‘Verkeersdrukte buiten de spits soms bijna als vanouds’

Op sommige momenten buiten de spits is het weer bijna even druk als gebruikelijk. Het gaat vooral om recreatief verkeer, voornamelijk mensen die gaan winkelen. Dat meldt de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). 

De databank houdt sinds 17 maart de drukte op de weg bij, zowel voor het hoofd- als het onderliggend wegennet. Dat gebeurt op basis van de lussen in het netwerk voor verschillende dinsdagen. Die 17de is een markant moment. Het is de dag nadat premier Mark Rutte zijn toespraak hield, en is twee dagen na het moment waarop hij aankondigde dat alle horeca dicht moet. De databank houdt de ontwikkeling bij aan de hand van een index. Referentiedatum is dinsdag 3 maart, omdat die dag ‘verkeerskundig vrij representatief’, en dus redelijk normaal was.

Normale waarden

Het verkeer leeft al weken op, voornamelijk buiten de spits. Dat is nu niet anders, schrijft NDW-onderzoeker Bas Turpijn in zijn datablog. “De opgaande trend opnieuw duidelijk: sinds 24 maart, het dieptepunt met de grootste vraaguitval, zien we het autoverkeer geleidelijk toenemen. In de restdag (tussen 9.00 – 17.00) zien we op sommige momenten dat het verkeer alweer bijna ‘normale’ waarden laat zien.”

Afgelopen dinsdag reed er gemiddeld 29 procent minder verkeer op de snelweg dan op 3 maart. Een week eerder was het nog 31 procent rustiger. Buiten de spits is het herstel het duidelijkst zichtbaar. Zo was het afgelopen dinsdag om 14.00 uur op de snelwegen 22 procent rustiger dan voor de coronamaatregelen. Op de laatste dinsdag van maart reden op dat tijdstip nog 36 procent minder voertuigen op de snelweg. Ook op het onderliggend wegennet wordt het drukker. Daar was het die dinsdag om 14.00 uur zo’n 10 procent rustiger, terwijl het daar de laatste dinsdag van maart op dat datzelfde tijdstip zo’n 23 procent rustiger was.

Pompsector

Reden voor de drukte op dit type weg kan zijn dat mensen eerder korte dan lange afstanden afleggen, zei Turpijn vorige week tegen VerkeersNet. “Daar wijst onderzoek van Rijkswaterstaat ook op. Het aantal voertuigkilometers blijkt afgenomen, dat duidt erop dat lange afstanden dalen, en dat zie je dus terug op het hoofdwegennet. En je hoort het ook in de pompsector. Ondernemers daar hebben te maken met flinke omzetdalingen. Ook dat duidt erop dat het aantal kilometers dat mensen rijden sterk gedaald is. En dat zie je dus terug in deze cijfers.”

Figuur 1 Verkeersindex verschillende dinsdagen per netwerk over de dag, waarbij 3 maart = 100 BEELD NDW

Om deze vraaguitval nader te duiden keek Turpijn naar de reismotieven per dagdeel. “Het CBS voert jaarlijks een groot mobiliteitsonderzoek uit naar de aard en omvang van verplaatsingen: Onderweg in Nederland (OdiN). De meest recent gepubliceerde onderzoeksresultaten stammen weliswaar uit 2018. Als we deze doortrekken naar nu, zien we dat in de ochtendspits het woon-werkverkeer veruit het belangrijkste motief is. Aangezien een groot deel van de werknemers nog altijd vanuit huis werkt, is het dan ook logisch dat we in de spits periode de grootste dalingen zien.”

Figuur 2 Reismotieven van autoverplaatsingen per dagdeel op basis van OdiN BEELD CBS/NDW
Figuur 2 Reismotieven van autoverplaatsingen per dagdeel op basis van OdiN BEELD CBS/NDW

Wat is dan het verkeer dat voor een opleving zorgt? “Op basis van OdiN zouden we kunnen stellen dat dit vooral recreatief verkeer is. Ook het winkelend motief zal een behoorlijke bijdrage leveren: her en der zien we het ook alweer drukker worden in de winkelstraten.”

Maar ook tijdens de spits trekt het verkeer langzaam aan. Desalniettemin is de vraaguitval nog erg groot, schrijft Turpijn. “Op het dieptepunt was het ochtendspitsverkeer gehalveerd. Inmiddels zien we een vraaguitval van ca. 40 procent.”

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.