Apps waarschuwen voor ambulances. BEELD iStock/Ignatiev

‘Halvering ongevallen vraagt ons nu na te denken over thuiswerken’

Apps waarschuwen voor ambulances. BEELD iStock/Ignatiev

“Het zou goed zijn om na deze crisis goed af te wegen in hoeverre een afspraak op locatie echt waardevol is.” Dat zegt Veilig Verkeer Nederland in reactie op de cijfers van de STAR. Het aantal ongevallen is vorige week met 50 procent gedaald ten opzichte van dezelfde week in 2019. Ook de tijden dat de meeste ongelukken gebeuren zijn – in dezelfde vergelijking – anders: rond 11 uur en tussen 14 en 15 uur.

Vanaf week 11 zie je het aantal ongevallen verminderen: met zo’n tien procent. Een week later volgt een vrije val. Dan daalt het aantal met vijftig procent: zo’n 880 ongevallen minder. De cijfers komen van de STAR en zijn gebaseerd op registraties van de politie. STAR staat voor Smart Traffic Accident Reporting en is een initiatief van onder meer de politie, Verbond van Verzekeraars en verkeersadviesbureau VIA.

Evident

“Die daling was wel een beetje te verwachten”, zegt VIA-directeur Giedo Donkers. “Het totale verkeer neemt af, dan is het logisch dat ook aantal ongevallen afneemt. En als er minder verkeer op de weg is, kunnen er bovendien minder conflictsituaties ontstaan.”

Zo ziet Veilig Verkeer Nederland het ook. “Nimmer werd thuiswerken zo groot uitgerold”, zegt woordvoerder Rob Stomphorst. “Dat dit een gunstige uitwerking heeft op de mobiliteit en de verlaging van het aantal verkeersslachtoffers is evident. Dit in combinatie van de verlaging van de maximumsnelheid zorgt voor een minder verkeersslachtoffers.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Daling verkeersongevallen BEELD Via/Star
Daling verkeersongevallen BEELD Via/Star

VIA keek ook naar het verloop van het aantal verkeersongevallen per uur. Het bureau vergeleek week 12 met dezelfde week in 2019. Er ontstaat een bijzonder beeld, legt Donkers uit. “Wat opvalt is dat de avondspits opschuift naar eerder op de dag: tussen 14 en 15 uur.” Evengoed opmerkelijk is overigens dat van de ochtendspits enkel een piekje om 11 uur is overgebleven.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Daling verkeer BEELD Via/Star
Daling ongevallen per uur BEELD Via/Star

Over de verdeling van het aantal ongevallen over het land kan Donkers nog niet veel zeggen. Het vaakst ging het mis in dikker bevolkte gebieden – centra van steden of dorpen onder meer. Welke provincie gunstige cijfers laat zien, is bijvoorbeeld nog onderwerp van onderzoek. Gebeuren op de plekken waar het aantal coronabesmettingen het hoogste is inderdaad de minste ongevallen? Op die vraag bijvoorbeeld zou dan antwoord kunnen komen.

Interessante gedachte

Misschien nog wel interessanter is de vraag hoe het aantal ongevallen zich deze en komende weken ontwikkelt. “Daalt het aantal nog verder? Dat is een interessante gedachte. Dat hangt ook echt af van vervolgmaatregelen. Als we in een totale lockdown komen, dan zullen de cijfers nog lager worden. Ook interessant is dan om te kijken welke ongevallen overblijven.”

Veel medewerkers van bedrijven maken vanuit gewoonte fysieke afspraken

Komende tijd hopen Donkers en zijn collega’s meer inzichten te kunnen verwerven. Sowieso hebben de STAR-cijfers een kleine doorlooptijd, legt hij uit. “De meeste registraties krijg je gelijk al binnen, maar de mutaties volgen vaak later. Overlijdt iemand dertig dagen na een ongeval, dan reken je diegene, als dat medisch is vastgesteld, tot een verkeersdode. Maar iemand die door een hartstilstand tegen een boom rijdt, tellen we weer niet mee als verkeersslachtoffer.”

Maar Donkers kan in ieder geval nu al zeggen: “Misschien is thuiswerken nog zo slecht niet, mits we alles draaiende kunnen houden.”

Waardevol

Zo staat Stomphorst er ook in. “Veel medewerkers van bedrijven maken vanuit gewoonte fysieke afspraken. Ook wanneer dat eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft. Het zou daarom goed zijn om na deze crisis af te spreken dat bij het maken van elke afspraak, goed wordt afgewogen in hoeverre het waardevol is om op locatie af te spreken. Misschien kan het net zo goed online.”

Hij vervolgt: “Wanneer we uit deze crisis leren dat massaal thuiswerken goed is voor de verkeersveiligheid en ook nog een keer tijdwinst oplevert, dan moeten we daar meer mee. We kunnen als samenleving doorvoeren dat we bijvoorbeeld een vijfde deel van de totale werktijd thuiswerken.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

'Halvering ongevallen vraagt ons nu na te denken over thuiswerken' - VerkeersNet
Apps waarschuwen voor ambulances. BEELD iStock/Ignatiev

‘Halvering ongevallen vraagt ons nu na te denken over thuiswerken’

Apps waarschuwen voor ambulances. BEELD iStock/Ignatiev

“Het zou goed zijn om na deze crisis goed af te wegen in hoeverre een afspraak op locatie echt waardevol is.” Dat zegt Veilig Verkeer Nederland in reactie op de cijfers van de STAR. Het aantal ongevallen is vorige week met 50 procent gedaald ten opzichte van dezelfde week in 2019. Ook de tijden dat de meeste ongelukken gebeuren zijn – in dezelfde vergelijking – anders: rond 11 uur en tussen 14 en 15 uur.

Vanaf week 11 zie je het aantal ongevallen verminderen: met zo’n tien procent. Een week later volgt een vrije val. Dan daalt het aantal met vijftig procent: zo’n 880 ongevallen minder. De cijfers komen van de STAR en zijn gebaseerd op registraties van de politie. STAR staat voor Smart Traffic Accident Reporting en is een initiatief van onder meer de politie, Verbond van Verzekeraars en verkeersadviesbureau VIA.

Evident

“Die daling was wel een beetje te verwachten”, zegt VIA-directeur Giedo Donkers. “Het totale verkeer neemt af, dan is het logisch dat ook aantal ongevallen afneemt. En als er minder verkeer op de weg is, kunnen er bovendien minder conflictsituaties ontstaan.”

Zo ziet Veilig Verkeer Nederland het ook. “Nimmer werd thuiswerken zo groot uitgerold”, zegt woordvoerder Rob Stomphorst. “Dat dit een gunstige uitwerking heeft op de mobiliteit en de verlaging van het aantal verkeersslachtoffers is evident. Dit in combinatie van de verlaging van de maximumsnelheid zorgt voor een minder verkeersslachtoffers.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Daling verkeersongevallen BEELD Via/Star
Daling verkeersongevallen BEELD Via/Star

VIA keek ook naar het verloop van het aantal verkeersongevallen per uur. Het bureau vergeleek week 12 met dezelfde week in 2019. Er ontstaat een bijzonder beeld, legt Donkers uit. “Wat opvalt is dat de avondspits opschuift naar eerder op de dag: tussen 14 en 15 uur.” Evengoed opmerkelijk is overigens dat van de ochtendspits enkel een piekje om 11 uur is overgebleven.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Daling verkeer BEELD Via/Star
Daling ongevallen per uur BEELD Via/Star

Over de verdeling van het aantal ongevallen over het land kan Donkers nog niet veel zeggen. Het vaakst ging het mis in dikker bevolkte gebieden – centra van steden of dorpen onder meer. Welke provincie gunstige cijfers laat zien, is bijvoorbeeld nog onderwerp van onderzoek. Gebeuren op de plekken waar het aantal coronabesmettingen het hoogste is inderdaad de minste ongevallen? Op die vraag bijvoorbeeld zou dan antwoord kunnen komen.

Interessante gedachte

Misschien nog wel interessanter is de vraag hoe het aantal ongevallen zich deze en komende weken ontwikkelt. “Daalt het aantal nog verder? Dat is een interessante gedachte. Dat hangt ook echt af van vervolgmaatregelen. Als we in een totale lockdown komen, dan zullen de cijfers nog lager worden. Ook interessant is dan om te kijken welke ongevallen overblijven.”

Veel medewerkers van bedrijven maken vanuit gewoonte fysieke afspraken

Komende tijd hopen Donkers en zijn collega’s meer inzichten te kunnen verwerven. Sowieso hebben de STAR-cijfers een kleine doorlooptijd, legt hij uit. “De meeste registraties krijg je gelijk al binnen, maar de mutaties volgen vaak later. Overlijdt iemand dertig dagen na een ongeval, dan reken je diegene, als dat medisch is vastgesteld, tot een verkeersdode. Maar iemand die door een hartstilstand tegen een boom rijdt, tellen we weer niet mee als verkeersslachtoffer.”

Maar Donkers kan in ieder geval nu al zeggen: “Misschien is thuiswerken nog zo slecht niet, mits we alles draaiende kunnen houden.”

Waardevol

Zo staat Stomphorst er ook in. “Veel medewerkers van bedrijven maken vanuit gewoonte fysieke afspraken. Ook wanneer dat eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft. Het zou daarom goed zijn om na deze crisis af te spreken dat bij het maken van elke afspraak, goed wordt afgewogen in hoeverre het waardevol is om op locatie af te spreken. Misschien kan het net zo goed online.”

Hij vervolgt: “Wanneer we uit deze crisis leren dat massaal thuiswerken goed is voor de verkeersveiligheid en ook nog een keer tijdwinst oplevert, dan moeten we daar meer mee. We kunnen als samenleving doorvoeren dat we bijvoorbeeld een vijfde deel van de totale werktijd thuiswerken.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.