste (of de tweede of de derde) verkeersinstallatie gehacked gaat worden. Is het niet door criminelen of terroristen, danwel door een jongetje met pukkels op een zolderkamer.

Er zijn ook specialisten die niets zeggen. En dat is ook een antwoord.

Er zijn ook specialisten die niets zeggen. De diensten bij Rijkswaterstaat die met de materie bezig zijn zwijgen bijvoorbeeld desgevraagd in alle toonaarden.

En dat is ook een antwoord.

In de automotive hoek zie je iets dergelijks. Daar erkent men in besloten kring dat er nog heel veel werk te doen is om auto’s die tegenwoordig voor een groot deel met via chips worden aangestuurd afdoende te beveiligen. Met name de entertainmentsystemen vormen een zwakke plek, omdat die altijd wel een of andere verbinding hebben met de vitale systemen van een auto, zoals de airbag of systemen om de rijtaak te ondersteunen. Maar de discussies spelen zich vooral binnenskamers af.

Achter dat stilzwijgen kan de gedachte schuil gaan dat men hackers niet wijzer wil maken. Daar kun je je wat bij voorstellen. Het kan ook zijn dat men het draagvlak voor een (bijna) zelfsturende auto niet bij voorbaat onderuit wil halen.

Al met al ben ik niet gerust op. Zeker niet als je bedenkt dat auto’s en verkeerslichten (en andere walkantsystemen) in de toekomst steeds meer met elkaar gaan communiceren.

Het lijkt zaak om in ieder geval de kwetsbaarheid van dergelijk systemen op de agenda te zetten en vervolgens waar nodig aan te pakken voor het te laat is.

Of moeten eerst alle kruisen boven de Coentunnel zonder aanwijsbare reden op rood staan in de avondspits?

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Wanneer wordt het eerste verkeerslicht in Nederland gehacked? - VerkeersNet

Wanneer wordt het eerste verkeerslicht in Nederland gehacked?


ron_hendriksRon Hendriks – Redacteur  

Met niet meer dan een laptop slaagden wetenschappers van de universiteit van Michigan er een paar maanden geleden in om bij wijze van experiment bijna 100 verkeerslichten te hacken in de VS.
Collega’s van de universiteit van California San Diego lukte het – eveneens met een laptop – om het radio/navigatiesysteem van een auto te bedienen van buiten af. Een paar maanden eerder toonde een internet-beveiligingsbedrijf aan dat het mogelijk is verkeersdetectoren in New York en andere Amerikaanse steden te beïnvloeden. Wederom met de laptop bleek het mogelijk op die manier verkeerslichten langer op rood te zetten.

Dat zijn enkele goed gedocumenteerde hacks van de laatste maanden. Daarnaast verscheen er een aantal berichten van hacks die niet altijd evengoed gedocumenteerd waren, maar die daarom vaak wel geloofwaardig overkomen.

Zo doken er foto’s van drips op, met mededelingen als ‘Hack by Sun Hacker’. Sprekend is ook de titel van één van de bijdragen op de internationale Def Con conferentie, waar hackers hun ervaringen uitwisselen: ‘How to hack all the transport networks of a country’. En vorige maand suggereerden krantenkoppen in Australië de mogelijkheid van een verkeerslichten-hack bij de G20 vergadering van wereldleiders in Sidney.

Je hoef er kennelijk niet eens superslim voor te zijn.

Je hoef er kennelijk niet eens superslim voor te zijn. Een internet-beveiligingsbedrijf vond tijdens een speurtocht op het web meer dan 100-duizend ‘devices’ die gekoppeld waren aan netwerken, inclusief verkeerscentrales, en die vaak met niet meer dan het default wachtwoord beveiligd waren.

Anekdotisch is de hack die werd gerapporteerd van een Braziliaanse verkeerscentrale, waar de trotse verkeermanager van de nieuwe centrale zich op de foto liet zetten, naast zijn computerscherm met zijn inlogcodes in beeld.

Als je er in Nederland deskundigen over spreekt, krijg je twee verschillende reacties. Soms krijg je een stellige ontkenning te horen. Technisch gezien zou het bij ons bijna niet mogelijk zijn om verkeerslichten te hacken, omdat het bijna altijd om strikt gesloten netwerken gaat. Maar andere deskundigen stellen daar tegenover dat, onder meer omdat steeds meer draadloos wordt gecommuniceerd, het voor de hand ligt dat binnenkort de eerste (of de tweede of de derde) verkeersinstallatie gehacked gaat worden. Is het niet door criminelen of terroristen, danwel door een jongetje met pukkels op een zolderkamer.

Er zijn ook specialisten die niets zeggen. En dat is ook een antwoord.

Er zijn ook specialisten die niets zeggen. De diensten bij Rijkswaterstaat die met de materie bezig zijn zwijgen bijvoorbeeld desgevraagd in alle toonaarden.

En dat is ook een antwoord.

In de automotive hoek zie je iets dergelijks. Daar erkent men in besloten kring dat er nog heel veel werk te doen is om auto’s die tegenwoordig voor een groot deel met via chips worden aangestuurd afdoende te beveiligen. Met name de entertainmentsystemen vormen een zwakke plek, omdat die altijd wel een of andere verbinding hebben met de vitale systemen van een auto, zoals de airbag of systemen om de rijtaak te ondersteunen. Maar de discussies spelen zich vooral binnenskamers af.

Achter dat stilzwijgen kan de gedachte schuil gaan dat men hackers niet wijzer wil maken. Daar kun je je wat bij voorstellen. Het kan ook zijn dat men het draagvlak voor een (bijna) zelfsturende auto niet bij voorbaat onderuit wil halen.

Al met al ben ik niet gerust op. Zeker niet als je bedenkt dat auto’s en verkeerslichten (en andere walkantsystemen) in de toekomst steeds meer met elkaar gaan communiceren.

Het lijkt zaak om in ieder geval de kwetsbaarheid van dergelijk systemen op de agenda te zetten en vervolgens waar nodig aan te pakken voor het te laat is.

Of moeten eerst alle kruisen boven de Coentunnel zonder aanwijsbare reden op rood staan in de avondspits?

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.