West-Kruiskade Rotterdam deels afgesloten voor gemotoriseerd verkeer BEELD Eric Fecke/gemeente Rotterdam

Voorkeur voor fiets tijdens coronacrisis leidt niet tot extra fietsfiles

West-Kruiskade Rotterdam deels afgesloten voor gemotoriseerd verkeer BEELD Eric Fecke/gemeente Rotterdam

Met het minder aantrekkelijk worden van collectief vervoer, wint individueel vervoer terrein. Binnen de stad en op de middellange afstand is dat de fiets – en dat leidt niet tot extra fietsfiles. Dat voorziet mobiliteitsbureau Goudappel Coffeng op basis van berekeningen met een een verkeersmodel van een grote stedelijke regio.

De uitkomsten van de berekeningen schetsen het beeld op korte termijn en vormen aanleiding voor aanvullend onderzoek. De basis is een verkeersmodel van een grote stedelijke regio. Hiermee is een aantal berekeningen uitgevoerd om de impact van de beperking in het openbaar vervoer zo goed mogelijk in beeld te brengen. Er is onderzocht wat de binnenstedelijke effecten zijn op het verkeer zodra de vervoersvraag van vlak voor de coronacrisis zou terugkeren, terwijl het openbaar vervoer slechts voor maximaal 40 procent van de belasting van voor de crisis gebruikt kan worden.

Echte winst

In de eerste plaats is dan een vervanging van OV naar de fiets het gevolg, zien de onderzoekers. Zichtbaar is nu dat de middellange fietsritten, vanaf 2,5 tot 10 kilometer, met bijna 17 procent het meest zullen toenemen. Krijgen we dan meteen weer fietsfiles? Dat lijkt volgens Goudappel mee te vallen. “Op de locaties rondom de stations en op belangrijke toeleidende wegen is namelijk een blijvend lagere belasting van het fietsnet te verwachten”, zegt adviseur Rogier Koopal. “Dat komt voornamelijk door het wegblijven van OV-reizigers die de fiets eerder gebruikten om van en naar het station te reizen. Op deze locaties is sprake van een afname tussen de 20 en 40 procent.”

In het fietsnetwerk vinden we de sterkste toenames op fietsroutes die verschillende kernen met elkaar verbinden en de toeleidende wegen tot de winkel- en kantoorlocaties in de binnensteden, ziet hij. “In deze laatste gebieden zagen we echter eerder een initiële afname door de daling van het voor- en natransport zodat er ook ruimte ontstaat voor deze fietsverplaatsingen. In de steden wordt het dus wel drukker voor de fiets, maar dit stijgt niet explosief. Wel zullen beleidsmakers moeten kijken of de huidige ruimte voor de fiets voldoende is. De echte winst voor de fietsers zit op de middellange afstanden – groeipercentages tot 30 procent – waar voor de crisis nog voldoende ruimte voor de fiets was.”

Recessie

Met het minder aantrekkelijk worden van collectief vervoer, wint volgens Koopal individueel vervoer. Binnen de stad en op de middellange afstand is dat de fiets, op de langere afstanden de auto. Vooral binnen de stad is er in mindere mate vervanging door het autoverkeer. “Op de rijkswegen en stedelijke toegangswegen zien we de intensiteiten in de spitsperioden met gemiddeld 10 procent toenemen. De bestaande knelpunten voor de coronacrisis worden hiermee vergroot, maar alleen als de verkeersvraag van voor de coronacrisis terugkeert.”

Het nu uitgevoerde onderzoek is vooral ‘een denkexercitie’, aldus Koopal. “We verwachten zeker op de korte termijn een blijvend lagere verkeersvraag door thuiswerk- en leervormen, en ook de verwachte recessie zal de vraag naar mobiliteit beïnvloeden. Ons onderzoek geeft aan dat het individueel vervoer aan kracht wint. Dat betekent mogelijk ook kansen voor deelmobiliteit en meer gebruik van P+R faciliteiten aan de randen van de stad van waar verder de stad in gefietst kan worden.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Voorkeur voor fiets tijdens coronacrisis leidt niet tot extra fietsfiles”

Guda Oly|11.06.20|11:11

Kan zijn, geen files,maar ga eens kijken bij de ponten achter het CS in Amsterdam, op het Tolhuisplein en het IJplein.

Guda Oly|11.06.20|11:10

Kan zijn, maar ga eens kijken bij de ponten achter het CS in Amsterdam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voorkeur voor fiets tijdens coronacrisis leidt niet tot extra fietsfiles - VerkeersNet
West-Kruiskade Rotterdam deels afgesloten voor gemotoriseerd verkeer BEELD Eric Fecke/gemeente Rotterdam

Voorkeur voor fiets tijdens coronacrisis leidt niet tot extra fietsfiles

West-Kruiskade Rotterdam deels afgesloten voor gemotoriseerd verkeer BEELD Eric Fecke/gemeente Rotterdam

Met het minder aantrekkelijk worden van collectief vervoer, wint individueel vervoer terrein. Binnen de stad en op de middellange afstand is dat de fiets – en dat leidt niet tot extra fietsfiles. Dat voorziet mobiliteitsbureau Goudappel Coffeng op basis van berekeningen met een een verkeersmodel van een grote stedelijke regio.

De uitkomsten van de berekeningen schetsen het beeld op korte termijn en vormen aanleiding voor aanvullend onderzoek. De basis is een verkeersmodel van een grote stedelijke regio. Hiermee is een aantal berekeningen uitgevoerd om de impact van de beperking in het openbaar vervoer zo goed mogelijk in beeld te brengen. Er is onderzocht wat de binnenstedelijke effecten zijn op het verkeer zodra de vervoersvraag van vlak voor de coronacrisis zou terugkeren, terwijl het openbaar vervoer slechts voor maximaal 40 procent van de belasting van voor de crisis gebruikt kan worden.

Echte winst

In de eerste plaats is dan een vervanging van OV naar de fiets het gevolg, zien de onderzoekers. Zichtbaar is nu dat de middellange fietsritten, vanaf 2,5 tot 10 kilometer, met bijna 17 procent het meest zullen toenemen. Krijgen we dan meteen weer fietsfiles? Dat lijkt volgens Goudappel mee te vallen. “Op de locaties rondom de stations en op belangrijke toeleidende wegen is namelijk een blijvend lagere belasting van het fietsnet te verwachten”, zegt adviseur Rogier Koopal. “Dat komt voornamelijk door het wegblijven van OV-reizigers die de fiets eerder gebruikten om van en naar het station te reizen. Op deze locaties is sprake van een afname tussen de 20 en 40 procent.”

In het fietsnetwerk vinden we de sterkste toenames op fietsroutes die verschillende kernen met elkaar verbinden en de toeleidende wegen tot de winkel- en kantoorlocaties in de binnensteden, ziet hij. “In deze laatste gebieden zagen we echter eerder een initiële afname door de daling van het voor- en natransport zodat er ook ruimte ontstaat voor deze fietsverplaatsingen. In de steden wordt het dus wel drukker voor de fiets, maar dit stijgt niet explosief. Wel zullen beleidsmakers moeten kijken of de huidige ruimte voor de fiets voldoende is. De echte winst voor de fietsers zit op de middellange afstanden – groeipercentages tot 30 procent – waar voor de crisis nog voldoende ruimte voor de fiets was.”

Recessie

Met het minder aantrekkelijk worden van collectief vervoer, wint volgens Koopal individueel vervoer. Binnen de stad en op de middellange afstand is dat de fiets, op de langere afstanden de auto. Vooral binnen de stad is er in mindere mate vervanging door het autoverkeer. “Op de rijkswegen en stedelijke toegangswegen zien we de intensiteiten in de spitsperioden met gemiddeld 10 procent toenemen. De bestaande knelpunten voor de coronacrisis worden hiermee vergroot, maar alleen als de verkeersvraag van voor de coronacrisis terugkeert.”

Het nu uitgevoerde onderzoek is vooral ‘een denkexercitie’, aldus Koopal. “We verwachten zeker op de korte termijn een blijvend lagere verkeersvraag door thuiswerk- en leervormen, en ook de verwachte recessie zal de vraag naar mobiliteit beïnvloeden. Ons onderzoek geeft aan dat het individueel vervoer aan kracht wint. Dat betekent mogelijk ook kansen voor deelmobiliteit en meer gebruik van P+R faciliteiten aan de randen van de stad van waar verder de stad in gefietst kan worden.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Voorkeur voor fiets tijdens coronacrisis leidt niet tot extra fietsfiles”

Guda Oly|11.06.20|11:11

Kan zijn, geen files,maar ga eens kijken bij de ponten achter het CS in Amsterdam, op het Tolhuisplein en het IJplein.

Guda Oly|11.06.20|11:10

Kan zijn, maar ga eens kijken bij de ponten achter het CS in Amsterdam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.