NS-station Arnhem Centraal BEELD IenW, Tineke Dijkstra Fotografie

OV-NL: uitgedunde dienstregeling verlengd tot zeker 28 april

Vervoerders in het OV moeten zeker tot 28 april met een uitgedunde dienstregeling rijden. Dat meldt voorzitter Pedro Peters van OV-NL in reactie op de verlenging van de maatregelen om de verdere uitbraak van het coronavirus te voorkomen. Maar dit betekent wel dat de financieringsproblemen van het openbaar vervoer ‘alleen maar groter’ worden. 

Het kabinet maakte dinsdagavond bekend dat scholen, kinderdagverblijven en eet- en drinkgelegenheden tot 28 april dichtblijven. Ook de andere maatregelen die eerder tot 6 april zouden gelden, blijven van kracht. “Dit betekent dat we nog langer een beroep moeten doen op onze medewerkers en reizigers. Ik wil reizigers oproepen om alleen met het openbaar vervoer te reizen als het nodig is. Dan zullen wij als vervoerders zorgen dat we er zijn.”

Dienstregeling

Peters wijst erop dat van dag tot dag wordt gemonitord hoe de dienstregeling verloopt. “Als het te druk is in de metro of bus, dan breiden we zo nodig uit.” De maatregelen die zijn genomen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen trekken volgens Peters ‘een zware wissel’ op medewerkers in het openbaar vervoer, maar zij zijn tegelijkertijd ‘gemotiveerd om door te gaan’.

De voorzitter is niet verbaasd over dat de maatregelen tot 28 april zijn verlengd. “Dit hadden we wel verwacht”, zegt Peters. “Maar dit betekent wel dat de financieringsproblemen van het openbaar vervoer alleen maar groter worden. Als een maand lang het aantal reizigers met 90 procent minder is dan normaal, dan betekent dat een verlies van 120 miljoen euro voor de stads- en streekvervoerder en een verlies van 100 miljoen euro voor NS.”

In het scenario dat Peters schetst wordt uitgegaan van dat decentrale overheden niet voor honderd procent subsidies garanderen. Mocht dat wel het geval zijn, dan zou het voor de stads- en streekvervoerders om een verlies van 75 miljoen euro gaan.

Tegemoetkoming

Peters geeft aan dat de OV-bedrijven aanspraak kunnen maken op de noodmaatregel overbrugging van behoud voor werkgelegenheid (NOW). De NOW-regeling zorgt ervoor dat bedrijven die de komende tijd tenminste 20 procent omzetverlies lijden door de coronacrisis, een tegemoetkoming in de loonkosten kunnen aanvragen. Daarbij neemt de overheid 90 procent van de loonkosten van bedrijven over. “Ook al krijgen we deze toegekend dan blijft er nog een enorm gat over.”

“Waar je ziet dat andere bedrijven in tijden van crisis snijden in de kosten, blijven wij onverminderd doorgaan. Wij kunnen niet in personeel snijden, want wij hebben hen ook na de crisis nodig. De monteurs zijn nog aan het werk en de schoonmaak van voertuigen is zelf geïntensiveerd. Er is geen hogere wiskunde voor nodig om te bedenken dat dit financieel niet vol te houden is.

Het openbaar vervoer is een vreemde sector in de markt, benadrukt Peters. “Het zijn ondernemingen die allemaal werken in opdracht van de overheid. Openbaar vervoer is een nutsvoorziening. De overheid bepaalt het product en de prijs, dus hoe de dienstregeling eruit moet zien en hoe duurt een kaartje is. Wij vragen het ministerie en de decentrale overheden om ons te compenseren in onze bedrijfsvoering.”

Personeel

Naast de financiële tekorten die er zullen ontstaan zullen de gevolgen van de coronacrisis ook steeds zwaarder worden voor de medewerkers in het OV, verwacht de voorzitter. “De mensen in de zorg staan natuurlijk voorop als vitaal beroep. Zij staan op de barricades. De mensen in het OV staan daarachter en zorgen dat zij veilig op hun werk kunnen komen. We zullen opnieuw een beroep moeten doen op onze mensen om hun schouders eronder te zetten. Het was ook fijn dat Rutte maandag tijdens een werkbezoek bij HTM medewerkers een hart onder de riem stak.”

Ondanks dat het een pittige tijd is voor medewerkers in het OV is het ziekteverzuim de afgelopen tijd ‘redelijk stabiel’ gebleven, meldt Peters.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is algemeen hoofdredacteur van de ProMedia-vakbladen en is redacteur van zusteruitgave SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.