Blog: Make American cars great again

Chevrolet Amerika Thom Mandos

Terwijl Europa bezig is de CO2-emissie-eisen voor personenauto’s, bestelauto’s en vrachtauto’s steeds verder aan te scherpen, is aan de andere kant van de Atlantische Oceaan sprake van een koerswijziging, signaleert KiM-onderzoeker Saeda Moorman in haar blog. Met het argument dat de VS zelf nu veel olie produceren, en het dus niet meer nodig is zuinig aan te doen, gaan de VS hun beleid voor efficiëntere auto’s loslaten. Ook mag Californië, dat van oudsher een koploper is, geen eigen beleid meer voeren.

Deze stap is op 2 augustus heel stilletjes genomen door de regering-Trump (in de negen tweets van Trump op die dag geen woord erover). Er komen nog publieke hoorzittingen, maar het lijkt erop dat het einde in zicht is voor het jarenlange Amerikaanse beleid om het brandstofgebruik van auto’s te verminderen.

Normen bevroren

De normen zullen worden bevroren op het niveau van 2020, ondanks de afspraak die Obama al met autofabrikanten had gemaakt dat auto’s ook daarna steeds zuiniger zouden worden. Amerikaanse auto’s zijn historisch gezien altijd grotere energieslurpers geweest dan Europese auto’s, maar Obama was bezig om de verschillen kleiner te maken. Als Trump deze zomer geen streep door de rekening had gezet, zou de zuinigheid van nieuwe Amerikaanse personenauto’s die van Europese nieuwe personenauto’s dicht gaan benaderen: 99 gram CO2 per kilometer in de VS in 2025, tegenover 95 gram voor Europese nieuwe auto’s in 2021.

Wel is de 99 gram per kilometer voor de VS een geflatteerd cijfer, want SUV’s vallen in het Amerikaanse systeem niet onder personenauto’s, maar onder de light commercial vehicles (met hun eigen, minder strenge, norm). Zowel in de VS als in de EU rijden ongeveer 250 miljoen auto’s rond, dus aan beide kanten van de Oceaan gaat het om een grote markt.

“Big old fat guy”

De ‘bevriezing’ van de normen zou de Amerikaanse olieconsumptie met een half miljoen vaten per dag doen toenemen, 2 à 3 procent van de dagelijkse oliebehoefte van het land. De onderbouwing in het officiële document van het ministerie van Transport is simpel maar duidelijk: de VS produceren tegenwoordig genoeg olie om de eigen energiebehoefte te dekken en dat ook in de toekomst te blijven doen. De urgentie om energie te besparen is dus afgenomen. Wat een criticus van de stap deed opmerken: “Het is alsof je zegt: ik ben een big old fat guy en de voedselprijzen zijn gedaald – het is tijd om weer te gaan eten.”

Eigen olieproductie groot, maar import ook

De Amerikaanse olieproductie is de laatste jaren inderdaad gegroeid als kool. In juli dit jaar haalden de VS hun hoogste dagproductie ooit: 11 miljoen vaten per dag. Sinds november 2017 is de Amerikaanse productie met een miljoen vaten per dag gegroeid, dankzij de snelle toename van het ‘shale drilling’, een relatief nieuwe methode waarmee fossiele brandstoffen ook uit schaliegesteente te winnen zijn.

Ter vergelijking: de wereld gebruikte in 2017 dagelijks 98 miljoen vaten. Dit neemt niet weg dat de Amerikanen ook veel olie importeren: in juni bijna 11 miljoen vaten per dag, waarvan 3 miljoen uit OPEC-landen. Niet iedere soort aardolie is namelijk geschikt voor elke toepassing. Bijvoorbeeld voor benzine (wat de VS overwegend gebruiken in hun auto’s) is vooral sweet oil nodig, dat wil zeggen olie met een lage zwavelinhoud. Voor een president die heeft beloofd de handelstekorten met de rest van de wereld te verminderen is het loslaten van het beleid voor zuinige auto’s dus opmerkelijk.

Van CAFE naar SAFE

De huidige zuinigheidseisen staan in de VS bekend als CAFE, een acronym dat staat voor Corporate Average Fuel Economy. Ze gelden voor fabrikanten en niet voor afzonderlijke auto’s. De CAFE-normen zijn ingevoerd in 1975, vlak na oliecrisis van 1973, toen de olieprijzen explosief stegen als gevolg van acties van Arabische landen tegen het Westen. Sindsdien zijn ze geleidelijk aan verder aangescherpt.

Met het bevriezen van de normen op het niveau van 2020, schaft Trump meteen ook de term CAFE af. In een soort moderne Newspeak gaat het beleid SAFE heten: Safer Affordable Fuel-Efficient (SAFE) Vehicles Rule. Onder SAFE zullen de auto’s weer groter en zwaarder mogen worden (zuinig en klein zijn deels synoniem), wat het aantal verkeersdoden met 12.700 zou doen afnemen. Voetgangers die door zo’n zwaarder voertuig worden aangereden, zullen zich overigens beslist niet veiliger voelen.

3/1000ste graad

Op de wereldwijde klimaatverandering heeft het ‘bevriezen’ van de Amerikaanse autonormen, ondanks de toepasselijke naam, volgens de regering-Trump nauwelijks invloed. Het zou gaan om niet meer dan 3/1000ste van een graad. Dat lijkt weinig, maar is voor een afzonderlijke maatregel toch veel. Het is bijvoorbeeld tien keer meer dan de impact van de 49 procent broeikasgasreductie in Nederland die ons kabinet voor 2030 nastreeft.

Auteur: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Blog: Make American cars great again - VerkeersNet

Blog: Make American cars great again

Chevrolet Amerika Thom Mandos

Terwijl Europa bezig is de CO2-emissie-eisen voor personenauto’s, bestelauto’s en vrachtauto’s steeds verder aan te scherpen, is aan de andere kant van de Atlantische Oceaan sprake van een koerswijziging, signaleert KiM-onderzoeker Saeda Moorman in haar blog. Met het argument dat de VS zelf nu veel olie produceren, en het dus niet meer nodig is zuinig aan te doen, gaan de VS hun beleid voor efficiëntere auto’s loslaten. Ook mag Californië, dat van oudsher een koploper is, geen eigen beleid meer voeren.

Deze stap is op 2 augustus heel stilletjes genomen door de regering-Trump (in de negen tweets van Trump op die dag geen woord erover). Er komen nog publieke hoorzittingen, maar het lijkt erop dat het einde in zicht is voor het jarenlange Amerikaanse beleid om het brandstofgebruik van auto’s te verminderen.

Normen bevroren

De normen zullen worden bevroren op het niveau van 2020, ondanks de afspraak die Obama al met autofabrikanten had gemaakt dat auto’s ook daarna steeds zuiniger zouden worden. Amerikaanse auto’s zijn historisch gezien altijd grotere energieslurpers geweest dan Europese auto’s, maar Obama was bezig om de verschillen kleiner te maken. Als Trump deze zomer geen streep door de rekening had gezet, zou de zuinigheid van nieuwe Amerikaanse personenauto’s die van Europese nieuwe personenauto’s dicht gaan benaderen: 99 gram CO2 per kilometer in de VS in 2025, tegenover 95 gram voor Europese nieuwe auto’s in 2021.

Wel is de 99 gram per kilometer voor de VS een geflatteerd cijfer, want SUV’s vallen in het Amerikaanse systeem niet onder personenauto’s, maar onder de light commercial vehicles (met hun eigen, minder strenge, norm). Zowel in de VS als in de EU rijden ongeveer 250 miljoen auto’s rond, dus aan beide kanten van de Oceaan gaat het om een grote markt.

“Big old fat guy”

De ‘bevriezing’ van de normen zou de Amerikaanse olieconsumptie met een half miljoen vaten per dag doen toenemen, 2 à 3 procent van de dagelijkse oliebehoefte van het land. De onderbouwing in het officiële document van het ministerie van Transport is simpel maar duidelijk: de VS produceren tegenwoordig genoeg olie om de eigen energiebehoefte te dekken en dat ook in de toekomst te blijven doen. De urgentie om energie te besparen is dus afgenomen. Wat een criticus van de stap deed opmerken: “Het is alsof je zegt: ik ben een big old fat guy en de voedselprijzen zijn gedaald – het is tijd om weer te gaan eten.”

Eigen olieproductie groot, maar import ook

De Amerikaanse olieproductie is de laatste jaren inderdaad gegroeid als kool. In juli dit jaar haalden de VS hun hoogste dagproductie ooit: 11 miljoen vaten per dag. Sinds november 2017 is de Amerikaanse productie met een miljoen vaten per dag gegroeid, dankzij de snelle toename van het ‘shale drilling’, een relatief nieuwe methode waarmee fossiele brandstoffen ook uit schaliegesteente te winnen zijn.

Ter vergelijking: de wereld gebruikte in 2017 dagelijks 98 miljoen vaten. Dit neemt niet weg dat de Amerikanen ook veel olie importeren: in juni bijna 11 miljoen vaten per dag, waarvan 3 miljoen uit OPEC-landen. Niet iedere soort aardolie is namelijk geschikt voor elke toepassing. Bijvoorbeeld voor benzine (wat de VS overwegend gebruiken in hun auto’s) is vooral sweet oil nodig, dat wil zeggen olie met een lage zwavelinhoud. Voor een president die heeft beloofd de handelstekorten met de rest van de wereld te verminderen is het loslaten van het beleid voor zuinige auto’s dus opmerkelijk.

Van CAFE naar SAFE

De huidige zuinigheidseisen staan in de VS bekend als CAFE, een acronym dat staat voor Corporate Average Fuel Economy. Ze gelden voor fabrikanten en niet voor afzonderlijke auto’s. De CAFE-normen zijn ingevoerd in 1975, vlak na oliecrisis van 1973, toen de olieprijzen explosief stegen als gevolg van acties van Arabische landen tegen het Westen. Sindsdien zijn ze geleidelijk aan verder aangescherpt.

Met het bevriezen van de normen op het niveau van 2020, schaft Trump meteen ook de term CAFE af. In een soort moderne Newspeak gaat het beleid SAFE heten: Safer Affordable Fuel-Efficient (SAFE) Vehicles Rule. Onder SAFE zullen de auto’s weer groter en zwaarder mogen worden (zuinig en klein zijn deels synoniem), wat het aantal verkeersdoden met 12.700 zou doen afnemen. Voetgangers die door zo’n zwaarder voertuig worden aangereden, zullen zich overigens beslist niet veiliger voelen.

3/1000ste graad

Op de wereldwijde klimaatverandering heeft het ‘bevriezen’ van de Amerikaanse autonormen, ondanks de toepasselijke naam, volgens de regering-Trump nauwelijks invloed. Het zou gaan om niet meer dan 3/1000ste van een graad. Dat lijkt weinig, maar is voor een afzonderlijke maatregel toch veel. Het is bijvoorbeeld tien keer meer dan de impact van de 49 procent broeikasgasreductie in Nederland die ons kabinet voor 2030 nastreeft.

Auteur: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.