‘Zonder digitalisering van mobiliteit verlies je slag om jonge werknemer’

Past een leaseauto nog wel bij het thuiswerken óf bij de behoefte van de jongere generatie? Het bedrijfsleven moet de jongere werknemer op een andere manier aan zich binden. De oplossing ligt in digitalisering van mobiliteit en deze vraaggestuurd maken, denkt Meerten van Hooijdonk. Als het bedrijfsleven niet meegaat, loopt het het risico om jongere werknemers te verliezen. 

COLUMN – Voor Millennials en Generatie Z is het gebruik van apps als Uber en 9292OV om zich van A naar B te verplaatsen vanzelfsprekend. Toch blijft het bedrijfsleven bij het faciliteren van woon-werkverkeer nog ver achter met de digitalisering van mobiliteit. Zij moeten, mede onder invloed van COVID-19 en nieuwe regelgeving zoals de thuiswerkregistratie ten behoeve van de werkkostenregeling (WKR), op dit gebied nu echt snel stappen gaan maken. Behalve deze regelgeving en maatschappelijke redenen is er voor bedrijven ook een noodzaak om de volgende generaties te faciliteren met mobiliteitsoplossingen die bij hen passen.

Behoefte jongere werknemers

Voor veel werknemers is thuiswerken de norm geworden en de verwachting is dat we ook post-corona over het algemeen vaker thuis zullen blijven werken. Met al dat thuiswerken is een leaseauto lang niet altijd meer een vanzelfsprekendheid. En je moet je ook afvragen of deze secundaire arbeidsvoorwaarde aansluit bij de behoefte van de jongere generatie. De oplossing ligt dan in digitalisering van mobiliteit en deze vraaggestuurd te maken. Ook thuiswerken is een belangrijk onderdeel van de mobiliteitsmix geworden. Daarmee tackelen werkgevers twee grote uitdagingen: de administratieve rompslomp die de thuiswerkregistratie door de WKR met zich meebrengt, en de verdere flexibilisering van mobiliteit.

Die flexibilisering (en ook digitalisering) gaat hand in hand met een andere belangrijke ontwikkeling binnen mobiliteit: Mobility-as-a-Service (MaaS). Dit is het plannen en boeken van alle mogelijke manieren van zakelijk vervoer met behulp van één app. Afhankelijk van je mobiliteitsbudget, je agenda, afstand tot het werk/afspraak, welke mobiliteitsvormen je werkgever beschikbaar heeft gemaakt, maar ook het actuele weer, kan je kiezen voor het vervoermiddel dat op dat moment het beste in je planning past. Of dit nu een (deel-)auto, e-bike of het OV is.

Flexibiliteit

De nieuwe generatie medewerkers leeft bewuster en ziet de invloed die mobiliteit op het klimaat en hun eigen vitaliteit heeft. Zij willen daarom graag de keuze hebben om zo efficiënt mogelijk te reizen. Tegelijkertijd verwachten zij ook gemak. Als werkgever zul je hiervoor een oplossing moeten bieden. Dit gaat verder dan de huidige keuze voor slechts één manier van mobiliteit, zoals de auto, OV of het zelf maar regelen. Wil je de jongere generatie aan je binden, dan moet je flexibiliteit en gemak bieden. Want als jij het niet doet, doet een ander het wel en ben je talenten zo kwijt.

Door ook thuiswerken in eerdergenoemde app te registreren, heb je bovendien direct een oplossing voor de administratieve last voor werkgevers; de verplichte thuiswerkregistratie die de WKR met zich meebrengt. Voor werknemers met een leaseauto, die nu vaak stilstaat, biedt dit een aantrekkelijk alternatief: mobiliteit op afroep. Ook fijn voor de werkgever die hiermee een slag kan maken op efficiency en de eigen duurzaamheidsdoelstellingen.

Onderdeel bedrijfsvoering

Deze nieuwe kijk op mobiliteit ontstijgt afdelingen en verantwoordelijkheden. En daar ligt de uitdaging: want de digitalisering en flexibilisering van mobiliteit moet door iedereen gedragen worden. Te beginnen bij de werknemer. Hoe willen zij mobiliteit, inclusief thuiswerken, inrichten? Diezelfde vraag moet een werkgever zich ook stellen. Zo wordt het een vraagstuk voor meerdere afdelingen: HR, IT, CSR, Finance en fleet- of mobiliteitsmanagement.

Daarmee is je mobiliteitsvraagstuk direct onderdeel van je complete bedrijfsvoering en bijdraagt bij aan het behalen van doelstellingen. Dit is hét moment om digitalisering en flexibilisering van mobiliteit te agenderen. Ook nu we langzaam weer teruggaan naar normaal, blijft de jacht op de grootste talenten actueel. Want als COVID-19 ons iets geleerd heeft, dan is het wel dat flexibiliteit en innovatiekracht bittere noodzaak zijn om als bedrijf wendbaar te blijven in moeilijke omstandigheden. En daarvoor heb je de talenten uit alle generaties hard nodig.

Deze column is geschreven door Meerten van Hooijdonk. Hij is winnaar van de MaaS Award 2021 in de categorie Markt en Product Owner ALD Move.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.