Presentatie nieuwe versie Deltaplan Mobiliteit BEELD Mobiliteitsalliantie:Nieuwspoort

Coronaproof Deltaplan Mobiliteit: match vraag en aanbod beter

Het matchen van vraag en aanbod van vervoer is cruciaal om Nederland in beweging te krijgen en de economie op te starten. Dat is de kern van de geüpdatete versie van het Deltaplan Mobiliteit. De opsteller hiervan, de Mobiliteitsalliantie, liet adviesbureau Roland Berger kijken naar de effecten van de coronacrisis op de plannen die er tot 2040 lagen. Donderdag werd het aangeboden aan minister Van Nieuwenhuizen.

Het huidige plan naar de prullenbak? Mobiliteitsalliantie-vice voorzitter Steven van Eijck wil er niks van weten, zegt hij tijdens de presentatie. “Het Deltaplan is gebaseerd op een drieslag. Ten eerste: een flexibel vervoerssysteem, onder meer met hubs. Ten tweede: dit systeem moet je digitaal ondersteunen met Mobility as a Service. En ten derde: je moet naar het financiële systeem kijken. Zo experimenteren we met betalen naar gebruik. Die drieslag blijft overeind.”

Winkelen

Maar dat de coronacrisis een enorme impact heeft op de sector, dat staat niet ter discussie. Thuiswerken. Beperkte capaciteit in het OV. De rust op de weg. “Daarom hebben we Roland Berger gevraagd: ga eens kijken naar de effecten van de coronacrisis en naar wat we hebben geleerd En dat is wat we de minister aanbieden: een geüpdatete coronaproof Deltaplan voor dit en het volgende Kabinet.”

Kernzin in deze 2.0-versie: “om Nederland weer in beweging te krijgen en de economie op te starten, is het matchen van vraag en aanbod cruciaal.” Adviesbureau Roland Berger signaleert vier trends ‘die een blijvende impact kunnen hebben.’ Allereerst is daar de versnelde digitalisering: scholing en arbeid zijn flexibeler ingericht en we winkelen meer online. Dat leidt tot een betere spreiding van onze mobiliteit over de dag.

Onveranderd

Meer aandacht voor gezondheid is de tweede trend. Deze omslag zorgt ervoor dat mensen drukke bestemmingen en drukke vormen van vervoer gaan mijden. Als veel meer lokaal wordt georganiseerd – de derde trend – leidt dat tot verschuivingen in het internationaal goederenvervoer. Als laatste signaleert het adviesbureau dat de langdurige economische recessie die eraan zou kunnen komen, kan zorgen voor een daling van het personenvervoer.

Dat brengt de onderzoekers bij vier conclusies. Het belang en de kans van slagen van een flexibel vervoerssysteem is groter geworden. Het verbeteren van de verkeersveiligheid is belangrijker geworden – kijk naar de flinke groei van het fietsverkeer. Het stimuleren van duurzame mobiliteit is onveranderd belangrijk gebleven. En, tenslotte, het oplossen van knelpunten in capaciteit en kwaliteit blijft van belang voor de bereikbaarheid op de lange termijn.

Beroofd

Van Eijck, maar ook ANWB-directeur Frits van Bruggen spraken tijdens de presentatie de zorg uit dat het huidige en het volgende Kabinet straks na de crisis te weinig geld meer heeft om te investeren. Van Bruggen merkt op dat het geld om te investeren ‘zo ongeveer weg is’, terwijl we dat juist ‘heel hard nodig hebben.’ Zijn beeld is ‘dat ze bij het ministerie van Financiën denken dat de staatskas beroofd is.’

“Wij zijn als Kabinet zeker aan het nadenken over de vraag: hoe kun je nou niet alleen die coronacrisis oplossen, en voorkom je tegelijkertijd dat je naderhand in een economische ravage terecht komt”, reageert minister Van Nieuwenhuizen. Investeer in beheer en onderhoud hoor je, en dat is precies wat de staatssecretaris en ik aan het doen zijn en door de stikstofcrisis, waar we ook nog steeds mee worstelen, al mee begonnen waren. We hebben net 77 miljoen aan opdrachten in beheer en onderhoud juist die naar voren gehaald om het werk aan de gang te houden.”

Depolitiseren

Ook zet de bewindsvrouw zich in om het dossier te ‘depolitiseren’. Dat er een enorme uitdaging ligt op het gebied van bereikbaarheid, en dat er veel geld nodig is om dit op te lossen, is namelijk iets waar ‘bestuurders van alle politieke kleuren het mee eens zijn.’

Tijdens de presentatie blikten de aanwezigen terug op afgelopen maanden. Één ding staat vast: de massale omarming en de effecten van thuiswerken heeft ze aangenaam verrast.

ANWB-directeur Frits van Bruggen: “We zitten nu weer op 97 procent op de weg. Als we autorijden mijden we op de een of andere manier de ochtendspits. Dat is het bijzondere. Het sluit helemaal aan bij de revolutie van digitaal werken waarin we verzeild zijn geraakt. Onze verwachting is dat dat zo blijft.”

Fileproblemen opgelost

“Ik ben heel erg blij met dat we gezien hebben dat thuiswerken heel goed kan”, reageerde Van Nieuwenhuizen. “Iedereen heeft videoconferencing-apps gedownload. We hebben kunnen zien dat in verleden werkgevers koudwatervrees hadden over thuiswerken: wat doet met productiviteit als mensen thuis zijn? Toch kon je zien dat goed werkte. Ik wil dit momentum aangrijpen en mensen vragen om dit zo lang mogelijk vol te houden. 10 tot 15 procent mensen uit de spits en de fileproblemen zijn oplost.”

Van Eijck zegt dat we geslaagd zijn voor een van de grootste experimenten ooit: thuiswerken. “Er kan een hoop dat we nooit voor mogelijk hebben gehouden. De drukte op de weg is bijna weer 100 procent, maar er zijn geen files. Dat komt omdat het ons lukt om beter te spreiden. We werken meer thuis en zijn afspraken aan het maken over openingstijden. Als het lukt om dit vast te houden, kunnen we ook na de zomer plezier doorrijden.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.