Nog meer diepgang tijdens het MaaS Congres op 12 februari

Het programma van het MaaS congres, op dinsdag 12 februari in congresgebouw De Doelen in Rotterdam, nadert z’n voltooiing. Er is meer bekend over de opzet van de dag. Zo betreden niet alleen verschillende keynote-sprekers het podium, er zijn ook parallelsessies waar deelnemers verder in kunnen gaan op de verschillende aspecten van het nieuwe mobiliteitsconcept. De dag sluit af met een slotdebat onder leiding van Railforum. Het programma biedt dit jaar nog meer diepgang.

Om nog meer diepgang te bieden is de lijst met sprekers flink uitgebreid. Ook is er meer aandacht voor dilemma’s rond datadelen en voor de kansen en belemmeringen van de huidige (concessie)wetgeving. Verder heeft het internationale perspectief extra aandacht.

Regelmatig maken we meer nieuwe sprekers bekend. Recent toegevoegd is Ruud van den Dries (MAPtm), die samen met partner uit Londen vertelt over de Europese MaaS-pilot MyCorridor. Ook nieuw zijn Willem Snel (&Morgen) en Ron Bos (Gemeente Den Bosch). Zij spreken over de nieuwe MaaS-pilot in de stad waar gedragsverandering en de behoefte van de reiziger het uitgangspunt zijn. Arwina Boer en John Kuijs (Provincie Noord Brabant) vertellen over de nieuwe mobiliteitsvisie van de provincie Brabant.

Ruimtelijke ontwikkeling

Van 09:45 tot 11:00 is het plenaire podium voor de keynotesprekers. Een van hen is Prof. Nico Larco (TNO, University of Oregon). Hij geeft inzicht in de overeenkomsten en verschillen tussen Nederland en de Verenigde Staten in de implementatie van MaaS.

Zowel in de ochtend als in de middag kunnen deelnemers een keuze maken uit vier parallelsessies. In deze sessies diepen tal van sprekers de vele kanten van MaaS uit. Binnen de sessie ‘samenwerken’ worden vragen beantwoord over de rol van de overheid, datadelen en MaaS-pilots in binnen- en buitenland.

In ‘de reiziger’ staan de vragen centraal wie de reiziger is, wat hij of zij wil en of welke invloed werkgevers hebben. Hoe kan MaaS de bereikbaarheid van steden en platteland verbeteren? En wat betekent dat voor de ruimtelijke ontwikkeling? Over deze vragen gaat het in de sessie ‘bereikbaarheid’. De vragen waar het in de sessie ‘vervoersvormen’ om draait zijn onder meer: welke vervoersvormen hebben potentie binnen MaaS? En wat betekent dit voor vervoerders en overheden?

Meedenken

De dag sluit af met een slotdebat onder leiding van Railforum. Hier worden de uitdagingen op de weg naar MaaS benoemd en wordt nagedacht over oplossingen hiervoor. Tijdens de borrel die hierna volgt, maar ook tijdens de lunches en de koffiebreaks, is veel ruimte om te netwerken.

Het MaaS Congres brengt concessieverleners, vervoerders, leasepartijen, politici, toeleveranciers, adviesbureaus en mobiliteitsdeskundigen bij de landelijke, regionale of lokale overheid samen. Het evenement is een ideale plek om te netwerken, om op de hoogte gehouden te worden over de laatste ontwikkelingen in de sector én om er over mee te denken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.