Den Haag CS, sprinter, intercity BEELD ProRail Rob van Esch

NS dunt dienstregeling flink uit en zet vooral Sprinters in

NS start vanaf zaterdag 21 maart een speciale basisdienstregeling op. De vervoerder, die hierin samen optrekt met ProRail, laat dan in heel Nederland op alle stations twee keer per uur in beide richtingen een trein rijden. Op enkele belangrijke verbindingen rijden Intercity’s. Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen.

Verschillende redenen liggen aan dit besluit aan ten grondslag. NS en ProRail willen zorgen dat reizigers die afhankelijk zijn van de trein, de komende weken ‘kunnen blijven rekenen op een voorspelbare en betrouwbare treindienst.’

Met deze speciale basisdienstregeling spelen de bedrijven ook in op het stijgend aantal ziekmeldingen in vitale functies. Ook willen ze hun mensen alleen inzetten op de plekken waar het echt nodig is. Door overheidsmaatregelen tegen verspreiding van het coronavirus is bijvoorbeeld het aantal treinreizigers de afgelopen dagen al ‘drastisch gedaald’ tot 15 procent ten opzichte van een normale werkdag.

Afstand

Het, al met al, zal zo zijn dat ook de komende dagen niet alle treinen volgens de normale dienstregeling rijden. Maar de speciale basisdienstregeling gaat zaterdag in. NS roept reizigers op om kort voor vertrek de reisplanner te checken.

Bij de nieuwe dienstregeling gaan NS en ProRail uit van 35 procent van de zitplaatsen ten opzichte van normaal. De verwachting is dat dit voldoende is om reizigers op voldoende afstand van elkaar naar hun bestemming te blijven brengen. Ze monitoren dat op ‘dagelijkse basis’.

Internationale treinen

Concreet betekent dit het volgende. Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur. Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo. Op enkele belangrijke noord-zuid en oost-west-verbindingen rijden Intercity’s in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht.

Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen. De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet. Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.

Reizigers kunnen hierdoor te maken krijgen met een langere reistijd en vaker overstappen. NS zet zich in om per station, waar mogelijk, tenminste één winkel en één Tickets & Service-balie of OV Servicewinkel open te houden.

Papieren handdoekjes

De vervoerder heeft ook maatregelen genomen voor medewerkers, zowel in de trein als op de stations en in de winkels, om fysiek contact zoveel mogelijk te vermijden.? NS vraagt reizigers om gepaste afstand van elkaar te houden in de treinen.

In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak ‘extra aandacht’ besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is worden zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld.

Incidentenbestrijders

“De huidige situatie vraagt veel van ons allemaal”, zegt Roger van Boxtel, president-directeur van NS, in een verklaring. “We willen ook zuinig zijn op alle NS-collega’s, want we vragen veel van hen. Zeker nu we weten dat dit virus langere tijd in ons land aanwezig is, moeten we alle zeilen bij zetten om te zorgen dat dokters, hulpverleners en mensen die echt moeten reizen de trein kunnen pakken.”

John Voppen, CEO van ProRail, voegt toe: “We zetten er de schouders onder om te zorgen dat de treinen kunnen blijven rijden. Daarvoor is het cruciaal dat onze treinverkeersleiders, specialisten en incidentenbestrijders, en de monteurs van onze aannemers fit blijven. Bij hun werkzaamheden volgen ze de richtlijnen van het RIVM.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.