Arriva Deurne Limburg BEELD Inge Jacobs

80% van de Nederlanders keert na coronacrisis terug naar oude vervoerswijze

Meer dan een kwart van de mensen die zijn gaan thuiswerken wil dit in de toekomst blijven doen. Het overgrote deel van de mensen verwacht na de coronacrisis weer terug te gaan naar het vervoerwijzegebruik van voor de crisis. Dat blijkt uit een enquête van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onder zo’n 2.500 leden van het Mobiliteitspanel Nederland.

Voor ongeveer de helft van de werkende Nederlanders heeft de coronacrisis nu al impact op de werksituatie. Deze groep is minder (16 procent), juist meer (8 procent), of op andere tijden gaan werken (24 procent) of is zelfs tijdelijk gestopt met werken (10 procent).

Bevalt goed

Ongeveer 44 procent van de werkenden is als gevolg van de coronacrisis gestart met, of meer gaan thuiswerken. Van hen zegt 61 procent dat thuiswerken hen makkelijk afgaat. Meer dan een kwart wil ook na de coronacrisis vaker blijven thuiswerken. Op afstand vergaderen lijkt ook een blijvertje te zijn. Ongeveer 30 procent zit vaker dan voorheen achter het beeldscherm met collega’s te overleggen. Meer dan een derde wil dat ook na de crisis vaker op deze manier blijven doen.

Door de contactbeperkingen is het gemiddeld aantal verplaatsingen flink afgenomen: van 8 naar 3,6 verplaatsingen in drie dagen. De gemiddelde afstand die mensen afleggen kelderde mee: van gemiddeld 94 naar 30 kilometer in drie dagen. De gemiddelde verplaatsingsafstand is afgenomen van 12 naar 8 kilometer per verplaatsing.

OV mijden

Als mensen de deur nog uitgaan, is dat vaak voor een ommetje. Voor de coronacrisis was de hond uitlaten de belangrijkste reden voor een zogeheten rondeverplaatsing. Nu is dat een blokje om, meestal te voet of op de fiets. De afstand die mensen lopend of fietsend afleggen per verplaatsing is fors gestegen. Lopen doet men nu gemiddeld over een afstand van 2,2 kilometer, tegen 1,2 kilometer voor de coronacrisis. Een fietsverplaatsing is gemiddeld ook 1 kilometer langer dan voorheen: 4,3 in plaats van 3,3 kilometer gemiddeld.

Als mensen toch op pad moeten, dan mijden ze het OV. 88 procent geeft momenteel de voorkeur aan een individueel vervoermiddel, zoals auto of fiets. Het overgrote deel (circa 80 procent) van de mensen verwacht na de coronacrisis weer terug te gaan naar het vervoerwijzegebruik van voor de crisis. Wel verwacht ongeveer 20 procent meer te gaan lopen en fietsen. Een ongeveer even grote groep zegt straks minder te vliegen dan voorheen.

Krimp wegverkeer

Het onderzoek is uitgevoerd met het Mobiliteitspanel Nederland (MPN). Het MPN bestaat uit een representatieve groep Nederlanders die gedurende een reeks van jaren over hun reisgedrag worden bevraagd. Dit maakt het mogelijk het reisgedrag in de huidige periode te vergelijken met het reisgedrag van dezelfde groep Nederlanders voordat er sprake was van een coronacrisis.

De crisis remt ook de groei van het wegverkeer, zo meldde het KiM vorige week al. Als deze situatie nog lang aanhoudt, en een diepe economische recessie volgt, dan komt het totale wegverkeer in heel Nederland pas in 2025 weer voorbij het niveau van 2019. Dat kwam naar voren in de de trendprognose wegverkeer 2020-2025. De onderzoekers baseerden hun berekeningen op de publicatie ‘Scenario’s economische gevolgen coronacrisis’ van het CPB en op verkeersgegevens van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.