Snorfietsen: Helmplicht invoeren en langzaam laten uitsterven

Mr.J (Koos) Spee – www.verkeerdebaas.nl

Ik herinner mij nog goed dat mijn vader in de periode dat ik nog op een driewieler reed een ‘eitje’ had. Dat was, voeg ik er haastig aan toe om misverstanden te voorkomen, een fiets waarbij op het voorwiel een motortje met een tankje, dat de vorm van een ‘eitje’ had, was gemonteerd.
Het aandrijvingsysteem van de bekende Solex, die je nu nog wel ziet rijden, was niet anders. Dat waren echt rijwielen met hulpmotor waar je indien nodig ook nog op kon fietsen.

In de loop van de jaren kwamen er steeds mooiere ‘rijwielen met hulpmotor’ die toen bromfiets of brommer gingen heten. In 1974 werd de snorfiets geïntroduceerd, kleine wieltjes, oranje plaatje en een beperkte snelheid.

Nadat in 1972 de helm voor motorrijders al was ingevoerd, werd die in 1975 ook voor de bestuurder van de bromfiets verplicht. De bestuurder van de snorfiets bleef buiten schot, hij mocht zonder helm rijden.
Toen een jaar later de kleine wieltjes voor snorfietsen werden afgeschaft en in 1985 ook nog eens de verplichte trapfunctie voor snor- en bromfietsen verdween, ging de scooter het straatbeeld bepalen.

En die scooter, dat kan een snorfiets zijn, maar ook een bromfiets. Vaak geen uiterlijke verschillen, ook niet in snelheid. Het verschil zit in de kleur van de kentekenplaat en het wel of niet dragen van de helm door de bestuurder. Zijn die snorfietsen dan zo opgevoerd? Nee hoor, daar hoef je weinig aan op te voeren. Omdat vaak het zelfde type scooter zowel als snorfiets en als bromfiets kan worden verkocht is er maar een hele kleine ingreep nodig om die snorfiets 50 km/h te laten rijden ipv van een maximum snelheid van 25 km/h.

Het gevolg is simpel weg dat je geen bromfiets meer koopt maar een snorfiets, daar een kleine ingreep aan pleegt ( is vaak nog terug te draaien dmv een schakelaar) en vervolgens lekker zonder helm met een (te) hoge snelheid over de weg scheurt. Maar die snorfiets wordt toch hoofdzakelijk verkocht aan ouderen die met beperkte snelheid en zonder helm een stukje willen rijden? Misschien dat het statistisch klopt maar ik kijk maar gewoon om me heen en dan zie ik de snorfietsen met jonge bestuurders laag vliegen over de drempels in onze straat en dat zal bij de meeste lezers niet anders zijn. Het is zelfs zo erg dat een aantal gemeenten nu overweegt om na de bromfiets ook de snorfiets van het fietspad te weren omdat de snelheidsverschillen met de fietsers te groot is en er gevaarlijke situaties ontstaan.

De politiek, die er aan mee heeft gewerkt dat de snorfiets in deze uitvoering op de markt mochten komen, roept nu om draconische maatregelen: “Opvoeren aan banden leggen, meer controle, in beslag nemen en verbeurd verklaren”.
En de praktijk? Ze scheuren nog steeds rond zonder helm terwijl heel duidelijk aantoonbaar is dat bij snorfietsers veel vaker hoofdletsel voorkomt dan bij de helmdragende bromfietsers.

De snorfiets helemaal afschaffen zou volgens mij de beste oplossing zijn. Maar het is te overwegen eerst een tussenstap te maken en de helmplicht voor snorfietsers in te voeren. Onze Zuiderburen hebben die plicht voor hun bromfiets klasse A (snorfiets) sinds 2002 al ingevoerd.

Ja maar de ouderen dan die zich keurig gedragen op een snorfiets? Ook voor hen is het erg verstandig om een helm te dragen. Ook met geringe snelheid blijft het risico op hoofdletsel bij een ongeval groot. Ik ben er van overtuigd dat over een aantal jaren er ook een helmplicht komt voor fietsers zoals dat nu in Finland al het geval is. En wil je in afwachting daarvan toch nog lekker zonder iets op je hoofd in de open lucht rijden, koop dan een fiets met trapondersteuning. Binnenkort krijgen die misschien zelfs iets meer vermogen zodat je met een lichte trapbeweging rond de 20 km/h rijdt en … zo’n e-bike is begrensd op 25 km/h en niet op te voeren.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Snorfietsen: Helmplicht invoeren en langzaam laten uitsterven - VerkeersNet

Snorfietsen: Helmplicht invoeren en langzaam laten uitsterven

Mr.J (Koos) Spee – www.verkeerdebaas.nl

Ik herinner mij nog goed dat mijn vader in de periode dat ik nog op een driewieler reed een ‘eitje’ had. Dat was, voeg ik er haastig aan toe om misverstanden te voorkomen, een fiets waarbij op het voorwiel een motortje met een tankje, dat de vorm van een ‘eitje’ had, was gemonteerd.
Het aandrijvingsysteem van de bekende Solex, die je nu nog wel ziet rijden, was niet anders. Dat waren echt rijwielen met hulpmotor waar je indien nodig ook nog op kon fietsen.

In de loop van de jaren kwamen er steeds mooiere ‘rijwielen met hulpmotor’ die toen bromfiets of brommer gingen heten. In 1974 werd de snorfiets geïntroduceerd, kleine wieltjes, oranje plaatje en een beperkte snelheid.

Nadat in 1972 de helm voor motorrijders al was ingevoerd, werd die in 1975 ook voor de bestuurder van de bromfiets verplicht. De bestuurder van de snorfiets bleef buiten schot, hij mocht zonder helm rijden.
Toen een jaar later de kleine wieltjes voor snorfietsen werden afgeschaft en in 1985 ook nog eens de verplichte trapfunctie voor snor- en bromfietsen verdween, ging de scooter het straatbeeld bepalen.

En die scooter, dat kan een snorfiets zijn, maar ook een bromfiets. Vaak geen uiterlijke verschillen, ook niet in snelheid. Het verschil zit in de kleur van de kentekenplaat en het wel of niet dragen van de helm door de bestuurder. Zijn die snorfietsen dan zo opgevoerd? Nee hoor, daar hoef je weinig aan op te voeren. Omdat vaak het zelfde type scooter zowel als snorfiets en als bromfiets kan worden verkocht is er maar een hele kleine ingreep nodig om die snorfiets 50 km/h te laten rijden ipv van een maximum snelheid van 25 km/h.

Het gevolg is simpel weg dat je geen bromfiets meer koopt maar een snorfiets, daar een kleine ingreep aan pleegt ( is vaak nog terug te draaien dmv een schakelaar) en vervolgens lekker zonder helm met een (te) hoge snelheid over de weg scheurt. Maar die snorfiets wordt toch hoofdzakelijk verkocht aan ouderen die met beperkte snelheid en zonder helm een stukje willen rijden? Misschien dat het statistisch klopt maar ik kijk maar gewoon om me heen en dan zie ik de snorfietsen met jonge bestuurders laag vliegen over de drempels in onze straat en dat zal bij de meeste lezers niet anders zijn. Het is zelfs zo erg dat een aantal gemeenten nu overweegt om na de bromfiets ook de snorfiets van het fietspad te weren omdat de snelheidsverschillen met de fietsers te groot is en er gevaarlijke situaties ontstaan.

De politiek, die er aan mee heeft gewerkt dat de snorfiets in deze uitvoering op de markt mochten komen, roept nu om draconische maatregelen: “Opvoeren aan banden leggen, meer controle, in beslag nemen en verbeurd verklaren”.
En de praktijk? Ze scheuren nog steeds rond zonder helm terwijl heel duidelijk aantoonbaar is dat bij snorfietsers veel vaker hoofdletsel voorkomt dan bij de helmdragende bromfietsers.

De snorfiets helemaal afschaffen zou volgens mij de beste oplossing zijn. Maar het is te overwegen eerst een tussenstap te maken en de helmplicht voor snorfietsers in te voeren. Onze Zuiderburen hebben die plicht voor hun bromfiets klasse A (snorfiets) sinds 2002 al ingevoerd.

Ja maar de ouderen dan die zich keurig gedragen op een snorfiets? Ook voor hen is het erg verstandig om een helm te dragen. Ook met geringe snelheid blijft het risico op hoofdletsel bij een ongeval groot. Ik ben er van overtuigd dat over een aantal jaren er ook een helmplicht komt voor fietsers zoals dat nu in Finland al het geval is. En wil je in afwachting daarvan toch nog lekker zonder iets op je hoofd in de open lucht rijden, koop dan een fiets met trapondersteuning. Binnenkort krijgen die misschien zelfs iets meer vermogen zodat je met een lichte trapbeweging rond de 20 km/h rijdt en … zo’n e-bike is begrensd op 25 km/h en niet op te voeren.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.