‘Zeg nee tegen autonoom rijden’

Autonoom rijden. Dat er miljarden in worden geïnvesteerd en veel tijd in wordt gestoken, staat buiten kijf. Zelfs de giganten als Tesla en Google bemoeien zich ermee. Maar de discussie over wanneer we volledig autonoom kunnen rijden is oneindig. Zal autonoom rijden überhaupt ooit een realiteit worden en belangrijker nog: moeten we hiernaar streven?

BLOG – Er is een grote investering aan materialen, tijd, geld en energie nodig om van autonoom rijden werkelijkheid te maken. Als wereld zijn we amper in staat om de oorzaken van de groeiende klimaatcrisis te bestrijden, maar we zijn alweer bezig met nieuwe manieren om de boel verergeren. En dan komen daar nog de dubieuze morele keuzes bij, betoogt Mischa de Haan, student aan de HAN University of Applied Sciences, in haar blog.

Energieslurper

Autonoom rijden is zeer complex en dan gaat het niet alleen om het correct laten werken van de sensoren in de zelfrijdende auto’s. Een belangrijk struikelblok is de interpretatie van de beelden die via sensoren binnen komen. Er is herkenningssoftware nodig die de beelden kan categoriseren. Als we mensen als voorbeeld nemen wordt het algauw duidelijk wat categoriseren lastig maakt. Denk maar aan de verschillen tussen een rennend kind, een oude vrouw, iemand met een grote rugtas op of iemand die door de stromende regen met een paraplu loopt.

Vervolgens moet voorspeld worden hoe het gecategoriseerde object zich zal gedragen. Is het verstandig om rustiger te gaan rijden, omdat een kind de weg over kan rennen? Als mens zien we dat het kind in de gaten gehouden wordt door haar ouders of dat de rugzakdrager op weg is naar zijn groep vrienden aan dezelfde kant van de straat.

Enorme impact op het milieu

Voor ons is het heel natuurlijk om constant dit soort interpretaties te maken, maar om dit aan een computer te leren is een ander verhaal. Door middel van AI en ‘deep learning’ worden computers hier steeds beter in, maar dit kost veel tijd en het is lastig in te schatten hoeveel.

Hier komt een gigantisch rekenvermogen aan te pas. Dit kost erg veel energie en grote computers. De computers bevatten zeldzame metalen. Deze metalen worden ook voor vele andere toepassingen gebruikt, denk aan mobiele telefoons, maar ook bijvoorbeeld medische apparatuur en zonnepanelen. De winning van deze metalen gebeurt vaak niet onder mens- en milieuvriendelijke omstandigheden. Dan heb ik het nog niet over de hoeveelheid energie die nodig is voor het hebben en communiceren van de verschillende sensoren op de auto.

Veranderende reisbewegingen

Het is maar sterk de vraag of het een oplossing zal vormen voor het fileprobleem en de overlast van auto’s in drukke steden. Mensen volgen nu, ongeacht afkomst en achtergrond, in grote lijnen de wet van behoud van reistijd en verplaatsingen aan: de Brever-wet. Dat houdt in dat mensen gemiddeld zo’n 70 tot 90 minuten per dag reizen. Neemt de snelheid van het vervoer toe -bijvoorbeeld met de komst van auto’s – zal de afstand die mensen afleggen groter worden. Mensen die alleen over een fiets beschikken reizen even lang, maar zullen dus minder afstand afleggen.

Hoewel er nog onderzoek naar wordt gedaan, is het erg aannemelijk dat autonome auto’s hier verandering in gaan brengen. De last van zelf rijden wordt weggenomen en ook gemak speelt een rol. Een zelfrijdende auto kan iemand bijvoorbeeld oppikken waar diegene maar wil, om dan zelf weer de stad uit rijden richting een kosteloos parkeerplekje.

Tekst loopt door onder afbeelding

Einde aan de files?

Door dit gemak zullen de afgelegde afstanden hoogstwaarschijnlijk significant stijgen en blijven autonome wagens maar door de toch al drukke steden rijden. Hierdoor zal uitstoot of energieverbruik flink omhoog gaan en het zal het eeuwige fileprobleem weinig goed doen. Om deze files te verhelpen, zullen meer wegen gebouwd worden en dit vergt forse investeringen.

Dat zijn niet de enige noodzakelijke aanpassingen aan de infrastructuur. Autonome auto’s zullen gebruikmaken van V2X, wat staat voor communicatie van het voertuig met andere voertuigen en met de omgeving. Daarvoor zijn bijvoorbeeld slimme verkeerslichten nodig. Dit kan toegepast worden om de verkeersstromen te optimaliseren en ongelukken te verminderen, maar vereist opnieuw financiële middelen.

Uiteindelijk kunnen verkeerslichten zoals we ze nu kennen misschien wel verdwijnen. De auto hoeft geen rood lampje te zien, wanneer een computer elke aankomende auto vertelt hoe hard die moet rijden of wanneer die moet stoppen voor een optimale verkeersstroom. Heel duurzaam is dit echter niet. Het betekent nog meer computers die van de zeldzame metalen worden gemaakt en opnieuw kost het constant sturen van deze berichten bakken met energie.

Vertrouwen

Tot slot is vertrouwen een belangrijk punt waardoor het lang zal duren waardoor autonoom rijden de standaard is. Vooruitgang in technologie brengt vaak protest met zich mee en er is geen reden om aan te nemen dat dit hier anders zal zijn. Het is nu eenmaal nieuw en onbekend. De zelfrijdende auto brengt nog meer problemen mee.

Een autonome wagen zal feilloos moeten werken. Omdat mensen gewend zijn zelf te sturen, moeten ze heel bewust de controle daarover loslaten en de auto het over laten nemen. Dit vraagt een enorm vertrouwen in de techniek; een auto die even goed rijdt als een mens zal niet genoeg zijn. Het moment dat de technologie in autonome auto’s het punt van perfectie heeft bereikt, is nog vele jaren weg.

Daarvoor dienen morele keuzes te worden gemaakt. Wie zal de auto beschermen; de inzittenden of de omgeving? Er is hier geen goed antwoord op, maar niemand plaatst zijn vertrouwen in een auto die het leven van een ander zou redden. Dit creëert dit geen veilige en vertrouwde omgeving voor voetgangers en al helemaal niet voor spelende kinderen. Die keuzes zullen gemaakt moeten worden en dit kost veel tijd en discussie. Is wie leeft en sterft iets wat wij als mensen willen laten bepalen door grote instanties of bedrijven?

Huizenhoge investeringen en weinig duurzaamheid

Volgens Elon Musk zouden we een paar jaar geleden al compleet zelfrijdende auto’s hebben, terwijl andere experts zeggen dat het nog minstens decennia weg is. Maar in de tussentijd zijn huizenhoge investeringen nodig in geld en tijd en is de negatieve impact van een zelfrijdende auto op het milieu enorm. Kortom, de middelen die nu voor autonoom rijden worden ingezet kennen tal van nuttigere toepassingen.

Dit artikel is geschreven door Mischa de Haan, Student Automotive Engineering aan de HAN University of Applied Sciences. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

5 reacties op “‘Zeg nee tegen autonoom rijden’”

Gilles Lesire|10.09.21|11:08

Wat een hoop non-argumenten. Jammer genoeg te weinig karakters voor deftige rebuttal.
Bizar statement om te claimen dat mensen geen autonome wagens kopen waarvan de bestuurder niet gered wordt ten kosten van zijn omgeving, maar dan verwacht je wel dat een menselijke chauffeur, diezelfde consumenten die een “morele wagen” niet willen, wel altruïstischer zijn als ze zelf achter het stuur zitten? Waar slaat dat zelfs op? Verandert je moraal plots als je zelf achter het stuur zit?

Gilles Lesire|10.09.21|11:04

Wat een hoop non-argumenten.
Verkeerslichten die dag en nacht draaien in alle richtingen, verkeer of niet, ook boordevol computers en sensoren met rare earth metals zitten zijn dan geen energieverspilling blijkbaar.
Klagen dat een autonome wagen wel een voetganger zal doodrijden i.p.v. de bestuurder zelf op te offeren omdat mensen anders die wagen niet zullen kopen, maar ondertussen wel veronderstellen dat een menselijke chauffeur plots wel altruïstischer zou zijn? Waar slaat dat zelfs op?

Blue Turbines|08.09.21|20:35

Ik vraag me af wat de wetenschappeljke basis is van dit onderzoek. Eigen ervaring: een zelfrijdende auto heeft GEEN extra elektriciteitsverbruik bij gebruik van het systeem.
Vastgesteld is inmiddels OOK dat zelfrijdende auto’s VEILIGER zijn dan auto’s die door mensen worden gereden, mede door de hogere en nauwkeurigere reactiesnelheid.
De in het stuk en de commentaren genoemde argumenten zijn duidelijk op fake-news gebaseerde meningen en/of geruchten. Jammer.

Peter Jonquiere|02.09.21|15:05

Uitstekende, terecht kritische blog, Mischa.Inderdaad waarom wordt er zoveel geld gestopt in een tè complex doel.
Ongeluk met automatisch busje bij de paralympics (persbericht) spreekt boekdelen: slechtziende sporter bij oversteken aangereden (zwaar gewond);2 menselijke veiligheidsbeambtes grepen niet in, dachten dat oversteker zou stoppen (menselijke fout). Erger het busje stopte evenmin.Dus hoezo: AI beter / veiliger dan de mens? Werk aan de winkel voor Toyota en consorten en zelfrijd lobby!

Iwan Van der Valk|02.09.21|12:34

Wat extreem gevaarlijk is: de huidige generatie autonome auto’s heeft grote moeite met fietsen, bromfietsen en motorfietsen. Niet gek, gezien de zeer wendbare en flexibele manier waarom die door het verkeer gaan, maar dat betekent wel dat autonoom autorijden gewoon nog niet goed genoeg is om echt uit te gaan voeren…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.