Snelweg A15 bij Rotterdam Zuid BEELD IenW/Tineke Dijkstra Fotografie

Winkeliers en transporteurs: coronavirus dwingt tot andere stadslogistiek

Ring Rotterdam Zuid A15 met veel verkeer, vrachtverkeer gaat over deze weg van de Rotterdamse havens en Maasvlakte richting het achterland en Duitsland. Zeer drukke weg met meedere rijbanen en rijbanen voor doorgaand verkeer en plaatselijk verkeer. Verkeersplein Vaanplein met fly-overs, viaducten, druk knooppunt dat vergroot en vernieuwd is.

Ondernemersvereniging evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) willen dat gemeenten venstertijden voor het gebruik van vrachtauto’s in de binnenstad voorlopig buiten werking stellen. Volgens de beide organisaties staan venstertijden de door de coronacrisis noodzakelijke aanpassingen in de openingstijden van winkels in de weg.

“De bij ons aangesloten eenmanszaken en winkelketens willen graag bezien of kortere openingstijden kunnen gaan bijdragen aan het opvangen van het omzetverlies veroorzaakt door corona”, aldus algemeen directeur van evofenedex, Machiel van der Kuijl. “Maar omdat venstertijden de levering van goederen in veel steden verplicht voor 11 uur in de ochtend laat plaatsvinden, is dat nu nog geen reëel alternatief.”

Impact beperken

Veel van de winkeliers hebben het nu financieel heel zwaar, stelt TLN-voorzitter Elisabeth Post. “Om het hoofd boven water te houden willen winkeliers daarom hun deuren pas later op de dag openen. Dan redden ze het net met de kosten voor de inzet van personeel en beperken ze het gebruik van energiekosten. Door verruiming van de venstertijden kunnen transportbedrijven aan de slag blijven voor het beleveren van winkeliers, die open kunnen blijven.”

TLN en evofenedex roepen gemeenten en gemeenteraden daarom op om snel te besluiten tot een tijdelijke opschorting van de werking van venstertijden. “Dat zou echt zoveel mkb’ers en transporteurs helpen de impact van corona op binnenstedelijke winkelcentra te beperken”, besluit Van der Kuijl.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Winkeliers en transporteurs: coronavirus dwingt tot andere stadslogistiek - VerkeersNet
Snelweg A15 bij Rotterdam Zuid BEELD IenW/Tineke Dijkstra Fotografie

Winkeliers en transporteurs: coronavirus dwingt tot andere stadslogistiek

Ring Rotterdam Zuid A15 met veel verkeer, vrachtverkeer gaat over deze weg van de Rotterdamse havens en Maasvlakte richting het achterland en Duitsland. Zeer drukke weg met meedere rijbanen en rijbanen voor doorgaand verkeer en plaatselijk verkeer. Verkeersplein Vaanplein met fly-overs, viaducten, druk knooppunt dat vergroot en vernieuwd is.

Ondernemersvereniging evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) willen dat gemeenten venstertijden voor het gebruik van vrachtauto’s in de binnenstad voorlopig buiten werking stellen. Volgens de beide organisaties staan venstertijden de door de coronacrisis noodzakelijke aanpassingen in de openingstijden van winkels in de weg.

“De bij ons aangesloten eenmanszaken en winkelketens willen graag bezien of kortere openingstijden kunnen gaan bijdragen aan het opvangen van het omzetverlies veroorzaakt door corona”, aldus algemeen directeur van evofenedex, Machiel van der Kuijl. “Maar omdat venstertijden de levering van goederen in veel steden verplicht voor 11 uur in de ochtend laat plaatsvinden, is dat nu nog geen reëel alternatief.”

Impact beperken

Veel van de winkeliers hebben het nu financieel heel zwaar, stelt TLN-voorzitter Elisabeth Post. “Om het hoofd boven water te houden willen winkeliers daarom hun deuren pas later op de dag openen. Dan redden ze het net met de kosten voor de inzet van personeel en beperken ze het gebruik van energiekosten. Door verruiming van de venstertijden kunnen transportbedrijven aan de slag blijven voor het beleveren van winkeliers, die open kunnen blijven.”

TLN en evofenedex roepen gemeenten en gemeenteraden daarom op om snel te besluiten tot een tijdelijke opschorting van de werking van venstertijden. “Dat zou echt zoveel mkb’ers en transporteurs helpen de impact van corona op binnenstedelijke winkelcentra te beperken”, besluit Van der Kuijl.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.