Ontwikkeling rijhulpsystemen thema van nieuw congres

Hoe ontwikkelen rijhulpsystemen (ADAS) zich? Hoe kunnen partijen die ermee te maken hebben, inspelen op gevolgen voor verkeersveiligheid, weginrichting en samenwerking tussen markt en overheid? Over die vragen gaat het ADAS Congres dat VERKEERSNET en zustertitel Zelfrijdendvervoer op 20 september houden in Autotron Rosmalen. Het Congres is na de themadag over verkeersdata het eerstvolgende evenement van VERKEERSNET.

Automobilisten krijgen steeds meer hulp bij het rijden: veel auto’s anticiperen al op de snelheid van voorliggers, blijven op de juiste rijbaan en reageren op verkeersinformatie – om maar een paar voorbeelden te noemen. De ontwikkelingen in deze rijhulpsystemen volgen elkaar in rap tempo op – volgens velen leiden ze zelfs naar de zelfrijdende auto.

Tijdens het ADAS Congres, op 20 september 2018 in Autotron Rosmalen, horen deelnemers wat er gaat veranderen, in welk tempo en hoe ze nu al kunnen anticiperen. ADAS-systemen hebben immers veel invloed op bijvoorbeeld verkeersveiligheid, weginrichting en samenwerking tussen markt en overheid. Techniek kan immers de veiligheid op de weg vergroten, maar kan ook voor afleiding zorgen. Verkeersborden en belijning moeten goed zijn zodat slimme camera’s ze goed kunnen ‘lezen’. En tal van partijen – vaak met tegengestelde belangen – moeten goed samenwerken om ADAS-systemen goed te laten ontwikkelen.

Opmaat naar zelfrijdende auto?

Bezoekers kunnen rijden in auto’s met de nieuwste ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance Systems). En ze krijgen inzichten van nationale en internationale sprekers over thema’s als: Zijn deze systemen de opmaat naar de zelfrijdende auto? In hoeverre maakt ADAS de auto écht veiliger? Hoe zorg je ervoor dat automobilisten weten hoe alle systemen werken? Zijn onze wegen wel ingericht op rijtaak-ondersteunende systemen?

Het ADAS Congres is erg interessant voor iedereen bij de (landelijke of regionale) overheid die belast is met verkeer, verkeersveiligheid, weginrichting en verkeers- en mobiliteitsmanagement. Maar ook voor autofabrikanten en -dealers, toeleveranciers, app-ontwikkelaars en trendwatchers is deze dag een must. Het ADAS Congres wordt tegelijk gehouden met de Leaseauto Testdag, een beurs over de nieuwste ontwikkelingen in de leaseauto-sector.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Ontwikkeling rijhulpsystemen thema van nieuw congres”

Johan Suijker|31.05.18|14:34

Het is beter om gescheiden fietspaden te realiseren te weten een apart snelfietspad en een “gewoon” fietspad. De ergernis onder de recreanten tegenover de wielrenners is groot. Dat heeft grotendeels ook te maken met gedrag. Scheiding van functionaliteiten kan ongevallen op een fietspad voorkomen en draagt bij tot een betere verkeersveiligheid.
Helaas is de ruimte schaars in dit land.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ontwikkeling rijhulpsystemen thema van nieuw congres - VerkeersNet

Ontwikkeling rijhulpsystemen thema van nieuw congres

Hoe ontwikkelen rijhulpsystemen (ADAS) zich? Hoe kunnen partijen die ermee te maken hebben, inspelen op gevolgen voor verkeersveiligheid, weginrichting en samenwerking tussen markt en overheid? Over die vragen gaat het ADAS Congres dat VERKEERSNET en zustertitel Zelfrijdendvervoer op 20 september houden in Autotron Rosmalen. Het Congres is na de themadag over verkeersdata het eerstvolgende evenement van VERKEERSNET.

Automobilisten krijgen steeds meer hulp bij het rijden: veel auto’s anticiperen al op de snelheid van voorliggers, blijven op de juiste rijbaan en reageren op verkeersinformatie – om maar een paar voorbeelden te noemen. De ontwikkelingen in deze rijhulpsystemen volgen elkaar in rap tempo op – volgens velen leiden ze zelfs naar de zelfrijdende auto.

Tijdens het ADAS Congres, op 20 september 2018 in Autotron Rosmalen, horen deelnemers wat er gaat veranderen, in welk tempo en hoe ze nu al kunnen anticiperen. ADAS-systemen hebben immers veel invloed op bijvoorbeeld verkeersveiligheid, weginrichting en samenwerking tussen markt en overheid. Techniek kan immers de veiligheid op de weg vergroten, maar kan ook voor afleiding zorgen. Verkeersborden en belijning moeten goed zijn zodat slimme camera’s ze goed kunnen ‘lezen’. En tal van partijen – vaak met tegengestelde belangen – moeten goed samenwerken om ADAS-systemen goed te laten ontwikkelen.

Opmaat naar zelfrijdende auto?

Bezoekers kunnen rijden in auto’s met de nieuwste ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance Systems). En ze krijgen inzichten van nationale en internationale sprekers over thema’s als: Zijn deze systemen de opmaat naar de zelfrijdende auto? In hoeverre maakt ADAS de auto écht veiliger? Hoe zorg je ervoor dat automobilisten weten hoe alle systemen werken? Zijn onze wegen wel ingericht op rijtaak-ondersteunende systemen?

Het ADAS Congres is erg interessant voor iedereen bij de (landelijke of regionale) overheid die belast is met verkeer, verkeersveiligheid, weginrichting en verkeers- en mobiliteitsmanagement. Maar ook voor autofabrikanten en -dealers, toeleveranciers, app-ontwikkelaars en trendwatchers is deze dag een must. Het ADAS Congres wordt tegelijk gehouden met de Leaseauto Testdag, een beurs over de nieuwste ontwikkelingen in de leaseauto-sector.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Ontwikkeling rijhulpsystemen thema van nieuw congres”

Johan Suijker|31.05.18|14:34

Het is beter om gescheiden fietspaden te realiseren te weten een apart snelfietspad en een “gewoon” fietspad. De ergernis onder de recreanten tegenover de wielrenners is groot. Dat heeft grotendeels ook te maken met gedrag. Scheiding van functionaliteiten kan ongevallen op een fietspad voorkomen en draagt bij tot een betere verkeersveiligheid.
Helaas is de ruimte schaars in dit land.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.