‘Dit is hét moment om te investeren in toekomstbestendige mobiliteit’

Het Nederlandse demissionaire kabinet stelt 150 miljoen euro extra subsidie beschikbaar voor onderzoek en innovatie in de mobiliteit. Dit geld komt het beste tot zijn recht door het te steken in flexibele, digitale en duurzame mobiliteit. Want dat is toekomstbestendig, betuigt Robert Bosman, Managing Director van SHARE NOW Nederland, in zijn blog. 

BLOG – Nederland beleeft een mooie zomer. Mensen gaan weer op pad, naar kantoor en zelfs weer op vakantie. We zijn opgelucht, we snakken allemaal naar vrijheid. Maar we lopen nu het risico dat we terugvallen in onze oude patronen. Terwijl de wereld zo veel en snel veranderde, en die veranderde leefwijze ons nu juist zoveel kansen biedt. De crisis heeft de voordelen van de digitale deeleconomie laten zien en getoond dat hier volop kansen liggen. Bovendien heeft de crisis ons doen beseffen dat we nu vol op duurzame oplossingen in moeten zetten. Dit is dus hét moment om kritisch te kijken naar de toekomst van mobiliteit in steden.

Investeren in nieuwe mobiliteit

Onlangs werd bekend dat het Nederlandse demissionaire kabinet 150 miljoen extra subsidie beschikbaar stelt voor onderzoek en innovatie in de mobiliteitssector. Dit soort subsidies moeten in flexibele, digitale en duurzame oplossingen gestoken worden. In toekomstbestendige mobiliteit. Het afgelopen jaar is immers gebleken dat deze sector minder kwetsbaar is.

Deelconcepten, of het nu gaat om abonnementsdiensten, online marktplaatsen of deelauto’s, durven anders te denken door innovatieve digitale concepten aan te bieden. Ze zijn flexibeler en duurzamer, met een blik op de toekomst gericht – dat zat altijd al in hun DNA. Deze bedrijven zijn sterker uit de coronacrisis gekomen, juist omdat ze zich zo snel kunnen aanpassen.

Inspelen op behoeftes

Eén van de belangrijkste inzichten tijdens de crisis is dat mensen toegang nodig hebben tot individuele, flexibele en veilige vervoersopties. Mensen zijn zich bewuster geworden van hun dagelijkse vervoerskeuzes en hebben behoefte aan verschillende mobiliteitsopties. Een trend die al langer zichtbaar was in steden, maar alleen maar versterkt is door de crisis. Mobiliteit moet inspelen op de behoeftes van mensen in steden om weerbaarder te zijn voor een toekomst waarin we voor nieuwe uitdagingen komen te staan.

Dit kan door te investeren in flexibele, digitale en innovatieve concepten als de elektrische deelmobiliteit. In plaats van een eigen auto te bezitten kunnen Amsterdammers een deelauto pakken op het moment dat ze er één nodig hebben, als aanvulling op het openbaar vervoer.

Duurzaamheid

Een van de grootste uitdagingen van deze tijd is het bereiken van lokale en internationale duurzaamheidsdoelen. Het is verleidelijk om na de pandemie terug te keren naar het ‘normale leven’, maar we moeten voorkomen dat duurzaamheid lager op de agenda komt te staan. De CO2-uitstoot moet vooral in steden flink omlaag. Zo wil Amsterdam in 2025 zoveel mogelijk uitstootvrij verkeer in de stad.

Hiervoor moeten we echte verandering teweegbrengen en gezamenlijk kiezen voor verduurzaming door deelvervoer te stimuleren. Eén deelauto wordt tot zes keer vaker gebruikt dan een privéauto. Privéauto’s zijn vaak ook ouder en hebben een relatief grote impact op het milieu. Delen helpt dus om de uitstoot in steden te verlagen, al helemaal als we kiezen voor elektrisch deelvervoer.

Verlagen parkeerdruk

Tenslotte is het dringend nodig om de parkeerdruk in steden te verlichten. In onze hoofdstad verdwijnen steeds meer parkeerplaatsen en worden parkeertarieven alsmaar hoger. Dit vraagt om innovatieve oplossingen en een aanbod van verschillende vervoersopties. Een deelauto vervangt zo’n acht tot twintig privéauto’s in de stad.

De pandemie heeft de economie en ons allemaal hard getroffen. Maar het daagt ons ook uit om de wereld van mobiliteit anders te bekijken. Het is tijd om digitaler, flexibeler en innovatiever te worden. Zodat we niet in oude patronen vervallen en juist klaar zijn voor de toekomst.

Dit blog is geschreven door Robert Bosman, Managing Director van SHARE NOW in Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.