Bovag peilt wekelijks via hun coronamonitor hoe de leden ervoor staan. Daaraan deden 1800 van de 9000 leden mee. Het is een gemêleerde groep: zowel garages als verhuurbedrijven, verkeersopleiders, fietsenhandelaren en tankstationhouders zijn lid. Gezamenlijk schatten zij het omzetverlies op 46,5 procent. Voor rijscholen ligt dat anders: door het lesverbod zien zij hun vrijwel volledige omzet verdampen.

De branchevereniging concludeert dat Nederland tot stilstand is gekomen. “Mensen nemen alleen de auto als dat echt nodig is. Verder staat het verkeer vrijwel stil”, zegt een woordvoerder. Bedrijven zien de gevolgen van de coronacrisis met name in een sterke daling van het aantal klanten. Ook is er minder werk op de plank. De rijschoolsector ligt, als gezegd, helemaal plat.

Banen schrappen

Liquiditeit blijft de belangrijkste zorg van de Bovag-leden. Om het verlies aan omzet financieel te dragen, verwacht 80 procent van de bedrijven tussen nu en drie maanden extra krediet nodig te hebben. Ruim een kwart van de bedrijven in de branche verwacht banen te schrappen. Ondanks alles zijn de meeste deelnemers van de monitor nog positief over de afloop van deze crisis: 71,9 procent van de ondernemers heeft er vertrouwen in dat hun bedrijf door deze crisis heen komt.

Ook ziet Bovag een stijging in het aantal leden dat gebruik maakt van de hulpregelingen van de overheid, zoals de NOW-regeling, bedoeld voor banenbehoud. Een deel van de leden ondervindt problemen bij het aanvragen van de de regeling. Met name grotere?bedrijven met diverse bedrijfsactiviteiten, zoals autodealerholdings, dreigen door hun structuur buiten de boot te vallen. Ook seizoensgebonden ondernemers, zoals caravan- en camperbedrijven, zou de huidige regeling niet passen.