MaaS is geen vegan latte met wortelcake

Over Mobility as a Service wordt vaak nogal smalend gedaan. Het is maar een hype, zeggen mensen dan. Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, is zo iemand. In OV-Magazine zei hij dingen als: ‘ontwikkelingen op vervoersgebied gaan veelal langzamer dan mensen in hun enthousiasme verwachten.’ En: ‘naarmate de kennis over het onderwerp groeit, blijkt het allemaal wat minder makkelijk te realiseren.’

Laat ik allereerst zeggen dat ik altijd blij ben met tegengeluiden. Met alleen ja-knikkers komen we er niet. Iets met wrijving en glans. Er zijn namelijk nog genoeg onderwerpen waar de nodige verbale gevechten over gevoerd moeten worden. Hoe voorkomen we een oerwoud aan MaaS-apps? Wanneer hebben we eens een keer oog voor de rest van Nederland die niet vermogend, student en stadsbewoner is? Hoe maken we het speelveld voor MaaS-partijen gelijkwaardiger? En hoe worden deelauto’s aantrekkelijker?

MaaS is geen luxe-discussie. Geen conversatie onder het genot van een vegan latte met wortelcake. Nee, er liggen grote uitdagingen. Het platteland dreigt te isoleren. De bevolking vergrijst er, buslijnen worden opgeheven. En wat te denken van de enorme behoefte aan woningen in binnensteden. Ruimte voor één parkeerplaats per huishouden is er gewoon niet.

Wind mee

Had ik het klimaat al aangestipt? De slechte luchtkwaliteit op veel plekken? Oh, ik vergeet nog bijna te vermelden dat partijen als Google flink experimenteren op mobiliteitsgebied. Hoe staan we daar tegenover? In de slag om advertenties in hun kranten en magazines lijken Nederlandse uitgevers het steeds meer af te leggen tegen spelers als Google en Facebook.

De tijd is ook rijp voor verandering. De fiets heeft de wind mee, jongeren hoeven niet zo nodig meer een auto te hebben en steeds meer werkgevers verleiden hun werknemers om anders te gaan reizen. Het aanbod in deelauto’s en -fietsen groeit. Partijen uit uithoeken van het werkveld zoeken elkaar op. Apps krijgen steeds meer mogelijkheden. Zijn we er al? Nee: we staan nog maar aan het begin. Moet deze ontwikkeling MaaS blijven heten? Hoeft niet wat mij betreft. Maar deze discussie af te doen als hype? Daarmee doe je hem echt te kort.

Dit is het voorwoord van het tweede MaaS Magazine. Download het hier gratis.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.