‘Duurzaam zakelijk reizen moet aantrekkelijker worden gemaakt’

Grote bedrijven waaronder VodafoneZiggo, Eneco, ABN AMRO, Royal HaskoningDHV en ING willen dat er meer regelingen komen om duurzaam zakelijk reizen aantrekkelijker te maken. De ondernemingen, verenigd in het netwerk Anders Reizen, vragen de politiek om belastingen en arbeidswetgeving om dit mogelijk te maken.

Directeur van de coalitie Anders Reizen Hugo Houppermans vindt het nu het moment om een nieuwe norm neer te zetten voor duurzamer zakelijk reizen. “Tijd om te polderen is er niet. Het risico is dat het proces te langzaam gaat en dat we hierdoor terugvallen in het oude gedrag.”

Aanpassing fiscaal beleid

Verschillende bedrijven hebben een nieuwe visie op zakelijk reizen voorgelegd aan hun ondernemingsraden (OR). De organisaties vinden dat Den Haag het fiscaal beleid en arbeidswetgeving moet aanpassen om het duurzaam zakelijk reizen te ondersteunen.

Dat kan onder meer door thuiswerken fiscaal te stimuleren, door bijvoorbeeld de onkosten voor stroom en internet onbelast te kunnen vergoeden. Daarbij zou de inrichting van de werkplek fiscaal aftrekbaar moeten worden gemaakt. Ook moet er duidelijkheid komen over verantwoordelijkheid van de werkgever en werknemer voor de veiligheid en gezondheid op de thuiswerkplek. Ook zouden vervuilende vormen van mobiliteit meer moeten worden belast dan niet vervuilende mobiliteit.

Flexibel werken

ING verwacht bijvoorbeeld dat medewerkers, na corona, de ene helft van de tijd op kantoor werken, de andere helft thuis. Ook heeft de bank flexibele regelingen voor medewerkers die daarmee per dag kunnen kiezen hoe zij naar kantoor komen. Daarbij gelden voordelen bij de aanschaf van een fiets of het reizen per trein.

De ambitie van de coalitie Anders Reizen is om de CO2-uitstoot van zakelijk reizen met 50 procent te verminderen in 2030, ten opzichte van 2016. Het netwerk bestaat uit 64 werkgevers die in totaal ruim een half miljoen werknemers vertegenwoordigen.

Bron: ANP

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.