Autosleutels, valet parking (bron: PIXNIO)

Valet parking: de oplossing voor de auto uit de stad?

handing, over, car, keys

Voor de bereikbaarheid en leefbaarheid willen steeds meer gemeenten geen geparkeerde auto’s meer op straat in de stad. Voor een aantal mensen zal het rijden tot de voordeur echter altijd nodig blijven. Dit argument wordt door een grote groep automobilisten misbruikt om te beletten dat ze zelf niet langer hun auto voor de deur kwijt kunnen. Een alternatief is dus noodzakelijk. Wellicht is valet parking een oplossing, betoogt Reinder Rustema. Hij is inwoner van Amsterdam en lobbyist voor de actiegroep ‘Geef het Fietspad Terug!’

BLOG – Wat is er nodig voor een city valet parking-dienst? Maar eerst, waarom is het nodig? Mijn veronderstelling is dat er altijd mensen zijn voor wie de auto in de stad levensbelangrijk is. Het is een kleine groep, maar hun argumenten zijn sterk. Daarmee dienen ze een veel grotere groep automobilisten voor wie dat niet geldt. Die schermt met ‘geleende’ argumentatie; ze verwijzen naar die kleine groep om strengere maatregelen voor zichzelf tegen te houden. Ook al zijn er goede alternatieven voor dit kleine groepje, die een kleine aanpassing van gedrag en vooral veel ‘omdenken’ vergen.

De binnenstad blijft toegankelijk voor een te grote groep automobilisten omdat die kleine groep ijzersterke, existentiële redenen heeft om een auto in de stad te hebben.

Als deze kleine groep nu een goed alternatief krijgt voor een geparkeerde auto voor de deur, kan in ieder geval de geparkeerde auto uit de stad geweerd worden. Er kunnen dan ook strengere maatregelen komen voor autoverkeer in en door de stad, zonder drastische verbouwingen. Denk aan intelligente toegang op basis van het kenteken.

Hoe kan valet parking werken?

Het kan eenvoudig. In de parkeergarages moet een kast komen om autosleutels in op te hangen. Denk aan de Keycafe-kasten die bij de kroeg of de snackbar om de hoek hangen om de sleutels voor Airbnb’s in de buurt bij de bezoekers te krijgen. Sta die toe in de parkeergarages in de stad.

Bij aankomst thuis

De volgende horde is het organiseren van de valet: degene die de auto ophaalt en parkeert. De valet moet bij je voor de deur klaar staan als je thuis komt met de auto. De smartphone is hierbij essentieel. Als je op weg naar huis gaat, druk je op een knop in een app. Daarmee deel je je lokatie en de valet kan zien hoe laat je waarschijnlijk thuis aankomt. Bij aankomst stap je uit en je geeft de valet toestemming je auto over te nemen door een qr-code op zijn of haar smartphone te scannen. Alle juridische kleine lettertjes zitten daaraan gekoppeld waarmee verzekering, risico, aansprakelijkheid en alles worden afgedekt. Je kan de valet later hiermee ook punten, complimenten of een fooi geven.

Bij vertrek vanaf thuis

Als je weet wanneer je van huis vertrekt, voer je het tijdstip in op de app of simpelweg ‘zo snel mogelijk’. De valet ziet dat en gaat naar de parkeergarage om je auto op te halen. Je auto verschijnt kort daarna voor je huis en de valet wacht in de auto tot je verschijnt. Parkeren is niet eens nodig, even stoppen voor in- en uitstappen mag overal in de stad, behalve voor taxi’s. Voor de overhandiging is er weer een qr-code scan nodig. Zonder die scan is er mogelijk sprake van diefstal van de auto immers.

Niet alleen digitaal

Natuurlijk moet er ook een alternatief zijn voor de klanten zonder (werkende of opgelade) telefoon. Bij de qr-code staat een wachtwoord om voor te lezen aan iemand van de klantenservice, die je kan bellen op het telefoonnummer dat ook bij de qr-code staat (desnoods met de smartphone van de valet zelf). Via dat telefoonnummer kan je ook je auto bestellen of vertellen waar je vertrekt en hoe laat je thuis komt. De valet ziet dan geen daadwerkelijke real-time lokatie maar eentje die op basis van route-informatie wordt uitgerekend.

Uitgangspunt is dat de valet wel altijd een werkende smartphone heeft. Een rijbewijs, lage no-claim en een smartphone zijn de eisen. Voor piepjonge automobilisten is dit dus geen optie.

Wanneer staat een ondernemer op?

Het hoeft niet altijd dezelfde valet te zijn. Meerdere valets kunnen de rit aannemen en idealiter kunnen ze van elkaar zien wie het dichtst bij is. Waarschijnlijk zullen ze kiezen voor kleine vouwfietsjes of opvouwbare stepjes (hopelijk geen elektrische) om sneller te zijn.

Hiervoor zijn geen grote uitvindingen nodig, alles bestaat al. Het vergt alleen een ondernemer die dit aan elkaar knoopt:

  • juridische kant waarbij alle risico’s, verantwoordelijkheden, schade en dergelijke afgedekt zijn met een lap tekst die in de app komt te staan
  • capabele werknemers die gewend zijn om werk aan te nemen via hun smartphone
  • de sleutelkast met controle op wie toegang heeft tot de autosleutel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.