Woon-werkverkeer 2.0: fietsen, carpoolen en flexibel parkeren

Steeds meer mensen gaan weer naar het werk, zeker als straks de coronamaatregelen versoepeld worden. Hoe kunnen werkgevers voorkomen dat het parkeerterrein binnen no time vol staat met auto’s? Biedt flexibele parkeermogelijkheden en laat mensen weer carpoolen, want dat is veiliger dan het openbaar vervoer, zegt mobiliteitsexpert Joost Bijlsma. Maar startpunt is volgens hem het stimuleren van de fiets. Daar kan volgens hem veel in verbeteren.

De verkeersdrukte buiten de spits is soms bijna als vanouds, meldde de NDW vorige week in een analyse. Hoe gaat dat volgende week, als alle basisscholen weer open zijn en naar verwachting meer mensen naar het werk gaan? En als straks steeds meer maatregelen worden versoepeld? Hoe kunnen werkgevers voorkomen dat iedereen met de auto gaat? En dat het parkeerterrein niet binnen no time vol staat op het moment dat mensen toch de auto moeten pakken?

Kantorencomplex

“Thuiswerken wordt het nieuwe normaal”, zegt Joost Bijlsma, directeur van Toogethr, een zakelijk mobiliteitsplatform. “Het staat ook op de eerste plek van de Corona-vervoersladder. Op de tweede plek staat fietsen: met een ebike of gewoon model. De speed pedelec staat op plaats drie.”

Als thuiswerken niet of niet alle dagen lukt, zetten werkgevers wat Bijlsma betreft dus in op de fiets. Dit is natuurlijk gesneden koek voor iedereen die zich met fietsstimulatie bezighoudt, erkent hij. Toch kan de manier waarop partijen de fiets voor het voetlicht brengen flink verbeteren, is zijn overtuiging. “Als ik naar mijn eigen situatie kijk: bij het kantorencomplex waar ik werk staan kennelijk e-bikes. Maar dat moest ik via via horen. Dat is zonde. Goede communicatie naar medewerkers is zo belangrijk.”

Even belangrijk is iemands motivatie aanwakkeren, zegt hij. Een beloningssysteem werkt goed, is zijn ervaring. Bijvoorbeeld dat iemand voor elke kilometer punten krijgt. Die kan hij of zij omzetten in cadeaubonnen, parkeerrechten of broodje tijdens de lunch.

Bovenaan

Nog een verschil met de ‘oude’ campagnes volgens hem is: mensen hebben nu een duidelijke aanleiding om hun gedrag te veranderen. “Ik denk dat veel mensen nu bewuster nadenken over de vraag: moet ik écht naar kantoor en zo ja: hoe kom ik daar veilig, efficiënt en gezond? Dan staat de fiets echt bovenaan.”

Ook als werknemers toch met de auto moeten, hebben werkgevers voldoende knoppen om aan te draaien. Het aloude carpoolen nieuw leven inblazen bijvoorbeeld, vertelt Bijlsma. Maar hij wijst eerst op het slim benutten van het parkeerterrein.

“Je moet toe naar een vorm van reserveren. Medewerkers moeten zich van tevoren aanmelden en een plek boeken. Vol is vol. Morgen ben je de eerste. Of je kunt nadenken over uitwijkmogelijkheden. Bijvoorbeeld bij dat evenemententerrein in de buurt dat leegstaat. Of een P&R. Het zou mooi zijn als mensen van daaruit weer met bijvoorbeeld een deelfiets naar kantoor kunnen komen. Op deze manier benut je je parkeercapaciteit veel beter.”

Gemeenschappelijke doel

Bijlsma breekt, zoals gezegd, ook een lans voor het carpoolen. Het kan voor mensen een drempel zijn in deze crisis, erkent hij. Maar het OV is volgens hem ook geen alternatief. “Wat heb je liever? Met honderden onbekenden in de trein en duizenden anderen in een stationshal bij het uitstappen? Of een rit delen met een collega met wie je toch al samen luncht? Ik zou het wel weten.”

Mensen moeten zich er wel goed, veilig en vertrouwd bij voelen, benadrukt hij. En hij zegt ook: één collega zou voorlopig even de max zijn. Je collega’s zijn in ieder geval te vertrouwen. “Je kunt er bij je directe collega’s van uit gaan dat ze zich aan de regels houden: dat ze met klachten thuisblijven. Bovendien: je werkt voor dezelfde baas en hebt hetzelfde gemeenschappelijke doel. Dat zorgt ervoor dat je een ander niet in gevaar gaat brengen. Dat is in de trein toch heel anders.”

Puntensysteem

Een slimme app kan collega’s die bij elkaar in de buurt wonen, aan elkaar koppelen. “Je denkt snel: ik weet wel wie er vlakbij woont. Bij bedrijven van maximaal honderdvijftig man kennen mensen elkaar redelijk, maar bij grotere organisaties is dat moeilijker. Bij meer dan duizend man ken je bij wijze van spreken alleen je eigen afdeling.”

Hij wijst op een voorbeeld van bierbrouwer Heineken. “In een veilig afgebakende omgeving kunnen mensen hun thuis- of ophaaladres invullen. Ze geven aan op welke locatie ze werken en welke dagen en tijden. Vervolgens krijgen zij te zien met welke collega ze het beste samen kunnen reizen. En ook hier zit weer een puntensysteem achter, zodat je mensen kunt belonen.”

Geen gedoe

Bijlsma is ervan overtuigd dat mensen hun nieuwe gedrag vol gaan houden. “Ik denk dat redelijk wat mensen geschrokken zijn van wat er is gebeurd. Afstand van elkaar houden wordt het nieuwe normaal, daar geloof ik in. Hutjemutje in de tweede klasse staan is verleden tijd. Dus ik denk dat mensen hun reisgedrag echt gaan veranderen. Een efficiëntere samenleving waar we dingen delen zonder dat er veel gedoe aan vast zit, daar gaan we naar toe.”

De werkgever heeft de sleutel in handen, onderstreept hij. “90 procent van het verkeer op de weg is woon-werkverkeer. Dus gedragsverandering begint bij werkgevers. Misschien dat de overheid bepaald beleid of maatregelen een boost kan geven, maar werkgevers moeten het overnemen en implementeren om echt impact te hebben.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Woon-werkverkeer 2.0: fietsen, carpoolen en flexibel parkeren”

Hugo Houppermans|11.05.20|11:47

he jan pieter, ik zie dat mijn bericht niet correct was, je hebt het correct weergegeven, dus excuus, groet hugo

Hugo Houppermans|11.05.20|11:46

Het artikel gaat over car sharing en je citeert hier een mobiliteitsexpert in. In kader van onafhankelijke berichtgeving is het zuiver als je hierbij ook vermeld dat Joost oprichter is van de app Toogether. Dit maakt je artikel tot een advertorial, goed om dit te vermelden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.