OV-chipkaart, station Zwolle FOTO VerkeersNet

Deze opties verkent het ministerie om OV in goede banen te leiden

Treinen, trams en bussen kunnen hooguit een kwart van de reizigers van vóór de coronatijd vervoeren vanwege de maatregel om 1,5 meter afstand te bewaren. Om dat in goede banen te leiden, wordt gedacht aan het reizen in blokken of een app waarmee mensen een plek zouden kunnen reserveren. Een werkgroep onder leiding van het ministerie van Infrastructuur is met de ov-sector bezig met oplossingen die praktisch werkbaar en uitvoerbaar zijn, meldt een woordvoerder.

Er liggen veel ideeën op tafel. Er wordt nagedacht over wie, wanneer mag reizen. De werkgroep kijkt bijvoorbeeld naar het aanpassen van lestijden, zodat studenten zich meer verspreiden over de dag en naar de mogelijkheid om de trein op verschillende momenten van de dag alleen toegankelijk te maken voor bepaalde reisgroepen.

Nog even duren

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zei voor het begin van de ministerraad dat er al aan een aantal apps wordt gewerkt. “Maar of die ook echt een oplossing kunnen zijn nu als landelijke app voor het reizen met het ov, kan ik niet beoordelen.” Het gaat volgens haar nog wel even duren voordat er zo’n reserveringsapp is. Halverwege mei hoopt het ministerie meer duidelijkheid te kunnen geven over de maatregelen en de praktische aanpak.

Het openbaar vervoer blijft in elk geval, ook na een eventuele versoepeling van de coronamaatregelen, voorlopig bedoeld voor noodzakelijke reizen, aldus het ministerie. Dat is al sinds maart, waardoor nog maar 10 tot 15 procent van het gebruikelijke aantal reizigers is overgebleven. Het gaat vooral om mensen in cruciale beroepen die naar hun werk moeten. Ook scholieren en studenten komen daar straks bij als de scholen opengaan.

Lastig

Het wordt lastig om eerlijk te besluiten wie wel of niet van het openbaar vervoer gebruik mag maken, vindt Pedro Peters, de voorzitter van branchevereniging OV-NL. Eerder stelde hij al die keuze niet wil maken. “Als we die anderhalve meter moeten handhaven, moet het kabinet aangeven hoe dat geordend moet worden. Of je moet kijken naar een variant waarbij die anderhalve meter in het OV wordt losgelaten. Dat is de enige manier om in het OV meer reizigers te vervoeren.” Dan is het misschien een optie om met mondkapjes te gaan werken, net als in Duitsland, denkt hij.

Jasper van Kuijk, expert op het gebied van OV-betalen, stelt op Twitter dat zo’n app zelfs op technologisch gebied nog wel wat voeten in de aarde heeft. De OV-kaart heeft nu geen digitale functie die aangeeft of een reiziger gereserveerd heeft. Bovendien moeten reizigers een reservering eerst bij een kaartautomaat op hun chipkaart laden.

Niet mogelijk

De mogelijkheid om hiervoor een app te gebruiken, wijst Van Kuijk in eerste instantie van de hand. Hij stelt dat radiocommunicatie tussen OV-chippoorten en OV-chippalen nog niet mogelijk is. Een alternatief zijn barcodes, maar zelfs deze zijn slechts bij bepaalde OV-chippoorten een optie. De palen op veel kleinere stations en de lezers in trams en bussen zijn hier bij lange na nog niet allemaal geschikt voor.

Maatschappij Voor Beter OV wijst op ‘grote privacyproblemen die aan deze app kleven.’ Ook stelt de reizigersorganisatie dat niet iedereen een smartphone in zijn bezit heeft om een app te gebruiken. Controle op het juiste gebruik van de app en het niet reizen zonder zo’n app, is volgens de organisatie ondoenlijk.

Bron: ANP/OVPro

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.