Ovonde Valkenboslaan Den Haag BEELD IenW, Tineke Dijkstra Fotografie

Kijk webinar terug: hoe spelen steden in op anderhalvemeter-mobiliteit?

Fietsen en wandelen winnen enorm aan populariteit in deze coronacrisis, blijkt uit mobiliteitsdata. Gemeentes Rotterdam en Den Haag spelen hierop in, onder meer door ervoor te zorgen dat kinderen na de vakantie weer veilig naar school kunnen. Ze hebben veel ruimte om maatregelen te nemen, maar proberen steeds om de korte termijn en de lange termijn aan elkaar te verbinden. Op- en afschalen zijn kernwoorden. Dat kwam naar voren in het webinar dat VerkeersNet donderdag organiseerde.

Fietspaden op de rijbaan. Vaker groen licht voor fietsers en voetgangers. Een 20km/uur-zone in de binnenstad. Zomaar wat voorbeelden van maatregelen die steden in de landen om ons heen nemen om te zorgen dat mensen in deze coronacrisis veilig van A naar B kunnen komen.

Waar blijft Nederland, vragen veel mensen. Maar ook: de automobilist wordt weggepest. ‘Onvriendelijk beleid’ wordt naar voren gehaald of is er als donderslag bij heldere hemel. Welke maatregelen nemen steden in Nederland eigenlijk? En hoe komen ze tot die keuze? Welke mogelijkheden hebben zij om te voorkomen dat het te druk wordt op wegen, fiets- en voetpaden en in het OV? Belangrijke vragen nu de 1,5 meter-samenleving voorlopig ‘het nieuwe normaal’ is.

Lekkere weer

Zes sprekers gingen tijdens een webinar van VerkeersNet opzoek naar antwoorden op die vragen:

  • Sander van der Drift, expert mobiliteitsdata bij DAT.Mobility
  • Stefan de Graaf, senior adviseur mobiliteit bij DAT.Mobility
  • Kristiaan Leurs, senior adviseur mobiliteit bij de gemeente Rotterdam
  • Frans Botma, senior beleidsadviseur mobiliteit bij de gemeente Den Haag
    Marcel Touset, adviseur mobiliteit bij APPM, en in die hoedanigheid projectleider Rotterdamse Mobiliteitsaanpak
  • Birgit Cannegieter, procesmanager mobiliteit bij APPM

Bekijk het webinar hieronder terug.

Van der Drift startte met een snelle blik op de weg. Welk effect heeft deze crisis op hoe we autorijden, fietsen, lopen of met het OV reizen? Duidelijk werd dat onder meer dat mensen gemiddeld meer tijd lopen dan autorijden. Ook fietsen mensen verder. Mogelijk speelt het lekkere weer een rol, verklaart hij. Bekijk zijn sheets hier.

Daarna bespraken Leurs en Botma welke maatregelen de gemeenten Rotterdam en Den Haag op de korte termijn nemen. Die korte termijn is al snel: 11 mei, als de basisscholen weer open gaan. Botma vertelde dat bij verschillende scholen in Den Haag schoolstraten ingericht worden. Deze straten worden op bepaalde momenten deels afgesloten voor ander verkeer. Ook in Rotterdam heeft de veiligheid van ouders en kinderen prioriteit.

Communicatie

Zij, en Touset en Cannegieter, sloten af met een perspectief op de lange termijn. Leidt deze crisis tot een oplossing voor al die uitdagingen waar de mobiliteitssector mee kampt? Op- en afschalen van maatregelen is heel belangrijk, benadrukte Cannegieter. Drie factoren zijn daarbij belangrijk volgens haar: communicatie, gedrag en handhaven en de inrichting van de openbare ruimte.

Touset zei dat je nu wilt voorkomen dat iedereen in de auto kruipt. Dat zou een beweging zijn die tegen de ontwikkelingen vóór de coronatijd in gaat. Hij wees in dat licht op het Trias Mobilica. Mensen zouden voorlopig niet of minder moeten reizen, en als ze toch de weg op moeten, moeten ze ander en/of schoon vervoersmiddel kiezen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.